Sidan 11 av 69 FörstaFörsta ... 9101112132161 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 1371

Ämne: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

  1. #201
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 389
    Medlem#
    6935

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    nej den håller sig fint på tomgången (har automat låda) men det är ngn plåt som vibrerar helatiden kollat o det verkar som om ngt har lossnat inne i avgasröret =( orkar inte byta hela systemet nu så tänkte öka tomgången ngt o se om jag slipper det irreterande ljudet.
    Måste nog säga att det där var ett lysande exempel på att ta bort symptomen istället för att lösa problemet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #202
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    tack!
    nej den håller sig fint på tomgången (har automat låda) men det är ngn plåt som vibrerar helatiden kollat o det verkar som om ngt har lossnat inne i avgasröret =( orkar inte byta hela systemet nu så tänkte öka tomgången ngt o se om jag slipper det irreterande ljudet.
    Hur mår lådan av att du höjer tomgången då? Det kan väl knappast vara någon lysande idé?

    Säker på att det inte är skyddsplåten som ligger mot avgasröret och skallrar då?
    Det finns väl inte så mycket saker inne i ett avgasrör som kan ligga och skallra egentligen. Hålat nät och dämpull, typ.. Så vida det inte är katten som har gett sig? Om det är den som skallrar så skulle det ju ändå kunna finnas en viss vits med att laga felet?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #203
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    607

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    tack!
    nej den håller sig fint på tomgången (har automat låda) men det är ngn plåt som vibrerar helatiden kollat o det verkar som om ngt har lossnat inne i avgasröret =( orkar inte byta hela systemet nu så tänkte öka tomgången ngt o se om jag slipper det irreterande ljudet.
    Hur mår lådan av att du höjer tomgången då? Det kan väl knappast vara någon lysande idé?

    Säker på att det inte är skyddsplåten som ligger mot avgasröret och skallrar då?
    Det finns väl inte så mycket saker inne i ett avgasrör som kan ligga och skallra egentligen. Hålat nät och dämpull, typ.. Så vida det inte är katten som har gett sig? Om det är den som skallrar så skulle det ju ändå kunna finnas en viss vits med att laga felet?
    skyddsplåten är det inte dessutom har jag ingen katt i värsta fall är det ngt i växellådan men det låter mitt under bilen. höja tomgången ska inte vara något problem "saab" själva höjer tomgången med tech2 om bilen vibrerar lite på tomgång med automat.
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  4. #204
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    580

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Om jag ska flasha boxen med bdm, ska jag då koppla in + och - som angivet på sidan 84?

    Alltså + på stift: 1, 23, 43
    - på stift: 22, 25 47

    eller gäller detta bara canbus prog.?

    Marz

  5. #205
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    882

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Gäller även vid bdm-programmering, dåligt drag i boxen annars.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  6. #206
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 919

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Jag behöver lite hjälp. Jag har ett steg1 Biopower program i min 9-5 Aero -04 med automat. Den begär ca 1310 i luftmassa men när jag kör så får jag ca 1150 och ca 1,1 i laddtryck (runt 20grader ute). Om jag segdrar så kommer jag upp i 1250-1300 i luftmassa. Vad är det som kan fela eller ska det vara så? Jag har precis fått på kungskobran men den var likadan med den lilla kobran.
    Måste jag in i programmet och ändra något? Jag har testat med 2st olika tändkassetter men den uppför sig likadant. Stift har gått ca 200-300mil, BCPR7ES-11.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  7. #207
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Steg ett och 1310 i luftmassa? det är i runda slängar 450nm och beroende på när den släpper av så ligger du nånstans runt 300 hästar. Kör du inte med 3" downpipe + sport/race katt så har du förmodligen för taskigt flöde för att den ska orka att mata på så mkt luft.

    (Akta din stackars tomatlåda )
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 21:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #208
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Steg ett och 1310 i luftmassa?
    Vet någon mer som körde steg1 och 1310 i luftmassa
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #209

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Är någon som kan dela med sig av en "map" så man kan kolla i genom funktionerna i T7suite?

  10. #210
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 068
    Medlem#
    7289

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    På tal om utveckling, borde det inte gå att få fram "nuvarande bränsleförbrukning" i SID eller nåt program?
    Så man kan se hur mycket bilen drar i vissa hastigheter/varvtal/växlar.

    Mvh Marcus

  11. #211
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    På tal om utveckling, borde det inte gå att få fram "nuvarande bränsleförbrukning" i SID eller nåt program?
    Så man kan se hur mycket bilen drar i vissa hastigheter/varvtal/växlar.

    Mvh Marcus
    Finns redan i SIDi om du kollar på symbolen fuel i Biopowerprogrammet
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #212
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    283

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Ett tipps som underlättar det att få till BDM stifts lödningen. Ta loss alla stift från plasthållaren och löd i ett stift i taget. För sedan ner plasthållaren över stiften.

    /Eric.

  13. #213
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    580

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    okey nu har jag äntligen fått min canusb så nu kan mixtrandet börja tänkte bara kolla två saker innan jag sätter igång:

    1: Man kan väl inte låsa boxen när man bara läser ur programmet?
    2: På min tillverkade kabel har jag; Can H, Can L och GND, går det att ta vilken GND som helst att koppla till den?

    Marz

  14. #214
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    1: Nej, boxen kan du bara låsa när du skriver till den. Skulle du få Write error, slå INTE av strömmen till boxen, starta bara om din dator och testa skriv igen Glöm inte heller att slå av strömmen till boxen efter att du läst från den INNAN du skriver till den, missar du det kommer du låsa den

    2:På din kabel till just canusb behöver du ingen jord. Bara boxen får jord på dom tre stiften som beskrivs i instruktionen så är du home safe.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 21:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #215
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    580

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Okey tack för svar

    Så om jag kopplar in canusb:n i kablaget där acc panelen är så behövs ingen GND alltså? För boxen får väl tillräckligt med jord när den är kvar i bilen?

    Marz
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 21:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #216
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    283

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Marz
    1:Glöm inte heller att slå av strömmen till boxen efter att du läst från den INNAN du skriver till den, missar du det kommer du låsa den
    Hmm konstigt, Jag brukar aldrig slå av strömmen när jag har läst ur en box och jag har inte lyckats låsa någon box ännu.

    /Eric.

  17. #217
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Marz

    Okey tack för svar

    Så om jag kopplar in canusb:n i kablaget där acc panelen är så behövs ingen GND alltså? För boxen får väl tillräckligt med jord när den är kvar i bilen?

    Marz
    Helt korrekt
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #218
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    1:Glöm inte heller att slå av strömmen till boxen efter att du läst från den INNAN du skriver till den, missar du det kommer du låsa den
    Hmm konstigt, Jag brukar aldrig slå av strömmen när jag har läst ur en box och jag har inte lyckats låsa någon box ännu.

    /Eric.
    Mysko. Som jag förstår det så måste man bryta strömmen till boxen efter man läst från den för att den ska stänga "data-bussen" i boxen. Försöker man öppna en anslutning som redan används så blir det tydligen vajsing, jag har själv lyckats med detta en gång och fick då berättat för mig att man måste bryta strömen mellan Läs / skriv
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #219
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    580

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    håller på att flasha nu med t7 canflasher, hur lång tid ska det ta (i-bus)? det går väldigt sakta, skulle man ha igång media player?

    Marz

  20. #220
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Att flasha bör gå fortare än att läsa från boxen iaf, jag har själv aldrig gjort det i bilen den "Långsama" vägen, vet bara att det inte tar mer än 2 minuter att skriva till en box jag har på skrivbordet hemma :]
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 21:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. T7suite: hur bör ett steg 1 se ut?
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 23:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •