Sidan 51 av 69 FörstaFörsta ... 41495051525361 ... SistaSista
Resultat 1 001 till 1 020 av 1371

Ämne: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

  1. #1001
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    49

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av slagbatten
    Ja får försöka hitta tiden bara.. Födelsdagar etc... :-P

    Men det skall nog hinnas med hoppas jag. 8-)
    Det handlar snarare om prioriteringar
    Nu har jag nyktrat till och fått på en "tjyv" på P-bussen tror jag. Tog två strömtjyvar från kabelstammen invid ecu.n.

    Tror jag satte fel först, för fick ingen kontakt och röd diod lös.. kastade om kablarna och då fick jag grönt ljus och "Connected to ECU". Problemet är att det går inte att läsa i realtid.. Verkar som att det buggar eller är det nåt särskilt som skall skrivas in i T7-suites inställningar för att få realtidsläsning? Kan inte heller läsa ur en felkod... Får bara felmeddelande...

    Fick dessutom tips och råd på TT-forumet om hur jag kunde göra en bin som funkar.. Testade den i dag och bilen går helt klart bättre men jag vill ju försäkra mig om att allt är som det skall..

    /Stefan

    Testade dock att läsa ur min bin från ECU, vilket fungerade. Men det var ett antal rödblink under tiden. Rödblinket kan kanske bero på att annan trafik på bussen krockar.
    9-5 Aero -03(Projekt)
    9-5 2.3t -03 Aerokonverterad Linear 300hp
    Att vara lite barnslig är att vara riktigt vuxen!!

  2. #1002
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av slagbatten
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Det handlar snarare om prioriteringar
    Nu har jag nyktrat till och fått på en "tjyv" på P-bussen tror jag. Tog två strömtjyvar från kabelstammen invid ecu.n.

    Tror jag satte fel först, för fick ingen kontakt och röd diod lös.. kastade om kablarna och då fick jag grönt ljus och "Connected to ECU". Problemet är att det går inte att läsa i realtid.. Verkar som att det buggar eller är det nåt särskilt som skall skrivas in i T7-suites inställningar för att få realtidsläsning? Kan inte heller läsa ur en felkod... Får bara felmeddelande...

    Fick dessutom tips och råd på TT-forumet om hur jag kunde göra en bin som funkar.. Testade den i dag och bilen går helt klart bättre men jag vill ju försäkra mig om att allt är som det skall..

    /Stefan

    Testade dock att läsa ur min bin från ECU, vilket fungerade. Men det var ett antal rödblink under tiden. Rödblinket kan kanske bero på att annan trafik på bussen krockar.
    Du måste ha bilens nuvarande program "laddat" i suiten för att kunna se datan i realtid.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #1003
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    49

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av slagbatten

    Nu har jag nyktrat till och fått på en "tjyv" på P-bussen tror jag. Tog två strömtjyvar från kabelstammen invid ecu.n.

    Tror jag satte fel först, för fick ingen kontakt och röd diod lös.. kastade om kablarna och då fick jag grönt ljus och "Connected to ECU". Problemet är att det går inte att läsa i realtid.. Verkar som att det buggar eller är det nåt särskilt som skall skrivas in i T7-suites inställningar för att få realtidsläsning? Kan inte heller läsa ur en felkod... Får bara felmeddelande...

    Fick dessutom tips och råd på TT-forumet om hur jag kunde göra en bin som funkar.. Testade den i dag och bilen går helt klart bättre men jag vill ju försäkra mig om att allt är som det skall..

    /Stefan

    Testade dock att läsa ur min bin från ECU, vilket fungerade. Men det var ett antal rödblink under tiden. Rödblinket kan kanske bero på att annan trafik på bussen krockar.
    Du måste ha bilens nuvarande program "laddat" i suiten för att kunna se datan i realtid.
    Det är väldigt uppfattat..!! Känner mig en smula fånig som inte tänkte så långt.. Då skall jag testa på hemvägen efter kneget..

    Återkommer med resultatet..

    /Stefan
    9-5 Aero -03(Projekt)
    9-5 2.3t -03 Aerokonverterad Linear 300hp
    Att vara lite barnslig är att vara riktigt vuxen!!

  4. #1004
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    LIDKÖPING
    Inlägg
    12

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    hur gör man ?
    9-5 2.3t -04
    har kopierat orginalboxen med t7suite till en annan box och bilen startar med nya boxen.
    Går in via tuning på t7 suite och ändrar effekten till 229hk och momentet till 370nm läser över filen till boxen men bilen går som vanligt laddar 0.4-0.5 bar.
    Provar igen och lägger dessutom in open sid, open sid fungerar men ingen effektökning fortfarande 0.4-0.5 bar.
    Vad gör vi för fel ??
    Har provat ovanstående på en 2.0t -98 och en aero -03 och där funkar det = mer effekt.
    Finns det färdiga program att tillgå någonstans ??

  5. #1005
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av saablar_9-5
    hur gör man ?
    9-5 2.3t -04
    har kopierat orginalboxen med t7suite till en annan box och bilen startar med nya boxen.
    Går in via tuning på t7 suite och ändrar effekten till 229hk och momentet till 370nm läser över filen till boxen men bilen går som vanligt laddar 0.4-0.5 bar.
    Provar igen och lägger dessutom in open sid, open sid fungerar men ingen effektökning fortfarande 0.4-0.5 bar.
    Vad gör vi för fel ??
    Har provat ovanstående på en 2.0t -98 och en aero -03 och där funkar det = mer effekt.
    Finns det färdiga program att tillgå någonstans ??
    Jodå, maptun, nordic och speedparts säljer program?

    Annars finns det ju rätt mycket på nätet att läsa om detta, inte minst i denna tråd... Ta dig tiden att läsa på om vad det är du faktiskt gör så kommer du säkert komma på vad det är som krånglar.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #1006
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    LIDKÖPING
    Inlägg
    12

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Tänkte främst på något färdigt modifierat program då jag nämnde t7suite, vill ju slippa göra samma eventuella misstag som andra gjort :-)
    Har du möjligtvis lite tips var man skall leta, varför funkar det på äldre modeller men inte på min -04 ??

  7. #1007
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av saablar_9-5
    Tänkte främst på något färdigt modifierat program då jag nämnde t7suite, vill ju slippa göra samma eventuella misstag som andra gjort :-)
    Har du möjligtvis lite tips var man skall leta, varför funkar det på äldre modeller men inte på min -04 ??
    Du menar så att andra ska göra jobbet åt dig gratis så du slipper huvudvärken själv?

    Forumen som hanterar t7 suite är ett bra ställe att börja på..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #1008
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    LIDKÖPING
    Inlägg
    12

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    OK. ursäkta, trodde jag var på ett sånt forum.

  9. #1009
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    49

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av slagbatten
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Du måste ha bilens nuvarande program "laddat" i suiten för att kunna se datan i realtid.
    Det är väldigt uppfattat..!! Känner mig en smula fånig som inte tänkte så långt.. Då skall jag testa på hemvägen efter kneget..

    Återkommer med resultatet..

    /Stefan

    Fasen tog lite tid innan jag kunde testa... åkte på nåt skit från en fästing.. Men nu har jag testat och det funkar!!!

    Så nu skall jag kolla realtidsvärden för hela slanten.. Kan man säga att det är nu det RIKTIGT roliga börjar...?

    Saablar:
    - Det är bara att testa och se samt att läsa på forumen ang. T7-suite hur man gör.. det mesta finns där. Det finns inga genvägar och det tar tid.., (men det är det värt, tro mig) för när du börjar förstå så sitter du i samma träsk som vi andra.... Men det är ganska kul i träsket skall du veta....

    /stefan
    9-5 Aero -03(Projekt)
    9-5 2.3t -03 Aerokonverterad Linear 300hp
    Att vara lite barnslig är att vara riktigt vuxen!!

  10. #1010
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Hej, nu har jag lite problem med T7Suite, eller så är det så att T7Suite har problem med mig.

    Jag får inte fram någon "symboltable" när jag laddar in en bin som jag jobbad med tidigare sedan flera år tillbaka. Provade en massa andra orginalfiler men icket, inga symboler. Paradoxalt så får jag nu bara symboler i de Biopower program som inte har någon symboltable eftersom T7Suit är vänlig nog att föreslå en tabell från liknande bin.

    Jag vet inte vad som hänt och när det hände då jag bara kört Biopower .46T sedan ett halvår tillbaka. Provade att avinstallera T7Suite och installera en mycket äldre version men det blev samma resultat.
    Jag vet att Windows7 har tryckt in en massa uppdateringar på senare tid, kan det vara något?

    Någon som vet vad som kan vara problemet?

    Mvh
    /Henke

  11. #1011
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Henke: Jag har upplevt precis samma sak på min laptop med Win7 men på min stationära som också har Win7 fungerar det fortfarande utmärkt. Undrar om det är någon bugg i T7suite?

  12. #1012
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Har ni senaste versionen så finns dosbox installerat, borde lösa alla problem även om det tar 30sek extra.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #1013
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Hallå.

    Skulle det teoretiskt gå att slänga i saabs orginal biopowermjukvara för en 2,0a
    i en Saab 9-5 01 med tcs?

    Mvh

  14. #1014
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Har ni senaste versionen så finns dosbox installerat, borde lösa alla problem även om det tar 30sek extra.
    Jodå, jag kör senaste versionen med DOSBOX och det fungerade bra i början men på min ena dator slutade det fungera plötsligt av någon anledning.

    Citat Ursprungligen postat av B234R
    Skulle det teoretiskt gå att slänga i saabs orginal biopowermjukvara för en 2,0a
    i en Saab 9-5 01 med tcs?
    Ja, men jag har aldrig hört talas om att det finns en SAAB 9-5 2.0t -01 med TCS. Har du en 2.3 kanske? Isåfall fungerar inte 2.0-mjukvaran utan modifikationer.

  15. #1015
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Har ni senaste versionen så finns dosbox installerat, borde lösa alla problem även om det tar 30sek extra.
    På min nyare laptop med Win7 64-bit fungerar det bra med dosbox installerat. På äldre 32-bit datorn är det fortfarande problem.

  16. #1016
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Henke Nordin
    På min nyare laptop med Win7 64-bit fungerar det bra med dosbox installerat. På äldre 32-bit datorn är det fortfarande problem.
    Jag kör 64-bit Win7 på båda datorerna så jag tror inte problemet ligger i att du har 32-bit-system.

  17. #1017
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Har kört suiten i både xp32 bitars, win7 32/64 bitar utan några som helst problem.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #1018
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    T7Suite installerar och kör dosbox automatiskt på min 64-bit dator men inte på min 32-bit. Dosbox ska väl inte behövas på win-32bit eller?

  19. #1019
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    Citat Ursprungligen postat av Henke Nordin
    T7Suite installerar och kör dosbox automatiskt på min 64-bit dator men inte på min 32-bit. Dosbox ska väl inte behövas på win-32bit eller?
    Hej, nej vi gjorde doxbox supporten för att det skulle funka att köra decode på 64 bitars windows.
    Decode används för att avkoda symbolnamnen ( det är ett 16 bitars dos program) och det går utmärkt att köra på 32 bitars windows.

    Är du administrator på maskinen? Prova höger klicka och "kör som administratör".

    /MVH Mattias Claesson
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  20. #1020
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Re: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

    [quote=mattias claesson]
    Citat Ursprungligen postat av "Henke Nordin":dx892rcg
    T7Suite installerar och kör dosbox automatiskt på min 64-bit dator men inte på min 32-bit. Dosbox ska väl inte behövas på win-32bit eller?
    Hej, nej vi gjorde doxbox supporten för att det skulle funka att köra decode på 64 bitars windows.
    Decode används för att avkoda symbolnamnen ( det är ett 16 bitars dos program) och det går utmärkt att köra på 32 bitars windows.

    Är du administrator på maskinen? Prova höger klicka och "kör som administratör".

    /MVH Mattias Claesson[/quote:dx892rcg]


    Jo, jag har provat att köra som admin och i kompatibilitetsläge för olika Windowsversioner men inget fungerar.
    Jag ser att T7Suite kör "Decoding packed symboltable" vid uppstart men jag får inga symboler i listen bara "undocumented". Kollar jag under "Firmware information" så ser jag att "No symbol present" är förkryssad och det verkar ju lite skumt tycker jag. När filen öppnas korrekt med symboler är den inte förkryssad.

    /Henke

Liknande ämnen

  1. T7suite: hur bör ett steg 1 se ut?
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 23:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •