Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    Tja!

    Fabian heter jag, en kille på 17 år som älskar Saab och bilar. Ny här på forumet! Jag fyller 18 den 23:e juni och kollar redan på bil, en Saab 9-3 Aero (01-02:a).

    Jag har hittat en som jag ställt lite frågor till om hans bil, bland annat om vevhusventilationen är bytt. Det kunde han inte svara på, verkar som han inte har koll riktigt på det..

    Så, vet ni hur man kan kolla upp om den är bytt? Får helt enkelt isåfall skriva vart han ska kolla någonstans sen.

    Tacksam för snabba svar!

    MVH//Fabian

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    911

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    Står iaf i min servicebok att den är bytt så det kan du kolla.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    @ VonPluring

    Tackar! Men det måste väll finnas någon plåt eller något som det står på med, eller?

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    Kolla här i denna beskrivning på hur du byter... http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf längst ner finns det bilder. Det lättaste är att kolla om du har slangen med en backventil som går in i oljepåfyllningsröret, finns den så har bilen senaste versionen, hoppas du fattar va jag menar!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    @ Börne

    Okej, tack så mycket. Japp, förstår! Då vet jag hur man lätt kollar det.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    138

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    I min bok står det inget om uppgraderad vevhusventilation, och när jag var in på lokala Saab verkstan kunde inte dom kolla om det var ngt bytt, inte samma koncern var svaret jag fick, när jag ringde Saab centralt så hade inte dom heller ngn aning om det var uppgraderat och klart, är bilen servad ordentligt ska det vara uppgraderad vevhusventilation sa tjejen.

    Jag får m a o ringa runt till verkstäderna som servat bilen och kolla, mindre skoj,
    trodde i min enfald att alla verkstäder delade service databas, men så är tydligen inte fallet.

    Mvh Mattias
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    Citat Ursprungligen postat av Matte_E
    Jag får m a o ringa runt till verkstäderna som servat bilen och kolla, mindre skoj,
    Eller gå ut & lyft på huven & jämför med bilderna i min länk i mitt förra inlägg, det går inte att ta miste om det är den nya eller gamla, ta bort plasten runt oljepåfyllningen så ser du det tydligt!

    Att bilen är servad är ingen garanti för att vv är uppgraderad då uppgradering görs på kunds begäran!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    95

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    Citat Ursprungligen postat av Matte_E
    I min bok står det inget om uppgraderad vevhusventilation, och när jag var in på lokala Saab verkstan kunde inte dom kolla om det var ngt bytt, inte samma koncern var svaret jag fick, när jag ringde Saab centralt så hade inte dom heller ngn aning om det var uppgraderat och klart, är bilen servad ordentligt ska det vara uppgraderad vevhusventilation sa tjejen.

    Jag får m a o ringa runt till verkstäderna som servat bilen och kolla, mindre skoj,
    trodde i min enfald att alla verkstäder delade service databas, men så är tydligen inte fallet.

    Mvh Mattias
    Min bil e servad rätt iallafall enligt stämplarna men vevhusventilationen va inte bytt

    Mvh//lidas
    9-5 AERO SC-03
    Oldsmobile Cutlass F-85 -65

    http://www.garaget.org/saabfreaken

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    138

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    Då så, efter lite detektivarbete, ( jag kollade under huven och ringde verksäderna) så visar det sig att vevhusventilationen inte är gjord ngt åt.
    Jag får nu åka till Bilkompaniet i Piteå och köpa lite prytlar för att spendera ngn timme i garaget i helgen :-)

    Mvh Matte

    Edit: Pratade med verkstan i Piteå idag och bara intallations materialet skulle gå på 1100:-, Monterat och klart 1570:-, då får dom göra det åt mig.
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    911

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    Citat Ursprungligen postat av Matte_E
    Då så, efter lite detektivarbete, ( jag kollade under huven och ringde verksäderna) så visar det sig att vevhusventilationen inte är gjord ngt åt.
    Jag får nu åka till Bilkompaniet i Piteå och köpa lite prytlar för att spendera ngn timme i garaget i helgen :-)

    Mvh Matte

    Edit: Pratade med verkstan i Piteå idag och bara intallations materialet skulle gå på 1100:-, Monterat och klart 1570:-, då får dom göra det åt mig.
    Uppdateringssats Vevhusventilation kostar 315 kr på speedparts.
    Låter konstigt att dom tar 1100 kr där?

    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... ring.shtml

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    109

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    Skall man ha backventilen vid olje påfyllningen på 04-05 oxå eller gäller det bara uppdateringar för 98-03?
    SAAB 9-5 AERO SC -04

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    251

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    Citat Ursprungligen postat av chucken
    Skall man ha backventilen vid olje påfyllningen på 04-05 oxå eller gäller det bara uppdateringar för 98-03?
    Jag har en -04 och jag har för mig att jag har backventilen på min. Kan dock inte springa ut och kolla då jag är på jobbet och det är full snöstorm ute
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 794
    Medlem#
    10069

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Citat Ursprungligen postat av Matte_E
    Då så, efter lite detektivarbete, ( jag kollade under huven och ringde verksäderna) så visar det sig att vevhusventilationen inte är gjord ngt åt.
    Jag får nu åka till Bilkompaniet i Piteå och köpa lite prytlar för att spendera ngn timme i garaget i helgen :-)

    Mvh Matte

    Edit: Pratade med verkstan i Piteå idag och bara intallations materialet skulle gå på 1100:-, Monterat och klart 1570:-, då får dom göra det åt mig.
    Uppdateringssats Vevhusventilation kostar 315 kr på speedparts.
    Låter konstigt att dom tar 1100 kr där?

    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... ring.shtml
    jag tror dem byter 2slangar till som inte ingår i satsen...då kostar satsen helt plötsligt 960:- :P resten är arbete.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    641

    Re: Var kan man se om vevhusventilationen är bytt?

    Citat Ursprungligen postat av Fabian
    Tja!

    Fabian heter jag, en kille på 17 år som älskar Saab och bilar. Ny här på forumet! Jag fyller 18 den 23:e juni och kollar redan på bil, en Saab 9-3 Aero (01-02:a).

    Jag har hittat en som jag ställt lite frågor till om hans bil, bland annat om vevhusventilationen är bytt. Det kunde han inte svara på, verkar som han inte har koll riktigt på det..

    Så, vet ni hur man kan kolla upp om den är bytt? Får helt enkelt isåfall skriva vart han ska kolla någonstans sen.

    Tacksam för snabba svar!

    MVH//Fabian
    Välkommen hit!
    Jag är också 17 år! Köpte en 9-3 aero -01 för drygt en månad sen!
    Riktigt schysst bil! Haft lite krångel, bla glapp drivaxel och trasig bränslepump sen är det något som börjat klonka och ha sig fram i den, men annars verkar det vara en skoj bil! Vevhusventilationen är lätt att byta själv om den inte skulle vara bytt på bilen! Har inte för mig att den är så saftigt dyr heller. Han jag köpte bilen av hade gjort det själv så Kolla upp om stötdämparna är bytta! De ska visst inte hålla så länge, beror ju på hur långt bilen har gått också! Min har gått 17k mil och de är sopslut men ska ändå köpa ny väghållningssats så

    Mvh Pontus
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

Liknande ämnen

  1. Vevhusventilationen
    Av PM13 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 16:55
  2. Vevhusventilationen på 9-3 2.0t -04
    Av Nightswimmer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 12:08
  3. Vevhusventilationen 9-5 2,3t -99
    Av Pette i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •