Sidan 1 av 69 1231151 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 1371

Ämne: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    885

    Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Väldigt mycket info finns på Internet. Det är lite spretigt att hitta infon än så länge så man får söka på de saker man funderar på och hitta infon den vägen. Det finns en bra grund till dokumentation över grunderna i T7 styrsystemet här

    Grovt summerat så handlar det om följande steg för att börja justera och flasha T7 via can

    - Köpa in en canusb från Lawicel, ca 1500:- inklusive moms och frakt. Hittas under kommunikation - Can i webshoppen.
    Kabeln ser ut såhär:

    - Fixa en anslutning till bilens i- (instrument) eller p-bus (powertrain), tre kablar behöver anslutas från bilen till en 9-polig d-sub honkontakt som du sen ansluter din canusb till. Finns beskrivning runt sid 50 eller så i pdfen ovan vilka ställen du hittar anslutningsmöjligheter för de olika busstyperna i bilen och vilka stift i kontakten som ska anslutas till can_h (grön ledare), can_l (vit ledare) och jord i bilen. Viktigt är att can-kablarna hålls relativt korta och tvinnas för att få så lite störningar som möjligt på signalen.

    Exempel på kablage för anslutning till bilen:


    För att ansluta till i-bus i cd-växlarkontakten i bagageutrymmet på Og 9-3 gör såhär.
    För att ansluta till i-bus vid acc gör såhär

    - Läsa ur originalprogramvaran. Görs både för att få fatt på original immobiliser id och chassinummer så man slipper mecka med tech2 för att starta bilen och såklart för att kunna återställa bilen som den var innan man började fnula med den. Till det använder du endera T7tool, saabopenprog eller T7 suite. Tändningen ska stå på läge on, tar ca 10 minuter via i-bus, snabbare med p-bus.

    - Förbereda den binfil man vill prova i sin bil genom att uppdatera den med immobiliser id och chassinummer som hämtas ur filen som lästs ur bilen. Se resp programs info om hur man gör, t7 tool har en färdig funktion för att kopiera uppgifterna från en fil till en annan.

    - Flasha styrboxen i bilen. Såhär gör jag med min 9-3 2001. Ta först bort säkring för kylfläkt och halvljus, vrid nyckeln till läge on och slå av radio och acc. Skriv sen filen till bilen med nån av de programvaror som du använde för att läsa. De olika programmen hanterar can-kommunikationen och ev störningar olika och saabopenprogrog är stabilast, följt av t7 tool och till sist t7 suite (min erfarenhet dvs mest via i-bus). Om du får ett felmeddelande vid flashning är det inte kört utan så länge det finns ström till styrboxen så kan man försöka igen och igen tills det lyckas. En flashning via i-bus tar ca 6 minuter, p-bus fortare än så. Efter flashningen vrid nyckel till off och sätt tillbaks säkringar, sen är det bara att starta bilen.

    Kvarstår då det lilla med att endera snoka fram en bin som passar ens bil eller själv manipulera den man läst ur i T7 suite, där är det svårt att göra en kort guide så kolla in ecuproject där finns diskussioner om hur och vilka parametrar man bör ändra samt hur mycket och vilka programvaror som funkar med olika bilar.

    Till sist lite varningar, tänk på att om du ändrar saker innan du förstår vad det är kan konsekvensen bli att saker går sönder och det kan bli allt från lite dyrt till mera dyrt. Fråga hellre nån en extra gång eller försök hitta nån förklaring i trådar eller dokumentation på ecuproject. Låt bli att kopiera binfiler från "proffs" och kör i din bil, dels har de lagt nån krona på utveckling och dels är så att de inte alltid vet vad de gör så det kan gå sönder saker även då.. Till sist, om du väljer att testa nån fil från ecuproject som det står att den är anpassad till 3" avgas, andra spridare osv så kör inte den på en bil som inte har hårdvaran. Även om det kan verka jättebra och den startar och går som fan så är det så att tids nog går det sönder.. Ni anar trenden här va? Saker går sönder om man micklar och inte vet vad man gör..

    Nåt har jag säkert glömt eller så men det kommer folk att komplettera med efter här nu så det är lugnt, ha det så kul!

    Edit: Stavning, bilder, mer kommer.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Någon kanske kan sätta igång med en översättning av tråden jag gjort på ECUproject så kan jag fylla i med vad som behöver göras med de olika mapparna?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    885

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Ja det låter väl som en bra idé.

    Värt att tänka på med är att de olika modellerna av 9-3 resp 9-5 har beroende på både motor- och växellådsalternativ samt årsmodell lite olika hårdvaruförutsättningar för hur långt man gå innan t ex avgas, spridare, ic, koppling eller turboaggregat börjar närma sig en gräns och dessutom ser de olika mjukvarorna som kommit genom åren olika ut i funktion och vilka spärrar/begränsningar som man måste justera för att få ut nån mer effekt.

    Hur man väljer att kombinera grunderna i form av hård- och mjukvara spelar alltså stor roll i vad som man klassar som ett steg 1 eller 2 så det är inte jättelätt att dra nåt enkelt i hur man gör. Hade det vart enkelt hade det nog funnits en knapp i t7 suite förresten.

    Jag ska knåpa ihop mina tankar och erfarenheter för steg 1 till 3 på 9-3 Aero lite senare tänkte jag, det kan ju funka som exempel iaf.

    En sak jag tycker är väldigt bra att ha är nån form av loggningsutrustning så man kan följa hur bilen uppför sig med olika ändringar i programmen och hålla koll på temperaturer och tryck etc. Det finns en realtidsfunktion i T7 suite som är under uppbyggnad där man kommer kunna logga i stort sett alla parametrar från styrsystemet och så finns ju programmet Canperf med tillägget Carmonitor där man förutom loggning av ett urval motordata också kan se prestandaskillnaderna som blir.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    937

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Frågar här istället för en ny tråd.
    Har open sid på min, och undrar vad grejerna är som kommer upp precis när man startat bilen?
    Vet att ena är hur lång tid det tog att starta bilen.
    Men vad är resten?

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Motortemp, etanolhalt och ME85 ( kolla i listan vad den sista är ).
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    253
    Medlem#
    5864

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Frågar här då man får lite olika svar beroende på vart man läser.

    Finns det någon canbus (I eller P) framdragen till diagnostikuttaget (OBDII) under ratten på en 9-5 -98 samt en -01?

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    885
    Nix, inte nåt i nån av dem.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    253
    Medlem#
    5864
    Var som jag misstänkte då. Hade hoppats på att det fanns då det står med i dokumentationen om T7Suite.

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    885
    Det är obd-standarden som dedikerat de pinnarna i kontakten för can. De är anslutna i 9-5 08- men oklart om det är nåt som går att använda för våra syften, minns inte detaljerna nu men det var inte riktigt samma typ av can-anslutning som i-/p-bus.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Entrådig I-bus. Den används också till stereon (ej navi, den är tvåtrådigt bussansluten) i samma bil. 33 kb/s i överföringshastighet.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    253
    Medlem#
    5864

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Vilken kontakt är det lättast att koppla in sig på utan att offra någon funktion.

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Löda in en egen på P bussen är det bästa hittills
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    253
    Medlem#
    5864
    Vart kommer man enklast åt denna. Kapar man och löder dit en extra eller hur gör man?

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    885

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Sådär, har gjort ett första uppkast till guide för trim av B205R. Är lite trött i huvet så det är säkert saker som fattas och/eller är fel men det bjussar jag på.

    Dokumentet ska bli mer konkret framöver och kompletteras med mer referenser i form av loggar från div körningar med olika hårdvaror mm som jag har liggandes så se det som ett första utkast. Infon om hårdvaran i början får väl ses som nån summering av den info som florerar här på forumet och vad man anser lämpligt bland tuningfirmorna så korrigeringar med fakta där har jag inget emot.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Har du verkligen kollat av med DrBoost som källa? Eftersom du har fel i fakta gissar jag att det är från ditt huvud och inte information från DrBoost.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    885
    Enda ref som är tänkt till DrBoost är på viggen-ic'n, har inte källtråden kvar. Fotnoten kanske är lite otydlig eftersom du tolkade annorlunda så det får vara med på uppdateringslistan.

    Annars är det som jag skrev sammanställd info från trådar, faq:er och från firmor så jag har inte spånat fritt. Försökte nog vara tydlig med den delen samt att jag gärna tar emot rättningar.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Den här tråden har nu delats upp. Diskussioner om vår ställning till T7Suite och vad som tillåts hittas numera här.

    Håll nu den här tråden till vad den var tänkt till.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    121

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Hur ska D-subs kontakten se ut?

    Har surfat runt och är helt virrig efter all information, har jag hjärnsläpp
    när jag inte hittar hur D-subs kontakten ska se ut?

    Jag tänker alltså på vilka stift som används och hur de ska märkas upp?
    Vilka kontakter kan man använda i andra änden?
    9-3 AERO -02

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    265

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Sen så står det 1 på första och 9 (Beroende på antalet poler) på sista stiftet och sen räknar man ut efter det vilka stift som är vilka.

    Så det blir tex.

    gra20.gif
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-18 klockan 18:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496
    Stift nummer 2 används för CAN-Low och stift nummer 7 används för CAN-High.

    D-sub kontakten är en 9-polig kontakt (serieportskontakt)

    //Tommy
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. T7suite: hur bör ett steg 1 se ut?
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 23:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •