Sidan 77 av 77 FörstaFörsta ... 2767757677
Resultat 1 521 till 1 523 av 1523

Ämne: Mappa din egen bil med T7suite, gör såhär:

  1. #1521
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 491
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    ......göra disable på serieports-drivrutinen (inte ta bort, för då återinstalleras den) för att CANbussen ska bli åtkomlig. Det steget behövs bara på de äldre CANUSB-adaptrarna beroende på att det har ett äldre FTDI-chip.
    Testade aldrig med denna aktiverad, så jag vet inte om den måste avaktiveras men kan bara konstatera och bekräfta att det funkar på Win10-maskin om man byter ID till 6001 (Default).
    Jag gjorde bytet på en XP-maskin för att vara säker, men det går säkert på nyare grejer också.

    Tack för all input!

    // Andreas
    Senast redigerat av flaset den 2019-08-22 klockan 08:45.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #1522
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Lysmask Visa inlägg
    Väldigt mycket info finns på Internet. Det är lite spretigt att hitta infon än så länge så man får söka på de saker man funderar på och hitta infon den vägen. Det finns en bra grund till dokumentation över grunderna i T7 styrsystemet här

    Grovt summerat så handlar det om följande steg för att börja justera och flasha T7 via can

    - Köpa in en canusb från Lawicel, ca 1500:- inklusive moms och frakt. Hittas under kommunikation - Can i webshoppen.
    Kabeln ser ut såhär:

    - Fixa en anslutning till bilens i- (instrument) eller p-bus (powertrain), tre kablar behöver anslutas från bilen till en 9-polig d-sub honkontakt som du sen ansluter din canusb till. Finns beskrivning runt sid 50 eller så i pdfen ovan vilka ställen du hittar anslutningsmöjligheter för de olika busstyperna i bilen och vilka stift i kontakten som ska anslutas till can_h (grön ledare), can_l (vit ledare) och jord i bilen. Viktigt är att can-kablarna hålls relativt korta och tvinnas för att få så lite störningar som möjligt på signalen.

    Exempel på kablage för anslutning till bilen:


    För att ansluta till i-bus i cd-växlarkontakten i bagageutrymmet på Og 9-3 gör såhär.
    För att ansluta till i-bus vid acc gör såhär

    - Läsa ur originalprogramvaran. Görs både för att få fatt på original immobiliser id och chassinummer så man slipper mecka med tech2 för att starta bilen och såklart för att kunna återställa bilen som den var innan man började fnula med den. Till det använder du endera T7tool, saabopenprog eller T7 suite. Tändningen ska stå på läge on, tar ca 10 minuter via i-bus, snabbare med p-bus.

    - Förbereda den binfil man vill prova i sin bil genom att uppdatera den med immobiliser id och chassinummer som hämtas ur filen som lästs ur bilen. Se resp programs info om hur man gör, t7 tool har en färdig funktion för att kopiera uppgifterna från en fil till en annan.

    - Flasha styrboxen i bilen. Såhär gör jag med min 9-3 2001. Ta först bort säkring för kylfläkt och halvljus, vrid nyckeln till läge on och slå av radio och acc. Skriv sen filen till bilen med nån av de programvaror som du använde för att läsa. De olika programmen hanterar can-kommunikationen och ev störningar olika och saabopenprogrog är stabilast, följt av t7 tool och till sist t7 suite (min erfarenhet dvs mest via i-bus). Om du får ett felmeddelande vid flashning är det inte kört utan så länge det finns ström till styrboxen så kan man försöka igen och igen tills det lyckas. En flashning via i-bus tar ca 6 minuter, p-bus fortare än så. Efter flashningen vrid nyckel till off och sätt tillbaks säkringar, sen är det bara att starta bilen.

    Kvarstår då det lilla med att endera snoka fram en bin som passar ens bil eller själv manipulera den man läst ur i T7 suite, där är det svårt att göra en kort guide så kolla in ecuproject där finns diskussioner om hur och vilka parametrar man bör ändra samt hur mycket och vilka programvaror som funkar med olika bilar.

    Till sist lite varningar, tänk på att om du ändrar saker innan du förstår vad det är kan konsekvensen bli att saker går sönder och det kan bli allt från lite dyrt till mera dyrt. Fråga hellre nån en extra gång eller försök hitta nån förklaring i trådar eller dokumentation på ecuproject. Låt bli att kopiera binfiler från "proffs" och kör i din bil, dels har de lagt nån krona på utveckling och dels är så att de inte alltid vet vad de gör så det kan gå sönder saker även då.. Till sist, om du väljer att testa nån fil från ecuproject som det står att den är anpassad till 3" avgas, andra spridare osv så kör inte den på en bil som inte har hårdvaran. Även om det kan verka jättebra och den startar och går som fan så är det så att tids nog går det sönder.. Ni anar trenden här va? Saker går sönder om man micklar och inte vet vad man gör..

    Nåt har jag säkert glömt eller så men det kommer folk att komplettera med efter här nu så det är lugnt, ha det så kul!

    Edit: Stavning, bilder, mer kommer.

    Kan du skicka länk på ett kablage som finns att köpa idag på internet? Mvh

  3. #1523
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 491
    Medlem#
    5849
    Hej och välkommen.

    Om man testar sökfunktionen i Lawicel's webshop så får man;

    canusb= https://www.lawicel-shop.se/lawicel-...r-1m-usb-cable

    EDIT:

    Såhär den ut tidigare;

    IMG_20110912_232916.jpg


    Mvh
    Senast redigerat av flaset den 2019-12-06 klockan 17:03.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. t7suite trimfiler??
    Av dogge1122 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 10:35
  2. komma igång med T7suite
    Av yngv3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 00:03
  3. T7suite: hur bör ett steg 1 se ut?
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 22:34
  4. Amatör på T7Suite,
    Av KenZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 23:49
  5. T7CanFlasher/T7suite VS PPC
    Av b205_95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 22:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •