Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Lite frågor ang Saab 9000 CS-92??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hässelby Väster om Stockholm
    Inlägg
    159

    Lite frågor ang Saab 9000 CS-92??

    Tjena!

    Jag var med en kompis och köpte hans första bil i fredags, efter 2 mån med kk.

    Det vart en Saab 9000 CS-92 import från Italien 2004.

    Bilen har gått 22400 mil och går lite bluddrande/fluffigt på tomgång.

    På bes så fick den dessa värden.

    CO 0,1 (0,5) HC 0,75 (100)

    CO 2500 0,2 (0,3) Lambda 1,00 (0,97-1,03)

    Kan något av dessa hyffsade avgasvärden ha något med tomgången att göra, eller bilen kanske inte var tillräkligt varmkörd

    Det är även lite dålig värme i bilen, när man drar på HI så blir det varmt men inte så att det steker, som man kan vänta sig.
    Drar man ner tempen till 20-23 C som borde vara någorlunda mänsklig temp utan att vare sig frysa/svettas, så känns det fortfarande kallt så det är inte direkt en bil man vill sitta i utan jacka nu vintertid

    Kan tilläga att bilen verkar nå normaltemp då kylfläkten går igång titt som tätt.

    En liten nyfiken fråga till bara

    Tycker ni att 39000:- var ett överpris för denna bil, dock så är den rostfri men det är inte direkt något speciellt med den.

    Vore tacksam för synpunkter och tips
    SAAB=Snabb, Attraktiv, (A)erogonomisk, Brutal

    Kör en ambasadblå Saab 900 Se Turbo med rost.

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Ang. värmen: Kontrolera att det finns tillräckligt med kylarvätska i behållaren.

    Börja med att byta till fräscha stifft. Hjälper inte det mot tomgången så kolla alla vacuumslangar att dom är ok.

    39.000:- är vääldigt mycket för en -92. Var det en Turbo? Möjligt att en Svensksåld Turbo-S i superskick kan närma sig de summorna, men dom är nog ovanliga.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    188
    Angående värmen så finns det ett spjäll som brukar ge upp = Kallt i bilen. Vart det sitter kanske någon annan vet.

    Priset var väl lite väl saftigt. Jag hade inte betalat så mkt. (Hade möjligheten att köpa en -92 CS 2,0 19000 mil, ACC och lite annat, i princip rostfri, samma ägare sedan -93. Detta för 19000 men jag avböjde.)
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    En kalibrering av ACC'n kan kanske vara ide att göra innan man börjar gräva runt i bilen. Tryck in Auto och knappen längst ner till höger samtidigt så kör ACC en kalibrering samt visar om det finns några fel lagrade.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hässelby Väster om Stockholm
    Inlägg
    159
    Tjena!

    Nupp helt vanlig 2,0 16v automat. Jo jag misstänkte väl att det var lite överpris, men jag är dålig på att pruta och polaren är inte bättre då får man stå sitt kast Men vi fick den ändå nybes, rekondad och allmän genomgång. Fick även med sommardäck som kan hämtas senare och inte att förglömmas 3 månaders garanti, vad den nu är bra för.

    Okej vi får göra en genomgång/service av bilen, skall även se om en kalibrering av acc:n kan lösa något.

    Tack för svaren
    SAAB=Snabb, Attraktiv, (A)erogonomisk, Brutal

    Kör en ambasadblå Saab 900 Se Turbo med rost.

  6. #6
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    5132
    Jag köpte min 9000 CS 2.0T -92 för 2 år sedan, dvs februari -03.
    Den hade då gått 19600 svenskörda och fullservade mil och var helt rostfri.
    Jag betalade då 35000 vilket jag tyckte var helt OK pris.

    Nu tickar den snart över på 23000 mil och är nöjd om jag skulle få 20000 för bilen idag om den skulle säljas.
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 128
    Systemet håller automatiskt önskad kupétempratur oberoende av yttertempraturen. Det uppsöker på snabbaste sätt inställd tempratur. Observera att det ej blir snabbare varmt/kallt om man väljer en högre/lägre tempratur
    Subaru Legacy

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    21
    Jag köpte min Saab 9000 CS 2,0T -92 i augusti 2004 och var oxå en Italienimport. Den hade bara gått 14100 mil och var i bra skick. Jag betalade bara 33 tkr så jag gjorde alltså ett klipp.

    Den gick också lite konstigt på tomgång, och har haft den på verkstaden och de bytte en vaccumslang och luftmassemätaren och nu går den som den ska.

    //jocke
    9-3 2,0t vector
    Linköping, Västervik

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 717
    En cs 2,0i italienimport skulle jag nog inte vilja ens betala hälften av 39000:- för tyvärr så man kan nog säga att priset låg i överkant.
    Man får en fin turbo för 20-30 ganska enkelt.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hässelby Väster om Stockholm
    Inlägg
    159
    Tjena!

    Tack för fler svar. Jo tycker själv att det var väl magstarkt men kan man inte pruta så Men polaren verkar ganska nöjd endå, han struntar nog ganska mycket i vad han i sin tur kan sälja bilen för. Då den säkerligen endå inte blir lättsåld när det är en automat. Han köpte sig en krocksäker bil iaf vilket nog var bra, för man vet aldrig hur det går med förstabilen.

    En stor nackdel tycker jag är att det inte finns några högtalare bak monterat, fram vet jag inte för det sitter inte heller någon stereo i än så man kan inte lyssna sig fram till något. Utan det blir att lyfta högtalargalren i instrumentpanelen.
    SAAB=Snabb, Attraktiv, (A)erogonomisk, Brutal

    Kör en ambasadblå Saab 900 Se Turbo med rost.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av Turbo Tompa
    En stor nackdel tycker jag är att det inte finns några högtalare bak monterat, fram vet jag inte för det sitter inte heller någon stereo i än så man kan inte lyssna sig fram till något. Utan det blir att lyfta högtalargalren i instrumentpanelen.
    Bak ska det sitta 6x9" högtalare på varsin sida om hatthyllan, under gallren. Dessa kommer man åt genom att ta loss tyget underifrån. Fram sitter 4" i instrumentbrädan.
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hässelby Väster om Stockholm
    Inlägg
    159
    Tjena!

    Tackar! Då blir det till å tjacka bakhögtalare och en stereo evt även uppdatera de främre
    SAAB=Snabb, Attraktiv, (A)erogonomisk, Brutal

    Kör en ambasadblå Saab 900 Se Turbo med rost.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    448
    Min förra 9000 köpte jag för 18000... Det var en -92:a 2.3T 200hk automat! All utrustning acc, elhissar, tcs Allt! Och allt funkade! Den hade iofs gått 27000 mil, men den gick som ett skott ändå!
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Citat Ursprungligen postat av jocke33
    Jag köpte min Saab 9000 CS 2,0T -92 i augusti 2004 och var oxå en Italienimport. Den hade bara gått 14100 mil och var i bra skick. Jag betalade bara 33 tkr så jag gjorde alltså ett klipp.

    Den gick också lite konstigt på tomgång, och har haft den på verkstaden och de bytte en vaccumslang och luftmassemätaren och nu går den som den ska.

    //jocke
    *host* *host* Ehm, lite bättre kanske, men inget klipp direkt. Runt 20' för en sådan från Italien. Kanske har den gått 25.000 mil och bytt olja 3 ggr. Sedan har vägmätaren ställts om och fått en fint istämplad servicebok...

    Just Italienbilar ska man akta sig för
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T

    *host* *host* Ehm, lite bättre kanske, men inget klipp direkt. Runt 20' för en sådan från Italien. Kanske har den gått 25.000 mil och bytt olja 3 ggr. Sedan har vägmätaren ställts om och fått en fint istämplad servicebok...

    Just Italienbilar ska man akta sig för
    Några dåliga erfarenheter eller? Vill gärna höra!
    Min bil är italien-import! Tvivlar inte på att den gått mer än 11000 mil... man kan ju titta på slitdelar såsom ratt, pedaler, säten, och annat som används varje gång bilen körs...
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

Liknande ämnen

  1. Kamkjedjebyte saab 9000 lite frågor
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 22:19
  2. Hej lite frågor om min saab 9000
    Av Saab83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 12:32
  3. Lite frågor om Saab 9000
    Av Rodder76 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 22:56
  4. Lite frågor kring min saab 9000 2,3 turbo?
    Av 9000mannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •