Sidan 13 av 69 FörstaFörsta ... 311121314152363 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 1371

Ämne: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

  1. #241
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Låser tråden på obestämd tid i avvaktan på rensning tid då vissa uppenbarligen skiter i såväl forumreglerna som den särskilda tolkning moderatorerna tillsammans med STCS styrelse kommit fram till i denna fråga.
    Frågan är om inte hela tråden måste raderas då vissa inte kan sköta sig bättre än så.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #242
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Även om det inte borde behövas kommer detta förtydligande en extra gång då men jag tycker samtidigt att ni som sköter er bör ta de forumkamrater som INTE gör det hampan då det annars tyvärr kommer att sluta med att det blir totalstopp för dylika diskussioner.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Tråden låses upp då vi (Moderatorer/Admin/Styrelse) har diskuterat och bollat igenom saken. Då vi inte alla var ense så var det lite svårt och det har dragit ut på tiden men jag tror och hoppas att vi har hittat en medelväg som kan fungera för samtliga. Vad vi kommit fram till kan skrivas i två huvudsakliga punkter.

    Punkt 1: Med risk för spridning av komersiella trimmjukvaror på forumet så kommer vi inte att tillåta vissa länkar till utomstående websidor där färdiga trimmjukvaror finns då det kommer att bli för svårt för oss moderatorer att kontrollera vad som är egenhändigt ihopsnickrade program och komersiella program kopierade från någon trimleverantör. Att hjälpa till att sprida kopierade program från någon trimleverantör, (eller Saab själva) är inte riktigt förenligt med klubbens intressen i stort. Därför har vi beslutat att inte tillåta varken länkar till sidor med trimmjukvaror eller att trimmjukvaror direktlänkas på detta forumet. Vill de som håller på med bilens mjukvara hitta sådana programvaror så får de söka reda på det utanför det här forumet.

    Punkt 2: Vi har också beslutat att den här typen av diskussion om mjukvarutrim, länkar till fria programvaror som exempelvis T7 Suite eller instruktioner om hur man ändrar bilens programvara i dagsläget inte bryter mot klubbens eller forumets intressen och därför är helt okej att diskutera och starta trådar om så länge de inte på ett eller annat vis bryter mot Punkt 1.

    Det vi har kommit fram till kan komma att föras in i forumets regler om vi kommer fram till att så krävs.

    Hoppas ni har förståelse för vårat beslut och att beslutet är taget med försök att få det så bra som möjligt för alla parter.

    Tråden härmed öppen för fortsatt diskussion, dock har visst innehåll (vissa länkar) tagits bort med hänvisning till punkt 1.

    Mvh/
    Moderatorerna
    Man behöver i mina ögon INTE vara Einsteins halvbror för att kunna tolka även avsikten med detta men om någon ändå är osäker så bör man ta kontakt med någon av moderatorerna för rådgivning INNAN man postar det tveksamma.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #243
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Får inte realtime panel att funka i t7suite.
    Trycker på den knappen så står det att den startar canusb, sen försvinner det och det händer inget mera? Det är helt tomt där det ska vara massa saker.
    Provade i t5suite på en ng900 och det funkade fint.

  4. #244
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Det finns inte en likadan färdig och snygg realtime-del i t7 suite som i t5.

    Du får högerklicka på de symboler du är intresserad av och välja "Add to realtime list", sen får du dem i en excelliknande tabell som uppdateras i realtid.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  5. #245
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Får inte realtime panel att funka i t7suite.
    Trycker på den knappen så står det att den startar canusb, sen försvinner det och det händer inget mera? Det är helt tomt där det ska vara massa saker.
    Provade i t5suite på en ng900 och det funkade fint.
    Jag vill minnas att Dilemma som sitter och har knåpat ihop de programmet hade stängt av den funktionen på nå vis för att den inte funkade som de skulle? Jag hittar dock ingen fakta på detta det är bara något jag "fått för mig"
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #246
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    Det finns inte en likadan färdig och snygg realtime-del i t7 suite som i t5.

    Du får högerklicka på de symboler du är intresserad av och välja "Add to realtime list", sen får du dem i en excelliknande tabell som uppdateras i realtid.
    Jaha ok där ser man, får kika på det där sen

  7. #247
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Skulle det gå att använda en sån här för att koppla upp sej till i-bus?

    http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,317000000

    Man löder på CAN_H på pinne 6, CAN_L på pinne 14 och GND på antingen pinne 4 (chassis ground) eller pinne 5 (signal ground)?

  8. #248
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Skulle det gå att använda en sån här för att koppla upp sej till i-bus?

    http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,317000000

    Man löder på CAN_H på pinne 6, CAN_L på pinne 14 och GND på antingen pinne 4 (chassis ground) eller pinne 5 (signal ground)?
    Nä, om du tänker på den som finns i obd-kontakten så är den inte användbar för våra syften (och finns bara på 9-5 2006- typ). Detaljerna har passerats tidigare i tråden vill jag minnas.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  9. #249
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Skulle det gå att använda en sån här för att koppla upp sej till i-bus?

    http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,317000000

    Man löder på CAN_H på pinne 6, CAN_L på pinne 14 och GND på antingen pinne 4 (chassis ground) eller pinne 5 (signal ground)?
    Nä, om du tänker på den som finns i obd-kontakten så är den inte användbar för våra syften (och finns bara på 9-5 2006- typ). Detaljerna har passerats tidigare i tråden vill jag minnas.
    Ok vad segt tycker det borde funka eftersom CAN_H & CAN_L finns där oxå, borde ju vara samma som bak på acc?

    Men kan man sätta i en t7 box i min bil, läsa ur original filen, flasha den med modifierat program, och sen sätta tillbaka den i rätt bil igen med det programmet jag la in?

    Ska flasha en bil åt en kompis och känns omständigt att koppla in ett d-sub uttag bakom panelen för att flasha en gång.

  10. #250
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Ok vad segt tycker det borde funka eftersom CAN_H & CAN_L finns där oxå, borde ju vara samma som bak på acc?
    Inte på 9-5, däremot så finns det entrådig CAN i OBD-uttaget på my-06 och senare men den stöds så vitt jag vet inte av LAWICELs CANUSB.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #251
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av Lysmask

    Det är obd-standarden som dedikerat de pinnarna i kontakten för can. De är anslutna i 9-5 06- men oklart om det är nåt som går att använda för våra syften, minns inte detaljerna nu men det var inte riktigt samma typ av can-anslutning som i-/p-bus.
    Entrådig I-bus. Den används också till stereon (ej navi, den är tvåtrådigt bussansluten) i samma bil. 33 kb/s i överföringshastighet.

    J.K Nilsson
    Från första sidan i tråden.

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Ok vad segt tycker det borde funka eftersom CAN_H & CAN_L finns där oxå, borde ju vara samma som bak på acc?

    Men kan man sätta i en t7 box i min bil, läsa ur original filen, flasha den med modifierat program, och sen sätta tillbaka den i rätt bil igen med det programmet jag la in?

    Ska flasha en bil åt en kompis och känns omständigt att koppla in ett d-sub uttag bakom panelen för att flasha en gång.
    Det går alldeles utmärkt att plocka ur boxen ur bilen, koppla upp den på skrivbordet (med +12/jord/can på pinnar enligt spec i dokumentation) och läsa ur programmet. Sen gör man sina önskade ändringar av programvaran och skriver tillbaks till boxen och stoppar tillbaks i bilen.

    Eftersom man inte blandar in några andra program än det som redan finns i boxen blir det då inget problem med att chassinummer och immokod inte stämmer vilket är bra för blir det fel startar inte bilen.

    Diskussionen om filer från andra källor än den box som sitter i bilen får lämpligen hållas på annat ställe än stcs i enlighet med riktlinjerna som påmindes om i senaste låsningen av tråden. All info om handhavandet finns minst en gång i tråden, dra ett pm om nåt är oklart annars.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  12. #252
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Entrådig I-bus. Den används också till stereon (ej navi, den är tvåtrådigt bussansluten) i samma bil. 33 kb/s i överföringshastighet.

    J.K Nilsson
    Från första sidan i tråden.

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Ok vad segt tycker det borde funka eftersom CAN_H & CAN_L finns där oxå, borde ju vara samma som bak på acc?

    Men kan man sätta i en t7 box i min bil, läsa ur original filen, flasha den med modifierat program, och sen sätta tillbaka den i rätt bil igen med det programmet jag la in?

    Ska flasha en bil åt en kompis och känns omständigt att koppla in ett d-sub uttag bakom panelen för att flasha en gång.
    Det går alldeles utmärkt att plocka ur boxen ur bilen, koppla upp den på skrivbordet (med +12/jord/can på pinnar enligt spec i dokumentation) och läsa ur programmet. Sen gör man sina önskade ändringar av programvaran och skriver tillbaks till boxen och stoppar tillbaks i bilen.

    Eftersom man inte blandar in några andra program än det som redan finns i boxen blir det då inget problem med att chassinummer och immokod inte stämmer vilket är bra för blir det fel startar inte bilen.

    Diskussionen om filer från andra källor än den box som sitter i bilen får lämpligen hållas på annat ställe än stcs i enlighet med riktlinjerna som påmindes om i senaste låsningen av tråden. All info om handhavandet finns minst en gång i tråden, dra ett pm om nåt är oklart annars.
    Kanske bäst att klargöra att jag inte ska lägga in annat än open sid på bilen så det är inte tal om några "olagligheter".

  13. #253
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Kanske bäst att klargöra att jag inte ska lägga in annat än open sid på bilen så det är inte tal om några "olagligheter".
    Gissade att det var nåt sånt så det var mest för att vara tydlig.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  14. #254

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Någon som vet om canusb från Lawicel behöver mjukvara eller liknande. Får den inte att funka med en bärbar dator på jobbet. Canusb reagerar när man sätter i den i usb utaget men inget mer.

  15. #255
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av saabsport83
    Någon som vet om canusb från Lawicel behöver mjukvara eller liknande. Får den inte att funka med en bärbar dator på jobbet. Canusb reagerar när man sätter i den i usb utaget men inget mer.
    Japp det behövs läs här:
    http://www.canusb.com/downloads.htm


    Marz

  16. #256

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Citat Ursprungligen postat av saabsport83
    Någon som vet om canusb från Lawicel behöver mjukvara eller liknande. Får den inte att funka med en bärbar dator på jobbet. Canusb reagerar när man sätter i den i usb utaget men inget mer.
    Japp det behövs läs här:
    http://www.canusb.com/downloads.htm


    Marz
    Tack ska du ha. Jag visst jag hade glömt något.

  17. #257
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av saabsport83
    Citat Ursprungligen postat av Marz

    Japp det behövs läs här:
    http://www.canusb.com/downloads.htm


    Marz
    Tack ska du ha. Jag visst jag hade glömt något.
    Varsegod , man tycker ju att de på lawicel kunde förenkla installationen något så man slipper hålla på och krångla med det.

    Marz

  18. #258
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Storknar man över att behöva följa en installationsbeskrivning så skall man nog inte ge sig på att lära sig mappa T7...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  19. #259
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:



    Håller med, det är ju inte direkt rocket science att installera drivrutinerna för interfacet. Lika bra man låter nån annan göra det man vill ha åt en istället, om det är så jobbigt som det låter. Sen ska man ju tillverka kabeln med D-SUB:en och sen ska du koppla ihop allt. För att inte tala om när du ska till o flasha ECU:n. Ack ack va jobbigt det blev nu....

  20. #260
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    haha jaja men hur svårt kan det egentligen vara för dem att sätta ihop de två installations programmen till ett? det är bara det ja menar :P

    Marz

Liknande ämnen

  1. T7suite: hur bör ett steg 1 se ut?
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 23:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •