Sidan 36 av 69 FörstaFörsta ... 26343536373846 ... SistaSista
Resultat 701 till 720 av 1371

Ämne: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

  1. #701

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Hej

    Nybörjare här...
    Jag har en SAAB 9-5 2,0t årsmodell -00.
    Vill att den ska bli lite billigare i drift samt fler hk.
    Funderar på biopowerkonvertering, går det i denna bil med originalspridare? Kan man ta ett originalprogram rakt av från en nyare biopowerbil o lägga in?

    eller är det bättre att köra på bensin o modifiera så den drar mindre. Hur funkar det, menar finns det nå risker med det?

    mvh

  2. #702
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av ElvisP.
    Jag har en SAAB 9-5 2,0t årsmodell -00.
    Vill att den ska bli lite billigare i drift samt fler hk.
    Svår kombination, bilen går lambdareglerat och skickar in så mycket bränsle som behövs för en fullständig förbränning. Räkna inte med några mirakelprogram oavsett vad som skrivs hos trimfirmorna!

    Citat Ursprungligen postat av ElvisP.
    Funderar på biopowerkonvertering, går det i denna bil med originalspridare? Kan man ta ett originalprogram rakt av från en nyare biopowerbil o lägga in?
    eller är det bättre att köra på bensin o modifiera så den drar mindre. Hur funkar det, menar finns det nå risker med det?
    mvh
    Dina original (gröna?) spridare är aldeles för små, du måste upp på de röda från 2,3t för att få till någon vettig effekt med E85. Går inte att lägga in en fil rätt upp o ner, andra lambdasonden måste stängas av, bränslemapparna måste ändras samt tändningen är lite väl hög då -01 och framåt har lägre komp i motorn.
    Har du dessutom inte TCS i bilen så måste en specialfil användas.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #703
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Isse
    Ok, det var en missuppfattninga av mig. Jag antog att alla programvaror efter ECOpower var BIOpower.

    Men det är programvaran för 250hk eller 260hk jag efterfrågar. Är det inte SAABs egna programvara? http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
    Jaha, ett vanligt bensinprogram menar du?
    Leta på google med ändelsen .bin
    260hk programmet heter 56x
    HAHA jag hitta ett par eller snarare en hel lista, tack Mackan!
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  4. #704

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Har för mig att det finns en symbol för att ändra tiden man måste mala på startmotorn innan motorn tänder, men jag hittar den inte?

    Tips ngn ?

  5. #705
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Har för mig att det finns en symbol för att ändra tiden man måste mala på startmotorn innan motorn tänder, men jag hittar den inte?

    Tips ngn ?
    Nja, finns inte i nyare filer.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #706

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Aha, måste ha varit i min originalmjukvara jag sett den då kanske?
    Trist, tycker man får veva ett halvår innan den hoppar igång, eller som besiktningsmannen sa
    "Den startar ju inte, är den trasig?"

  7. #707
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Kan man montera ur Boxen för urläsning vid skrivbordet istället för i bil? Vill bara säkerställa det så man inte nollar den och måste köra med tech2 för att få igång den igen.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  8. #708
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Visst kan du programmera boxen på skrivbordet - men det kan förståss hända att du får problem ändå. Du kan behöva ett bdm-interface och ev löda på kortet inne i boxen, eller så köper du pogo-pins och en liten platstving för att hålla pinnarna mot kortet.

    Jag köpte ett nätagg 13,2V på Kjell&Co + lite labbsladdar med isolerade krokodilklämmor.
    En CanUSB + 9-polig dsub med lödkontakter och en 4trådig tvinnad kabel, kabelskor å sånt.
    Ett usbDBM (kan behövas om mina manövrer på skrivbordet eller i bilen skulle misslyckas)
    En beg T7box att testa och verifiera allt med och då slipper jag bricka originalboxen.

    Jag har läst och skrivit den begagnade boxen utan problem - det jag ännu inte hunnit göra är att läsa ur immo o vin ur bilen så jag kan byta box sen. Behöver skruva ur klädsel i bagaget för att komma åt i-bussen (där jag kan både läsa ur boxen vin o immo och dessutom programmera bort pling-ljuden för bromsljus kontroll)

    Det är inte säker att immo-uppgifterna som är klisterlapparna på boxen stämmmer med de koder som finns i bilen. Så jag vill ha originalboxen kvar orörd (där de fungerande koderna ligger) och meckar med den begagnade boxen istället.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-25 klockan 20:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  9. #709
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Jo men det är jag med på, men nu är det just bara läsning av box, inte skriva till den. Vill bara få ur programvaran och jämföra lite mot orginal.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  10. #710
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Javisst, inga problem. Har du all hårdvara du behöver ? CanUSB, D-subkontakt o kabel, nätagg o labbkablar för spänningssättning. Vet du hur det ska kopplas in ?

    Sen är det bara att köra.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-25 klockan 20:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #711
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Aha, måste ha varit i min originalmjukvara jag sett den då kanske?
    Trist, tycker man får veva ett halvår innan den hoppar igång, eller som besiktningsmannen sa
    "Den startar ju inte, är den trasig?"
    Hmm, låter ju mer som problem med antingen hårdvaran i bilen eller så behöver bränslemappen lite justering i nedre vänstra hörnet, antagligen uppåt för att skicka in lite mer bränsle.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #712
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226
    Javisst, inga problem. Har du all hårdvara du behöver ? CanUSB, dsubkontakt o kabel, nätagg o labbkablar för spänningssättning. Vet du hur det ska kopplas in ?

    Sen är det bara att köra.
    Japp, allt är klart. Jag har en annan box med som jag labbar mot. Men denna gång ville jag kolla av mjukvara i min, och det gick bra. Nu återstår det att se om jag kan bli något klokare av det.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  13. #713

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Aha, måste ha varit i min originalmjukvara jag sett den då kanske?
    Trist, tycker man får veva ett halvår innan den hoppar igång, eller som besiktningsmannen sa
    "Den startar ju inte, är den trasig?"
    Hmm, låter ju mer som problem med antingen hårdvaran i bilen eller så behöver bränslemappen lite justering i nedre vänstra hörnet, antagligen uppåt för att skicka in lite mer bränsle.
    Byter jag program så försvinner symptomet. Lägger jag in mjukvaran i en annan bil så får den samma symptom, men ska prova ditt tips

  14. #714

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Har en fråga till framförallt mackan, eller andra med bra kunskap inom området.
    Hur bra eller dålig är t7 suite tunern "tune me up" har en -01 9-3 2,0 ltt orginal med bytt block till en från en 2,3l 9000 och har en td04-15t turbo i övrigt är den väl i stort sätt orginal, men funderar på vad jag ska lägga i för mjukvara, har fått som förslag steg 1 av viggen vilket är 274 hkk om man köper en box på speedparts, men tänkte att man alternativt skulle kunna ta en orginal viggenmjukvara och använda tune me up till ca 265hk och ändra vin o de i filen till orginalnummer.
    den orginalviggen jag kollat på har nummer 5388285
    Tacksam för hjälp!

  15. #715
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Har du allting annat original skulle jag definitivt inte trimma upp bilen så långt. Börja med ett original 9-5 250hk program och se om intercoolern räcker till!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #716

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Ah okej! Glömde dock säga att den byttes samtidigtsom turbon typ, då den gick sönder 50 mil efter turbon så den är utbytt. håller även på att leta efter viggen låda och ska byta koppling och bromsar,
    Men vilken 9-5 ska man ta? har du ngt nummer på en .bin som skulle fungera?
    och om jag har en bin fil. Kan jag någonstans se hur mkt kraft ett program har? i någon symbol menar jag?
    Tack på förhand!

  17. #717

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Jag hittade en orginal 9-5 som jag importerade in min immo och vin från min orginalfil via t7suite här är resultatet.
    http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e624 ... newvin.bin
    Jag kopplade sedan in boxen i datorn och flashade in min nya bin och allt verkade funka bra, sen skulle jag testa och läsa ur den igen för att se så att den hade kopierats som den skulle men då står hänger sig programmet efter att det står "requesting security acces to ecu" första försöket stor det denied after 5 attempts eller ngt i den stilen
    är det något fel med filen jag la in i boxen?
    Dessutom så säger det fortfarande i början när jag öppnar canflasher att det är software version EC0RXDBC.48D
    http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e624 ... canusb.bmp så ser det ut för mig det är där det stannar och hänger sig.
    Några tips tankar eller funderingar?
    Tack på förhand!

  18. #718
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Är hemsidan http://www.trionictuning.com nere?
    SAAB 9-3 Aero -01

  19. #719
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Är hemsidan http://www.trionictuning.com nere?
    Skicka ett PM till manick här på STCS så hoppar den snart igång.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #720
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    71

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Jag kan inte starta bilen efter inläsning i bil (p-bus). Först läste jag ur filen i bilen och sparade den .Sen läste jag in en bin fil(55p) och mitt chassi/imob nr sen vill bilen inte starta. Då läser jag in den först urlästa filen men bilen vägrar starta. Vad kan ha hänt? Är det nåt med datorn som jag kan ha ställt in fel?

    SAAB 9-5 2,3 -08 biopower.

Liknande ämnen

  1. T7suite: hur bör ett steg 1 se ut?
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 23:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •