Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 188

Ämne: Projekt SAAB SS Time -Attack --

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    432

    Projekt SAAB SS Time -Attack --

    Hej

    Ännu en SS 2.0t som trimmats motormässigt/utseende mässigt samt väghållning.

    Köpte bilen för ca ett år sen i Ängelholm av en äldre farbror som i sin tur köpte den av en bilhandlare som fått in den av PEAB.

    Den var helt orignal när jag köpte den men jag visste redan från början vad jag var ute efter.

    Jag har tidigare meckat bla 200sx 450hk som jag körde med på strippen och bana lite överallt i Sverige men tiderna förändras och man vill ha en nyare mer praktisk bil som ändå enligt mer ser lite argsint ut.

    Nu till bilen:

    SAAB SS 2.0t från 2003.

    Motor:
    456cc gröna spridare från MAPTUN med tillbehörande kabelhärva
    Intercooler från STREETGEAR som passar min modell
    3" Downpipe med sportkatt
    2.5" Resten av systemet med ovalt slutrör endast slutdämparen som dämpare efter hela systemet.
    Turbo 19T som passar bolt on ifrån TURBOMECK
    Upp sågad front (vänster fram) för framledning av större luftrör till luftfilterboxen som består av
    K&N filter från DALHEMS
    Maptun programvara steg III ska bytas ut mot programvara VI eller mappning.
    Mobil1 motorolja
    Blir ej smidda kolvar denna säsong, det är tänkt när jag vill uppåt 400hk efter en annan SS fått prova om foderna håller

    Växellåda:
    Original 5 växlar
    6 Puckad sinterlamell från DALHEMS med original tryckplatta
    Nybytt olja givetvis känns som det inte behövs nämnas.


    Chassi:
    Nya avverkningshastighet fram
    Nya krängningshammarbussningar fram
    Aero sport stötdämpare runt om
    H&R 45mm sänkningsfjädrar runt om


    Bromsar:
    Nya doningar runt om från BROSCARPARTS
    Aeros största bromsskivor 314 eller om de är 312mm fram
    Aero skivor bak
    Aero+ bromsok fram från SKRUVAT
    Nya belägg runt om avsedda för dessa bromsar
    Ny bromsvätska ska givetvis i samtidigt.


    Hjul:
    19" ASA FOX et45 5/108
    Däcken Kumho Extas 235/35/19 med 7mm mönster
    Annars är 215/45/16 tänkt att köras med på bana, vet inte vilka som är bäst för bana?


    Kaross:
    Svart vinge från AUTOSCULP
    Nedlackad, alla lister även lackerade på bilen
    Toning runt om, även på framrutorna från SOYAFILM
    Hade även vita ledlampor fram som dock gått sönder. Men blir nya till våren.
    Borttagen avtagbardragkrok, hela anordningen som jag skruvat loss under bilen.



    Inredning:
    Sportstolar 2st svarta från GRUNT (ska monteras klart)
    Silverlackade knappar på ratten, list till handskfacket och plasten runt växelspaken.


    Det som i nuläget är aktuellt är att få hem bilen från kopplingsbytet så jag kan börja montera min intercooler och stolar men först ska bilen besiktas, tror jag måste montera dit hela anordningen som jag skruvat bort till avtagbara dragkroken.
    Stolarna väntar jag också med att montera då Airbaglampan börjar lysa när jag tar bort originalstolarna visade det sig.
    Jag lämnade bort bilen för kopplingsbytet då jag ansåg att 1500kr för det jobbet var för dumt att tacka nej till.

    Bromsarna kommer hem när som helst vilket också ska på bilen. Igår hämtades Fälgarna hem samt intercoolern.

    Framtidsplaner är att få ner steg6 programvara 325hk eller mappning, jag är student så vi får se vad det blir, om jag vågar chansa med programvara som är anpassad för annan turbo och intercooler eller om jag lyckas samla ihop pengar till mappning..

    Vill även montera bort växelspaken och få bort skinnet så jag kan sy om det och byta om till mocka, även klä in plasten runt växelspaken i mocka och andra inredningsdetaljer så man får lite skönare känsla i bilen när man sitter i sportstolarna.
    Sportstolarna ska även som sagt monteras, jag får tillverka underredan själv så det blir som jag vill ha det, då de man får med är lite smala för att passa i våra hål, och fästen.


    Bättre bromsbelägg för banträffar kanske det även blir, vi får se.
    Nyare baklampor finns på listan, sen ny lack på min motorhuv/front som fått en del stenskott på sig. Xneon vore inte fel att eftermonterad heller.

    Vet inte hur jag ska göra med bromsoken, Svarta, Röda, Gula? Vad anser ni?

    Kom gärna med kommentarer om hur ni skulle gjort saker och ting eller fråga om ni undrar något.

    Tack för mig så länge, bilder läggs upp

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    spännande projekt!
    Bilder på insidan när du monterat stolarna vore najs!
    lycka till
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    432

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    tackar, jag har inte monterat stolarna helt utan bara monterat ut de gamla och ställt in den ena nya stolen för att ungefär se hur mycket högre man ska göra fästerna, så man inte kommer för lågt.
    Tänkte även kanske bara montera i en sportstol så inte passageraren behöver åka nedtryckt hela tiden utan vid bankörning så monterar man frankt ut passagerarstolen

    Så kanske sälja av en helt ny sportstol är tanken och bara ha en i men bilder kommer absolut

    gärna tips på om ni vet hur man monterar av de gamla skenorna från originalstolarna







  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    432

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack









    tror ni dom passar på bra?

    235/35/19 et45 5/108

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    668

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Hejsan!
    Kan meddela att jag kommer följa denna tråd Detta verkar vara ett hur koolt projekt som helst. Gillar att du satsar på time attack Roligt att du lägger upp bildern med. Lycka till,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    432

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    tack vad glad en kommentar kan göra en wiee.

    jag körde nurburgring förra året med bilen 2 gånger under sommaren och iår vill jag ner igen med uppgraderad väghållning och bromsar samt effekt, även gotland ring tänkte jag pressa tider på.

    väntar bara på mina bromsar, samt kopplingsbytet på fordonsgymnasiet där jag lämna in den drog ut på tiden.

    blev så besvike för jag sa åt honom att inte gasa när det är större turbo på fast inte uppgraderas programvara.


    sen när jag hälsar på han säger han att den hackar till när man gasar fullt.... ville bara skrika på han men men.
    sen hade han tydligen tagit med studenterna på en tur för att de skulle på känna på draget? jag blev så besviken på läraren men vad kan jag säga, det blir ju inte bättre och går inte att få ogjort heller tyvärr...

    han var klar med kopplingen och det gick på 1500kr men nu läcker den lite vatten säger han, kan vara att dom klämt någon slang när dom mecka med slangarna däromkring, men jag hoppas han sköt motorn och dne läcker vatten så han får byta hela motorn om han nu paja den, men att den hacka till tyder på att laddtryckspärren gick i men jag sa åt honom innan...
    nu gjorde ju jag likadant efter jag monterat min turbo men att jag är en idiot betyder inte att han ska köra så som lärare och efter jag påpekat detta
    han sa även att han inte kommer provköra utan bara ut på parkeringen för att testa om kopplingen kommer att funka...

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Vilken tid är målet?

    Dunken har väl satt något du kan börja med att sikta på?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    432

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vilken tid är målet?

    Dunken har väl satt något du kan börja med att sikta på?
    jag tog ingen tid när jag körde på nurburg i sommar, rejsa.nu tyckte det vore vansinigt att ta tid de första gångerna man är där och det stämmer nog, jag tog inte tid men körde av ändå... hornen växer ut snabbt, som tur var körde jag av på samma ställe som man gör i spelet kommer uppför ett krön så är det 90graders vänstersväng sen180graders högersväng direkt känns det som, på det partiet åkte jag bara rakt över gräset :S läskigt bromsarna funkade inte så jätte bra där hahaha.

    vem är Dunken och vad kör han? vore skoj att ha lite tider att jämföra med.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Citat Ursprungligen postat av tjohopp
    vem är Dunken och vad kör han? vore skoj att ha lite tider att jämföra med.
    Dunken:

    Saab 9-3 Aero Coupe -01 Automat
    Nordic individuellt trim 345 hk/450 Nm. Tid på Ringen:8,48 BTG
    http://www.garaget.org/?car=6375&image=180703

    Veteranbil med automatlåda, kanske nåt att bita i trots det?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    668

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Halloj!
    Vad hade du för chassi när du körde på Ringen! Var det orginal då? Helt rätt att hornen bara växer
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    432

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av tjohopp
    vem är Dunken och vad kör han? vore skoj att ha lite tider att jämföra med.
    Dunken:

    Saab 9-3 Aero Coupe -01 Automat
    Nordic individuellt trim 345 hk/450 Nm. Tid på Ringen:8,48 BTG
    http://www.garaget.org/?car=6375&image=180703

    Veteranbil med automatlåda, kanske nåt att bita i trots det?
    absolut en utmanare han hade redig effekt också med sin väghållning ska se vad klockan stannar på isommar kan bli skoj tack för länkarna

    edit: kanske inte ska säga för mycket han hade grymt bra tid :P jag förstod inte riktigt hur bra förens jag läste det igen. så utmanare vet jag inte utan det blir nog mer jag som ska utmana den tiden och eftersom jag inte har någon koll alls på vad jag presterar ska jag inte säga något om tider


    edit igen:
    Time to beat 09.45
    Nya tiden blev 08,48 för 2007

    bra kapning av honom

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    432

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    Halloj!
    Vad hade du för chassi när du körde på Ringen! Var det orginal då? Helt rätt att hornen bara växer
    mvh
    Alex
    farligt att hornen växer iallfall på nurburgring där avåkningszoonerna är = 0 :S läskigt som tusan men enormt skoj det roligaste jag gjort i bilväg förutom när jag körde dragrace med 200an .

    Chassit var inte det bästa på nurburgring, bara sänkt med fjädrarna , hade dåliga belägg och skivor allt orignal dåliga bussnignar och orignal 19.000mil stötdämpare runt om.

    nu är det aerochassi och så blir det aero+ bromsar och dess bromsok
    broscarparts står för skivor och belägg och skruvat.se står för bromsoken.

    19tums fälgar med 235/35/19 blir det också hur det påverkar negativt eller possitivt med stora tunga fälgar/däck vet jag inte. någon som har några åsikter där så vill jag gärna höra.
    blir även lättare genom att jag kör med sportstolarna istället för originalstolarna.
    sen blir det mera effekt från förra året.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    668

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Hej igen!
    Några tips är Koni gula eller ännu bättre ... coilovers . Du kan höra med Mike ang Konis och med EXD angående coilovers. Jag tycker att du ska satsa på en bra bromsvätska samt stålomspunna bromslangar. Givetvis tycker jag att du ska satsa på en uppsättning lätta fälgar samt R-Däck. Lycka till,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    432

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Jo jag fick ett trevligt mail från Fredrik på maptun som berätta om deras bromskitt och väghållningskitt som kommer komma ut som visade sig vara något sjukt bra när dom testa grejerna i england.

    Men som student är jag inte gjord av pengar tyvärr! annars så, denna sommar blir det dessa saker om inte någon känner för att klä in bilen med sin företagslogga och låta mig testa dämpare/bromsar från företaget.

    vilken skillnad gör stålomspunna slangar emot orignal?
    givetvis kommer jag byta till en bra bromsvätska

    jo funderar nästan på att sälja mina 19tumare och köpa ett par riktiga racegrejer istället mina nu med däck väger 25kg st! :S

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    668

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Citat Ursprungligen postat av tjohopp
    1. Men som student är jag inte gjord av pengar tyvärr! annars så, denna sommar blir det dessa saker om inte någon känner för att klä in bilen med sin företagslogga och låta mig testa dämpare/bromsar från företaget.

    2.vilken skillnad gör stålomspunna slangar emot orignal?

    3. givetvis kommer jag byta till en bra bromsvätska

    4. jo funderar nästan på att sälja mina 19tumare och köpa ett par riktiga racegrejer istället mina nu med däck väger 25kg st! :S
    Hejsan igen!
    #1 . Förstår dig helt, jag är också sponsrad av CSN
    #2. Skillnaden med stållomspunna slangar är att under hård körning (dvs bankörning) så *sväller* orginal gummislangarna. Stålomspunna håller sig i samma storlek som gör att man får mycket bättre känsla samt bättre bromsförmåga. EN mycket billig knep som gör bankörning desto roligare speciellt om man ska tugga runt Nordslingan
    #3. Bra
    #4. Ingen dum ide, som sagt r-däck samt lätta fälgar är klockrent

    Lycka till och välkommen till CSNtragedin
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    432

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    aha där ser man angående bromsslangarna det hade jag ingen anning om, alltid undrat varför människor kör med stålomspunnet, kunde aldrig gissa att det var av den anledningen när man känner på hur hårda slangarna är original men värmen runt om och i slangarna och trycket mjukar nog upp dom rejält som du säger.
    bra tips!

    Ska se om hydroscan kan pressa bromsslangar dom brukar ha rätt shyssta priser har jag för mig.

    Hur många procent bromsar bilen fram emot bak?
    Tänkte vid bankörning används frambromsarna till 90% eller är det mer jämt? om man ska ha stålomspunnet runt om eller bara fram?

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    668

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Citat Ursprungligen postat av tjohopp
    aha där ser man angående bromsslangarna det hade jag ingen anning om, alltid undrat varför människor kör med stålomspunnet, kunde aldrig gissa att det var av den anledningen när man känner på hur hårda slangarna är original men värmen runt om och i slangarna och trycket mjukar nog upp dom rejält som du säger.
    bra tips!

    Ska se om hydroscan kan pressa bromsslangar dom brukar ha rätt shyssta priser har jag för mig.

    Hur många procent bromsar bilen fram emot bak?
    Tänkte vid bankörning används frambromsarna till 90% eller är det mer jämt? om man ska ha stålomspunnet runt om eller bara fram?
    Om du kollar speedparts hemsida (som du verkar vara sponsrad av enligt din hemsida) så har d redan färdiga stålomspunna slangar till din bil
    http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... lang.shtml
    Angående bromsningen i procent, det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med då jag inte har den blekaste aning om
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  18. #18
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    595
    Medlem#
    5788

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Citat Ursprungligen postat av tjohopp
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Dunken:

    Saab 9-3 Aero Coupe -01 Automat
    Nordic individuellt trim 345 hk/450 Nm. Tid på Ringen:8,48 BTG
    http://www.garaget.org/?car=6375&image=180703

    Veteranbil med automatlåda, kanske nåt att bita i trots det?
    absolut en utmanare han hade redig effekt också med sin väghållning ska se vad klockan stannar på isommar kan bli skoj tack för länkarna

    edit: kanske inte ska säga för mycket han hade grymt bra tid :P jag förstod inte riktigt hur bra förens jag läste det igen. så utmanare vet jag inte utan det blir nog mer jag som ska utmana den tiden och eftersom jag inte har någon koll alls på vad jag presterar ska jag inte säga något om tider


    edit igen:
    Time to beat 09.45
    Nya tiden blev 08,48 för 2007

    bra kapning av honom

    Hej
    När tiden 09,45 sattes så var bilen orginal i motorn men väghållningen var ordnad.

    Och tiden 08,48 sattes efter uppdatering av programvaran, skillnaden 86Hk gjorde
    att tiden kapades dryga minuten.

    Och som sagt är det hårfint mellan kung eller luffare på ringen, RESPEKT måste man ha för banan.
    Häls Dunken
    Projekt Secret ..

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    432

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    hejsan svejsan.

    Jo det är läskigt nära räcket där ute i gröna helvetet...
    Ska du ner dit i sommar något.

    Jag har inte lärt mig banan alls utan borde ha med mig en karta känns det som, att kunna banan utantill på ett spel är en sak men efter 20sek på den riktiga banan var jag lost men har pluggat in den lite bättre nu och hoppas även på att vara skugga åt någon snabbt så man vet vart och hur och när

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    668

    Re: Projekt SAAB SS Time -Attack

    Citat Ursprungligen postat av tjohopp
    hejsan svejsan.

    Jo det är läskigt nära räcket där ute i gröna helvetet...
    Ska du ner dit i sommar något.

    Jag har inte lärt mig banan alls utan borde ha med mig en karta känns det som, att kunna banan utantill på ett spel är en sak men efter 20sek på den riktiga banan var jag lost men har pluggat in den lite bättre nu och hoppas även på att vara skugga åt någon snabbt så man vet vart och hur och när
    Ett hett tips är att få tag i tex Bike DVD som kommer med en gång om året. På DVD'n så visar det vart man kan bo, äta osv... Men det so är mest intressant är att man visas vilket spår osv man ska använda. Ett bra tips och kostade typ 45sek Ska du ta dig till STCS träffar i år?
    mvh
    Alex
    P.S: ANnars finns det massor med video på youtube som visar bra spår. Och om man är riktigt sugen så kan man ju alltid se Stefan Roser på ringen, helt underbart
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

Liknande ämnen

  1. What is your favorite Saab Advertising Slogan of All-Time?
    Av saabhistory i forum International SAAB related talk
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 09:13
  2. [LÖST] Time for service NG900
    Av Kloaknisse i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 09:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •