Sidan 58 av 69 FörstaFörsta ... 848565758596068 ... SistaSista
Resultat 1 141 till 1 160 av 1371

Ämne: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

  1. #1141
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Har försökt flasha för första gången idag och det vill sig inte!

    Läsa ut ur bilens originalbox med T7CanFlasher var inga problem! Inga röblinkningar, utläsningen avslutades vid 512kB och filen blev också 512 kB stor.

    Men när jag skulle läsa in original bin-fil i en reservbox fungerar det inte med T7CanFlasher.
    Jag kommer i kontakt med boxen, allt förlöper till synes utan problem utan rödblinkningar tills dess 490-495 kB är inläst i boxen då inläsningen avslutas utan felmeddelande eller röda lampor. T7CanFlasher meddelar mig att allt gått bra bla:
    - Flashing procedure process completed
    - Finished flash session

    Bilen startar inte (stängt av tändningen och gjort boxen strömlös innan)
    Boxen är inte låst för jag kan komma i kontakt med den.
    Det går inte heller att läsa ut filen ur boxen vilket jag tolkar som att det är fel på bin-filen i boxen. När jag försöker läsa ut filerna (som avslutats vid 490-495kB) kommer jag i kontakt med boxen, utläsningen börjar, röda lampan börjar blinka direkt och datorn meddelar mig omedelbart därefter att mjukvaran (T7Suite tror jag det stod) stött på ett problem och måste avslutas

    Jag har provat att flasha originalfilen många gånger och ytterligare två bin-filer (en original från T7Suit och en modifierad fil från hemsidan ......) till aktuell reservbox. Efter import av bilens VIN och Immo code till de ytterligare bin-filerna läste jag in dessa pss som beskrivet ovan och med exakt samma resultat.

    Sätter jag tillbaks bilens originalbox startar bilen som vanligt.
    Som nybörjare gör jag naturligtvis något fel men vad?

    Per L

  2. #1142
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Funkar det att ersätta främre lambda sond till en WBL och få ut både bred och smalband ur samma sond ? Alltså samma funktion som innan plus mer möjligheter . placeringen av den främre borde väl stämma hyffsat med ?

    Har pluggat bakre och om det går slipper jag hellst svetsa i rostfria downpipen .

  3. #1143
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Om syftet är att mappa bränsle så behöver du ingen smalbandare eftersom du ändå bör stänga av motorns lambdareglering under tiden du mappar. Eller?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-20 klockan 18:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #1144
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Jo fast tanken var väl att kunna hålla koll på värdena via mätaren jämt och framförallt slippa skruva loss sonden fram och tillbaka .

    Har tittat på mtx-l och den verkar ha en smalbandsutgång och en bredband.
    Om jag då klipper kablarna på sonden jag har idag och matar in i utgången på nya ?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-20 klockan 18:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #1145
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Då tror jag du behöver en av varje. Smalbandsutgång skulle kanske fungera men jag skulle aldrig klippa en kabel på en lambdasensor då kablarna är avstämda så att sonden ska visa rätt. Klipper man eller skarvar och liknande så kommer den visa lite fel i framtiden.

  6. #1146
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220

    Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Hej,

    Tror att det blir dyrt i längden att köra med wb permanent. Det är alltså sensorn som slits med tiden. Icke inkopplad sensor får inte sitta kvar. Vissa märken kräver dessutom kalibrering i fria luften, så du måste skruva av sensorn då.

    /Mattias
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  7. #1147
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Det var inte många synpunkter jag fått i detta forum på mitt problem som jag beskrivit en handfull inlägg här ovan!

    Dock har jag under tiden fått litet privatlektioner av en av forumdeltagarna och resultatet av dessa diskussioner är att det till synes inte finns några självklara fel jag gjort vid min debut att läsa in en bin-fil i min reservbox.

    Det fortsatta arbetet med att lyckas blir en trestegsmodell:
    - prova att läsa in i en annan box. Det skulle ju kunna vara något fel på den jag har!
    - prova att läsa in i boxen utanför bilen. Många beskriver ju att det fungerar bättre!
    - prova att använda en annan mjukvara för att läsa in i boxen. Man kan ju på nätet läsa att det finns "säkrare och bättre" program att använda än T7Suite och T7CanFlasher!

    Fortsättning följer!

    Per L

  8. #1148
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    lookup partnumber knappen men har svårt för att exakt veta vilken fil som funkar till min bil?

    Min bil är en 9-5 2002 vector 2,3t manuell.

    Kan någon förklara för mig vilken fil jag bör ta och hur ni kommer fram till det

  9. #1149
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    281
    Medlem#
    4619

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Om tanken är att du ska göra ändringar som ska laddas upp till dit styrdon senare så rekommenderar jag att du i vilket fall börjar med att ladda ner en bin-fil från styrdonet först, ta en kopia på den och leka med den.

    Bara för att titta i T7suite kan du ju ta vilken som nästan.
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  10. #1150
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Har nu gjort några ytterligare försök att läsa in bilens original bin-fil i en reservbox (se mitt första försök beskrivet på föregående sida)
    Resultat: Exakt samma som förut dvs det gick inte men boxarna låses inte.

    Förutsättningar vid alla försök: Flashning i bilen, P-bus, 12,8-13,2 volt, säkringar uttagna enligt beskrivningar, göra boxen strömlös och startat om datorn mellan försöken etc. Urlästa bin-filer troligen riktiga då dom går att öppna i T7Suite.

    Reservbox 1. Inläsning med T7CanFlasher (tidigare beskrivet):
    Urläsning av boxens bin-fil utan problem
    Inläsning i reservbox 1 utan röda lampor. När mellan 490-495Kb av filen (512kB) lästs in i boxen avslutas inläsningen med att allt gått bra
    - Flashing procedure process completed
    - Finished flash session
    Bilen startar förstås inte då inte hela filen lästs in!

    Reservbox 2. Inläsning med T7CanFlasher:
    Exakt samma resultat som med reservbox 1

    Reservbox 2. Inläsning med SaabOpenProg:
    När 96,0% lästs in i boxen (utan röda lampor) hoppar programmet direkt till
    Programming...100,0 % done - ok
    CAN Channel closed
    Bilen startar förstås inte då inte hela filen lästs in!

    Reservbox 2. Inläsning med T7Tool:
    När 492-493kB lästs in i boxen (utan röda lampor) av filens totala 512kB avslutas inläsningen med
    Status: Completed
    Bilen startar förstås inte då inte hela filen lästs in!

    Så här dags kan jag nog med stor sannolikhet utesluta fel på boxarna!

    Skall göra två försök till. Det dröjer nog nå´n vecka eller så eftersom jag behöver fundera på vad jag håller på med och så behöver jag framförallt samla mer energi:
    - prova att använda en annan dator
    - prova att flasha utanför bilen (någon som har en handske till salu?)

    Återkommer med mer resultat av mina försök!

    Per L

    PS! Kan också nämna att mina första misslyckade försök började med att jag inte ens fick T7Suite att fungera på min bärbara dator! Det gick att öppna programmet men inga mapar gick att öppna. Trots installerat direkt under C:\ och trots körning som Administratör osv. Efter att jag installerat om Windows XP fungerade det dock. Datorn visade inga problem med andra program innan ominstallationen

  11. #1151
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Kanske har några av er läst inläggen (strax här ovan) om mina fruktlösa försök att flasha de två reservboxar jag har. Jag har hittills trott att det berott på att inläsningen av bin-filerna i boxarna avbryts innan inläsningen är helt klar.

    En kort sammanfattning:
    Urläsningen av bin-filer ur boxarna gick bra. Jag såg att urläsningen avslutades vid 512kB eller 100% beroende på vilket program jag använde
    Inläsningen av filer i boxarna gick inte bra för att (som jag trodde) inläsningen alltid avslutades efter 490-495kB eller 96,0%. Därför trodde jag att hela filen inte lästes in. Bilen startade inte heller.

    Men så hittade jag häromdagen ett Youtube-klipp ( http://www.youtube.com/watch?v=0J5JJLXoeew ) där också inläsningen avslutades vid 96,0% (snabbspola klippet till 6:10).

    Så idag när jag backade ut bilen ur garaget och såg de två reservboxarna ligga på golvet vid passagerarsätet (og9-3) fick jag för mig att prova dessa igen. Och till min stora förvåning startade bilen på båda reservboxarna. Jag hade alltså inte misslyckats med att flasha boxarna.

    Jag har ingen aning om vad jag lyckats göra för fel hittills men kanske har jag gjort boxarna strömlösa (ryckt säkring 17) för kort stund efter flashningarna innan jag provstartat bilen och nu hade dom ju legat strömlösa i flera dagar.

    Per L

  12. #1152

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Det brukar oftast räcka med att göra dessa strömlösa någon minut.
    Men ibland är man lite snabb och ibland då glömmer man helt enkelt bort det

  13. #1153
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    PerL: Använder du Lawicel CANUSB eller Combi adaptern? Hursomhelst så är CAN lite opålitligt och om du har möjlighet att använda BDM istället så rekommenderar jag det varmt. Jag har också haft tillfällen då T7CanFlash kraschade på slutet men skrivningen ändå lyckats. Har också varit med om att skrivningen inte lyckats.

  14. #1154
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Jag använder CANUSB och nu när jag vet att det fungerar skall jag fortsätta att experimentera.
    I dessa experiment kommer säkert också att ingå att prova med BDM.

    Per L

  15. #1155
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    54

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Stock-filen till min bil som finns i T7 suite är väl en nyare uppdaterad och är bättre än den som sitter i min nuvarande box?

    Bör man även uppdatera "orginalboxen" till nyare mjukvara, den man har som reserv om trimboxen skulle strula?
    9-3 B205L 2.0t 2001

  16. #1156
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Svensk bil
    Stock-filen till min bil som finns i T7 suite är väl en nyare uppdaterad och är bättre än den som sitter i min nuvarande box?

    Bör man även uppdatera "orginalboxen" till nyare mjukvara, den man har som reserv om trimboxen skulle strula?
    Det tycker jag är onödigt, men om du skriver vilken version som ligger i din originalbox så kan jag ta reda på om det finns en nyare.

  17. #1157
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    1

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Hej!

    Har åkt på lite strul när jag försökte lägga in nya mappar i mina t7 box idag.. Har lyckats låsa båda och skulle nu behöva hjälp av någon med bdm för att låsa upp dessa.
    Min fråga är alltså om det finns någon i närheten av borlänge som är villig att hjälpa mig med detta?

    Mvh Joel

  18. #1158
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    20

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Har på riktigt kollat igenom alla 52 sidor och kan inte hitta att det varit uppe.

    Kanske är en dum fråga men jag kör ändå

    Har en automat med sportknapp.
    Går det att lägga in ett saab orginal trim på 185hk eller ett steg 1 på sportknappen och låta bilen gå på orginal 150 hk annars?

    I vanliga fall åker jag runt med med en "levande-farthållare" och min lilla 3-månaders bebis i bilen och då känns det onödigt att ha trimprogram i. Men när man väl trycker på sportknappen vill man ju att det ska röra på sig av en eller annan anledning tex vid omkörning eller dylikt.

    Har kollat lite på kjell och har hittat en AC/DC nätdel som är ställbar på 9-24 V och har ett läge på 13,5 V kan det vara ett vettig nätdel?
    http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 5-w-p44712

  19. #1159
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Simon86
    Har på riktigt kollat igenom alla 52 sidor och kan inte hitta att det varit uppe.

    Kanske är en dum fråga men jag kör ändå

    Har en automat med sportknapp.
    Går det att lägga in ett saab orginal trim på 185hk eller ett steg 1 på sportknappen och låta bilen gå på orginal 150 hk annars?

    I vanliga fall åker jag runt med med en "levande-farthållare" och min lilla 3-månaders bebis i bilen och då känns det onödigt att ha trimprogram i. Men när man väl trycker på sportknappen vill man ju att det ska röra på sig av en eller annan anledning tex vid omkörning eller dylikt.

    Har kollat lite på kjell och har hittat en AC/DC nätdel som är ställbar på 9-24 V och har ett läge på 13,5 V kan det vara ett vettig nätdel?
    http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 5-w-p44712
    Angående nätdel: Själv kör jag med ett vanligt nätagg från en slaktad stationär dator.
    Fungerar bra!
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  20. #1160
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Simon86
    Har en automat med sportknapp.
    Går det att lägga in ett saab orginal trim på 185hk eller ett steg 1 på sportknappen och låta bilen gå på orginal 150 hk annars?
    Nej, det enda som händer i t7 är att en annan vassare pedalmap (eller konstant) börjar gälla. Det kan du sköta med högerfoten lika bra.

    Tror bestämt att automatlådorna byter växlingsprogram också, hurvida det är bättre eller sämre låter jag vara osagt.

    /Mattias Claesson
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

Liknande ämnen

  1. T7suite: hur bör ett steg 1 se ut?
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 23:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •