Måste nog säga att det där var ett lysande exempel på att ta bort symptomen istället för att lösa problemet.Ursprungligen postat av läppglans
Måste nog säga att det där var ett lysande exempel på att ta bort symptomen istället för att lösa problemet.Ursprungligen postat av läppglans
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Hur mår lådan av att du höjer tomgången då? Det kan väl knappast vara någon lysande idé?Ursprungligen postat av läppglans
Säker på att det inte är skyddsplåten som ligger mot avgasröret och skallrar då?
Det finns väl inte så mycket saker inne i ett avgasrör som kan ligga och skallra egentligen. Hålat nät och dämpull, typ.. Så vida det inte är katten som har gett sig? Om det är den som skallrar så skulle det ju ändå kunna finnas en viss vits med att laga felet?
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
skyddsplåten är det inte dessutom har jag ingen katt i värsta fall är det ngt i växellådan men det låter mitt under bilen. höja tomgången ska inte vara något problem "saab" själva höjer tomgången med tech2 om bilen vibrerar lite på tomgång med automat.Ursprungligen postat av Kongo
Om jag ska flasha boxen med bdm, ska jag då koppla in + och - som angivet på sidan 84?
Alltså + på stift: 1, 23, 43
- på stift: 22, 25 47
eller gäller detta bara canbus prog.?
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Gäller även vid bdm-programmering, dåligt drag i boxen annars.
2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.
Jag behöver lite hjälp. Jag har ett steg1 Biopower program i min 9-5 Aero -04 med automat. Den begär ca 1310 i luftmassa men när jag kör så får jag ca 1150 och ca 1,1 i laddtryck (runt 20grader ute). Om jag segdrar så kommer jag upp i 1250-1300 i luftmassa. Vad är det som kan fela eller ska det vara så? Jag har precis fått på kungskobran men den var likadan med den lilla kobran.
Måste jag in i programmet och ändra något? Jag har testat med 2st olika tändkassetter men den uppför sig likadant. Stift har gått ca 200-300mil, BCPR7ES-11.
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Steg ett och 1310 i luftmassa? det är i runda slängar 450nm och beroende på när den släpper av så ligger du nånstans runt 300 hästar. Kör du inte med 3" downpipe + sport/race katt så har du förmodligen för taskigt flöde för att den ska orka att mata på så mkt luft.
(Akta din stackars tomatlåda )
Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 21:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Vet någon mer som körde steg1 och 1310 i luftmassaUrsprungligen postat av Manick
///Mackanized
Tillbaka
Är någon som kan dela med sig av en "map" så man kan kolla i genom funktionerna i T7suite?
På tal om utveckling, borde det inte gå att få fram "nuvarande bränsleförbrukning" i SID eller nåt program?
Så man kan se hur mycket bilen drar i vissa hastigheter/varvtal/växlar.
Mvh Marcus
Finns redan i SIDi om du kollar på symbolen fuel i BiopowerprogrammetUrsprungligen postat av Slender
///Mackanized
Tillbaka
Ett tipps som underlättar det att få till BDM stifts lödningen. Ta loss alla stift från plasthållaren och löd i ett stift i taget. För sedan ner plasthållaren över stiften.
/Eric.
okey nu har jag äntligen fått min canusb så nu kan mixtrandet börja tänkte bara kolla två saker innan jag sätter igång:
1: Man kan väl inte låsa boxen när man bara läser ur programmet?
2: På min tillverkade kabel har jag; Can H, Can L och GND, går det att ta vilken GND som helst att koppla till den?
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
1: Nej, boxen kan du bara låsa när du skriver till den. Skulle du få Write error, slå INTE av strömmen till boxen, starta bara om din dator och testa skriv igen Glöm inte heller att slå av strömmen till boxen efter att du läst från den INNAN du skriver till den, missar du det kommer du låsa den
2:På din kabel till just canusb behöver du ingen jord. Bara boxen får jord på dom tre stiften som beskrivs i instruktionen så är du home safe.
Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 21:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Okey tack för svar
Så om jag kopplar in canusb:n i kablaget där acc panelen är så behövs ingen GND alltså? För boxen får väl tillräckligt med jord när den är kvar i bilen?
Marz
Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 21:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Hmm konstigt, Jag brukar aldrig slå av strömmen när jag har läst ur en box och jag har inte lyckats låsa någon box ännu.Ursprungligen postat av Manick
/Eric.
Helt korrektUrsprungligen postat av Marz
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Mysko. Som jag förstår det så måste man bryta strömmen till boxen efter man läst från den för att den ska stänga "data-bussen" i boxen. Försöker man öppna en anslutning som redan används så blir det tydligen vajsing, jag har själv lyckats med detta en gång och fick då berättat för mig att man måste bryta strömen mellan Läs / skrivUrsprungligen postat av Dahlhjelm
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
håller på att flasha nu med t7 canflasher, hur lång tid ska det ta (i-bus)? det går väldigt sakta, skulle man ha igång media player?
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Att flasha bör gå fortare än att läsa från boxen iaf, jag har själv aldrig gjort det i bilen den "Långsama" vägen, vet bara att det inte tar mer än 2 minuter att skriva till en box jag har på skrivbordet hemma :]
Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 21:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS