Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-5a som inte startar ibland **LÖST**

  1. #1
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    9-5a som inte startar ibland **LÖST**

    Polarns 9-5a ville inte starta en dag, så han bytte DI:n utan resultat, han kollade då om den fick soppa och det var inget tryck vid spridarna, jag åkte då dit och mätte på soppapumpen ström fram och den startade på startgas, han fick in bilen i ett garage för att byta filter inför pumpbytet. Dagen därpå startar den som vanligt med det nya filtret och den funkar hur bra som helst, han åker då hem och blir stående igen vid nästa startförsök men så kan det ju vara om pumpen är kass. Så vi bytte den idag och den startade men sedan vid nästa startförsök vägrar den igen kollar då med OBD:n inga felkoder registrerade, om det nu skulle vara vevaxelgivaren skulle felkod 0337 eller 0336 sättas enligt WIS. jag mätte då nya pumpen och den får endast en puls sedan är det dött reläet borde väll inte ge en puls för att sedan släppa eller kan det vara något annat bus Har ni några idèer

    //ubbe
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  2. #2
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: 9-5a som inte startar ibland

    Jag har nu kollat pumpreläer, kablage och byglat pumpen från säkringen men den nya pumpen går inte angående pulsen jag skrev om så är det tydligen så att styrdonet ger en puls på 1 sek enligt WIS, polarn var inne på att det kunde vara tändningslåset eller startspärren. Den nya kompletta mekonomen pumpen går ju inte med direkt matning Dom går väl knappast med på ett byte

    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: 9-5a som inte startar ibland

    Hej !

    Fattar jag rätt om pumpen går i 1 s vid tändningstillslag? Normalt sett är det vevaxelgivaren om pumpen inte går. Du kan prova en gammal cykeldynamo istf vevaxelgivaren, snurra till på dynamon o pumpen skall starta.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: 9-5a som inte startar ibland

    Hej
    Fattar jag rätt om pumpen går i 1 s vid tändningstillslag?
    Ja den får en puls men går inte.
    Inga felkoder på givaren! och den startar på startgas!
    Jag citerar WIS

    Vrid tändningsnyckeln till läge ON.
    Vid tändningstillslag aktiveras bränslepumpen 1 sekund.

    Är funktionen riktig?

    JA NEJ

    Lossa säkring nr 19.

    Anslut testlampa mellan övre stift och en säker jordpunkt.

    Vrid tändningsnyckeln till läge OFF.

    Vrid tändningsnyckeln till läge ON.

    Teslampan skall tändas och lysa i 1 sekund.

    Denna funktion är ju riktig, jag har sedan byglat pumpen vid säkring nr 19. och får då konstant 12V till pumpen men den går ju inte ändå. Den gamla pumpen ÄR slut går bara när man pillar på den.

    //Ubbe
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: 9-5a som inte startar ibland

    Hej !

    Förvirrad...

    "Ja den får en puls men går inte." Pumpen får alltså spänning i en sekund men går inte?

    Har du verkligen mätt ÖVER pumpen o inte t.ex. mot en anslutning och jord?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: 9-5a som inte startar ibland

    Jag har mätt på pumpens anslutningar och där är det en 1s puls och sedan säkring 19 och 15 men där har jag mätt mot jord och där är det en 1s puls, jag har även kollat säkringarna 7,14,27 eftersom dom är med i kretsen
    jag har sedan byglat pumpen vid säkring nr 19. och får då konstant 12V till pumpen men den går ju inte ändå..
    Bilen det berör är en 00:a Aero.
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  7. #7
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: 9-5a som inte startar ibland

    mycket skall man vara med om han tog ur batteriet för att ladda det, och bytte vevaxelgivaren, provstartar och nu gick pumpen men endast 1 sekund soppa fram och i returen men ingen tändning, kollade den nya DI:n i min bil inga problem där, jordar stiften i DI:n och provar ingenting händer nähä kollar då felkoder, då ligger det en på den nya givaren helt plötsligt avbrott i krets det kan ju vara ett stift som har dålig kontakt efter att han bytt givaren, det är kallt och mörkt så vi gav upp, fortsättning följer hur svårt kan det få va
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: 9-5a som inte startar ibland

    Hej !

    Om pumpen går i 1 s behöver du inte kolla säkringar o relä för bränslepumpen.

    Hur svårt kan det var? Ja, det finns ingen bortre gräns när man håller på med grejjer som man inte behärskar. Envishet och lite hjälp kan dock göra att man går i mål tillsist...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: 9-5a som inte startar ibland

    men kvarstår det som skrivits ovan att den nya pumpen inte ens går med direktström?

  10. #10
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: 9-5a som inte startar ibland

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    men kvarstår det som skrivits ovan att den nya pumpen inte ens går med direktström?
    Har inte kollat det nu när den väl går kollade däremot reservnyckeln och lika död
    Förut tändning men ingen soppa, och nu då soppa men ingen tändning och felkod på givaren. Jag såg i WIS att det fins en givare som inte har jordkabel om han nu har fått en sådan så funkar det ju inte.
    Jag lurar på om det kan vara styrdonet som har ballat ur eftersom felsyntomen har ändrats efter att han tog ur batteriet
    Hursomhälst så får han mäta upp givaren i kväll och kolla kontakten mm
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: 9-5a som inte startar ibland

    Det känns som "du rör till det". Ta EN sak itaget. Att få en pumpjävel o gå är ju vanligtvis inget hokuspokus. Krångla inte till allt nu...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5a som inte startar ibland **LÖST**

    Hej!

    Om nu felet är löst så kan det ju vara bra med en beskrivning på vad som var felet. Så andra med liknande problem kan ta del av det.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 9-5a som inte startar ibland **LÖST**

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Om nu felet är löst så kan det ju vara bra med en beskrivning på vad som var felet. Så andra med liknande problem kan ta del av det.

    Mvh
    Exakt... borde va ett ohyggligt hemskt straff när man inte talar om vad felet var & lösningen på problemet!

  14. #14
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: 9-5a som inte startar ibland **LÖST**

    Jag har varit bortrest och det var meningen att han skulle skriva vad vi kom fram till, men eftersom han är mitt i flytten så funkar väl inte uppkopplingen än

    Till att börja med så var omständigheterna usla vi kunde bara jobba med bilen på vardagskvällar i mörker och snöyra dessutom utan tillgång till ström, därav att det drog ut på tiden.

    Bränslepumpen var det första felet, (den går endast ibland)
    Det andra var vevaxelgivaren (utan felkod !)

    Anledningen till att vi fick felkod på nya givaren var att han ville ta bort den gamla fastklammrade givaren, men jag sa till honom att den kan sitta kvar tills att det blir bättre väder, och då kopplar han in den gamala givaren istället Bytet av givaren var inte det roligaste heller då vi inte hade något bra värktyg att få bort den med utan fick ta bort downpipen och då jävlas naturligtvis den undre pinnbulten att ligga ner i snön för att ta den underifrån kan få vem som helst att lesna

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hur svårt kan det var? Ja, det finns ingen bortre gräns när man håller på med grejjer som man inte behärskar. Envishet och lite hjälp kan dock göra att man går i mål tillsist...
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Det känns som "du rör till det". Ta EN sak itaget. Att få en pumpjävel o gå är ju vanligtvis inget hokuspokus. Krångla inte till allt nu...
    Man måste ju få spekulera eller hur hur vanligt är det att 2 fel inträffar samtidigt....


    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Fattar jag rätt om pumpen går i 1 s vid tändningstillslag? Normalt sett är det vevaxelgivaren om pumpen inte går. Du kan prova en gammal cykeldynamo istf vevaxelgivaren, snurra till på dynamon o pumpen skall starta.
    Tack för inlägget med cykeldynamon det kan vara användbart framöver

    //Ubbe
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Järna
    Inlägg
    1

    Re: 9-5a som inte startar ibland **LÖST**

    Hade startproblem med min 9-5a för ett år sedan, då var det jordpunkten på motorn som satt löst. Skruvade åt den och sedan dess inga problem.
    ______________________
    Saab 9-5 vector 2,3t -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startar ibland inte och ibland går den bra OG9-5 B2x5
    Av oollaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:06
  2. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04
  3. [LÖST] Intermitent startproblem 9000 2,0T -88
    Av helsing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •