Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Quant!

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Quant!

    http://www.automotorsport.se/news/17...en-koenigsegg/
    Kan säga att de med solcells färgen är under utveckling och är bra mycket effektivare än vanliga solceller då dom är lika effektiva i molningt väder som soligt då de är olika lager man måste lacka för att få bästa effekt..
    Kommer äver snart som köp bara billiga solcells bitar man utan problem kan montera var man vill och är lätta.
    Frågan är ju bara. När kan detta komma i produktion!

    Lite upp datering
    http://www.bilsport.se/news.php?id=66060

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Quant!

    läste om denna igår och måste säga att om en elbil fungerar på det sättet så är till och med jag intresserad.
    20min laddning, eller solcells laddning under färd för 50mil körning och sedan 510hk på det, kan till och med bli en rolig elbil
    Men man kommer nog sakna motorsången.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: Quant!

    Citat Ursprungligen postat av potatis
    läste om denna igår och måste säga att om en elbil fungerar på det sättet så är till och med jag intresserad.
    20min laddning, eller solcells laddning under färd för 50mil körning och sedan 510hk på det, kan till och med bli en rolig elbil
    Men man kommer nog sakna motorsången.
    Jo de håller jag fullkomligt med om.
    Men detta är nog framtidens bilar som kommer ha nått liknande tills de blir nått annat!

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275

    Re: Quant!

    Lite komiskt dock att just Koeningsegg är först i Sverige med elbil. Var är Volvo och Saab?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: Quant!

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Lite komiskt dock att just Koeningsegg är först i Sverige med elbil. Var är Volvo och Saab?
    Kommer den bli först om den sätts i produkton först om 5 år när saab planerar ha en klar till 2012? och lika så volvo??

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Quant!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Lite komiskt dock att just Koeningsegg är först i Sverige med elbil. Var är Volvo och Saab?
    Kommer den bli först om den sätts i produkton först om 5 år när saab planerar ha en klar till 2012? och lika så volvo??

    MVH
    Både saab och volvos planer är väll på elhybrider?

    Detta är en ren elbil, dock är jag förvånad över att en svensk supersportbil ska komma först i världen med en hållbar elbil som kan fungera för massorna då man slipper ladda den i 14 timmar.
    De elbilar som finns nu passar ju enbart till stads folk.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: Quant!

    Citat Ursprungligen postat av potatis
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j

    Kommer den bli först om den sätts i produkton först om 5 år när saab planerar ha en klar till 2012? och lika så volvo??

    MVH
    Både saab och volvos planer är väll på elhybrider?

    Detta är en ren elbil, dock är jag förvånad över att en svensk supersportbil ska komma först i världen med en hållbar elbil som kan fungera för massorna då man slipper ladda den i 14 timmar.
    De elbilar som finns nu passar ju enbart till stads folk.
    Men säg den som vill betala över 1 miljon för en elbil du kan köra så långt med??
    Inte många och sen så är de väldigt dyr teknik än så länge.
    Svårast är att anpassa att kunna lacka en bil i den nya typen av solceller och då går de inte att ha en stål konstruktion.
    Sen tar vi batteriet som heller inte är de billigaste men tydligen är de nån form av nano batteri som visar sig funka bra i tester men de tar ett tag innan de är prisvärt att sätta i en bil men om 5 år är de realistiskt.

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275

    Re: Quant!

    Nu var det ju själva tekniken jag for efter. Jag har iaf inte hört om någon vettig elbil från varken Saab eller Volvo som klarar en ordentlig körsträcka som den här bilen från Koeningsegg. En hybrid med batterier för 5mil är ju inget nytt under solen liksom.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Quant!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av potatis

    Både saab och volvos planer är väll på elhybrider?

    Detta är en ren elbil, dock är jag förvånad över att en svensk supersportbil ska komma först i världen med en hållbar elbil som kan fungera för massorna då man slipper ladda den i 14 timmar.
    De elbilar som finns nu passar ju enbart till stads folk.
    Men säg den som vill betala över 1 miljon för en elbil du kan köra så långt med??
    Inte många och sen så är de väldigt dyr teknik än så länge.
    Svårast är att anpassa att kunna lacka en bil i den nya typen av solceller och då går de inte att ha en stål konstruktion.
    Sen tar vi batteriet som heller inte är de billigaste men tydligen är de nån form av nano batteri som visar sig funka bra i tester men de tar ett tag innan de är prisvärt att sätta i en bil men om 5 år är de realistiskt.

    MVH
    Missförstå mig inte nu.
    tycker att bästa alternativet på marknaden nu är elhybriderna om man vill vara riktigt miljövänlig (själv så bryr jag mig inte så mycket) och jag tror verkligen på både saab och volvos kommande hybrider.
    Vet att denna teknologi har kostat massor och solcellerna har jag inte sett som alternativ till personbil pågrund av materialen.

    Dock tycker man att andra tillverkare som har hållit på med elbilar länge (tex toyota) borde åtminstonde ha kommit med denna typen av batteri i en concept bil om inte annat.

    Nej mycket bra jobbat av koeningsegg för att de plockat fram detta och visat på att det går, även som du säger att det kostar strax över 1 mille
    så har de visat att det är möjligt ivarjefall och med tiden kommer detta säkerligen bli billigare teknik som kan leta sig ner i personbilar.

    Men just nu får man allt ge koeningsegg beröm för deras första elbil, men om jag hade pengarna så skulle jag nog köpa den etanoldrivna modellen istället
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •