Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ford Focus FFV, äldre generationen, hur är dessa att äga?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Ford Focus FFV, äldre generationen, hur är dessa att äga?

    Sitter och kollar lite på att köpa någon form av miljöbil, självklart är ju 9-5 biopower aktuell, men den är egentligen lite för stor för mig, och 9-3 ligger onödigt högt i pris.

    Har sett att Focus FFV finns för ganska rimliga pengar, men hur är dessa att äga? Mycket problem med rost? Vanliga fel på dessa?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Ford Focus FFV, äldre generationen, hur är dessa att äga?

    Vi sålde precis vår 1,6a från -03 med full utrustning inkl helskinn, och den har varit kanon att äga, vi har inte haft ett endaste problem med den, sedvanlig service och bromsar bara under 3 års tid - och detta med ett värdetapp på 15 000 på den perioden får väl anses som billigt ägande. Rost hade vi i samtliga dörrar och huv, bakluckan redan bytt efter 2 år. Ford var riktigt bra att ha och göra med, det var liksom ingen som helst diskussion OM det skulle gå på garantin utan det vara bara att lämna in och sen hämta.

    Ang flexifuelen så har jag läst att den betingar ett högre pris på ca 10k jmf med 1,6 så det kan man väl ha som riktpris, sen ska ju den ha service oftare och servicen är tydligen ganska mkt dyrare. Ekonomiskt tror jag inte du tjänar på det ekonomiskt iaf.

    Hur som är det en bra och pålitlig bil, i kombiutförande sväljer den riktigt mkt last och är faktiskt rolig att köra med tanke på motorn på 100hk.

    Tror man får svårt att hitta nyare bil med den utrustningsnivån osv till det priset man får ge.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Ford Focus FFV, äldre generationen, hur är dessa att äga?

    Låter ju bra, enda anledningen för mig att köpa miljöbil är för att slippa trängselskatten här i stockholm fram till 2012, men är driftskostnaderna höga äts ju den sluppna trängselskatten upp ganska snabbt kan jag tänka mig.

    Vad låg servicepriserna på er för, på ett ungefär?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Ford Focus FFV, äldre generationen, hur är dessa att äga?

    Det blir inte så rättvisande för vi har en vän som jobbar på Ford som servar bilen med, men sist gjorde vi vanlig service, byte bromsar runt om, skivor och belägg fram, tror vi betalade 4k men kan vart 3k med...

    Jag läste ett test i motor tror jag det var på miljöbilar där det stod hur mkt dyrare FFV var under 6 000 mil eller vad det var, ska se om jag kan hitta det igen.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677

    Re: Ford Focus FFV, äldre generationen, hur är dessa att äga?

    Rätt okej bilar. Jag hade dock problem med startsvårigheter efter ha varit tvungen att tanka bensin vid ett tillfälle. Löstes av Fordverkstaden efter ett par verkstadsbesök. Riktigt stort bagageutrymme i kombin.
    Toyota Verso 1,8 -11

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Ford Focus FFV, äldre generationen, hur är dessa att äga?

    Hittade den där artikeln, där stod det att bilen ska in med tusenmila intervall så servicekostnaden för de första 6000 milen är drygt 14 000.-... och det är ju ganska mkt i bara service
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  7. #7
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Ford Focus FFV, äldre generationen, hur är dessa att äga?

    Jag lyfter ett varningens finger angående rosten!!
    Ford har dragit åt svångremmen ordentligt angående just rost, tex, så ifall detaljen är så rostig att den kräver byte, så får kunden stå mellanskillnaden!!! med hänvisning till att kunden skulle kommit tidigare med bilen, desutom så är det även gjort så att dom dörrarna somtidigare byttes numera lagas med epoxifärg, återstår att se hur länge det håller...

    (jag jobbar med skiten )


    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 22:12
  2. Motorproblem ford focus -99
    Av Lorenz i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 18:55
  3. Focus RS500
    Av Bagarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 12:36
  4. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 19:55
  5. OG9-3 Aero vs Ford Focus RS
    Av Aero Mange i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •