Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Intressanta Turbo X fakta

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Intressanta Turbo X fakta

    3 Turbo X sedaner går i yrkestrafik i Tyresö, Storuman och linköping. Taxi eller Polisbil
    60 bilar står avställda i Trollhättan.
    228 bilar totalt i Sverige. Vill minnas att Saab lovade att 175 bilar skulle säljas i Sverige.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    3 Turbo X sedaner går i yrkestrafik i Tyresö, Storuman och linköping. Taxi eller Polisbil
    60 bilar står avställda i Trollhättan.
    228 bilar totalt i Sverige. Vill minnas att Saab lovade att 175 bilar skulle säljas i Sverige.
    Var det inte säljas till privatpersoner? Alltså som 'rena' privatbilar? Jag har nån annan intressant fakta som jag läste i Motormännens eller Metalls (!) tidning. Ska se om den är arkiverad eller ej.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Vet att Lennart Rönn Bil AB (SAAB) i Tyresö iaf har en turbo x men det är väl en företagsbil
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Jag hittar inte det. Tror det var M(otormännen) och kanske 2-3 nummer sedan om nån har dem på lager. En artikelserie om miljöbilar och trender.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Rear de ut dem är jag intresserad av en sportsedan

    Varför avställda förstår inget, ut med dem på försäljning. De måste stått där i ett år snart är "gammal" årsmodell nu ju...
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    60 bilar står avställda i Trollhättan.
    dålig efterfrågan? Oavsett vad så känns det tragiskt

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    3 Turbo X sedaner går i yrkestrafik i Tyresö, Storuman och linköping. Taxi eller Polisbil
    60 bilar står avställda i Trollhättan.
    228 bilar totalt i Sverige. Vill minnas att Saab lovade att 175 bilar skulle säljas i Sverige.
    Hur många är importer? Innan botten gick ur den svenska kronan...
    /Johan

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Antar att informationen är från den listan jag mailade över till dig.
    Problemet med listan är att den visar på 228st bilar medan Transportstyrelsen själva säger att det finns 164 Turbo X i trafik i sverige (ett samtal innan jul sade 165, vilket tyder på att minst en bil är försvunnen, antingen skrotad eller exporterad). Vi vet dessutom att det utöver dessa 164st bör finnas 10st som inte fått Turbo X inskrivet i registeret men har FM i chassinummret. Har för mig att det är 6 eller 7 av dessa som jag lyckats hitta.

    Så frågan är hur man ska tolka alla de där andra bilarna som står med i listan.......
    Är det så att det är rätt SA-kod eller att dessa bilar har FM i chassinummret så ingår alltså alla gamla pressbilar, testbilar och så..... Så man får ta informationen om dessa med en nypa salt innan listan är "avkodad".
    Själv har jag inte haft tid att studera informationen i listan mer ingående, och det är även därför jag inte skrivit om den innan.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    60 bilar står avställda i Trollhättan.
    dålig efterfrågan? Oavsett vad så känns det tragiskt
    Börjar du kolla upp bilar som var i olika tester så kommer du finna att många av dem är avställda. Dessa bilar finns antagligen med i listan.....
    Jag har tyvärr inte hunnit kolla mina olika listor mot varann, så jag kan inte redogöra speciellt bra för vad informationen i VV-listan egentligen säger.....

    Men som jag sa ovan. Det handlar med största sannolikhet om förseriebilar.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    3 Turbo X sedaner går i yrkestrafik i Tyresö, Storuman och linköping. Taxi eller Polisbil
    60 bilar står avställda i Trollhättan.
    228 bilar totalt i Sverige. Vill minnas att Saab lovade att 175 bilar skulle säljas i Sverige.
    Antar att det är listan jag mailade till dig som informationen kommer ifrån.
    I den framgår ingenting om vad, vilka eller hur många av fordonen som är fordon som gått ut på försäljning någon gång.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Haha, skön fakta där :P

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    98

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Sen var det väl så att Sveriges tilldelning av TurboX var 175 st, om nåt land inte kan sälja hela sin tilldelning så kan säkert bilarna omfördelas mellan olika länder...
    //Mats Karlsson, Vargön.

    Saab 9-5 SC Vector 2008

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Bilar i yrkestrafik är inte polisbilar. De är troligtvis taxi.
    All makt åt Thengil!

  14. #14
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Kanske de mystiska vita bilarna som nämns i viewtopic.php?f=5&t=223137& är någon av dessa bilar i yrkestrafik? De två verkar i vilket fall som helst vara lite speciella.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Antar att informationen är från den listan jag mailade över till dig.
    Problemet med listan är att den visar på 228st bilar medan Transportstyrelsen själva säger att det finns 164 Turbo X i trafik i sverige (ett samtal innan jul sade 165, vilket tyder på att minst en bil är försvunnen, antingen skrotad eller exporterad). Vi vet dessutom att det utöver dessa 164st bör finnas 10st som inte fått Turbo X inskrivet i registeret men har FM i chassinummret. Har för mig att det är 6 eller 7 av dessa som jag lyckats hitta.

    Så frågan är hur man ska tolka alla de där andra bilarna som står med i listan.......
    Är det så att det är rätt SA-kod eller att dessa bilar har FM i chassinummret så ingår alltså alla gamla pressbilar, testbilar och så..... Så man får ta informationen om dessa med en nypa salt innan listan är "avkodad".
    Själv har jag inte haft tid att studera informationen i listan mer ingående, och det är även därför jag inte skrivit om den innan.
    Ja, en bil skrotades strax innan jul så det stämmer bra. Detta var förövrigt en testbil.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    3 Turbo X sedaner går i yrkestrafik i Tyresö, Storuman och linköping. Taxi eller Polisbil
    60 bilar står avställda i Trollhättan.
    228 bilar totalt i Sverige. Vill minnas att Saab lovade att 175 bilar skulle säljas i Sverige.
    kan det stämma, jag såg en i somras här i stan...coolt med X:et och utblåsen: http://www.netcarshow.com/saab/2008-turbo_x/
    Sett den ett par ggr, skall ta reg-nr på den...men när jag såg fösta kollade jag och då tror jag den tillhörde SATS här istan.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    NU, men inte speciellt mycket tidigare än NU kan man fundera på hur många Turbo X som kommer att komma ut på svenska vägar och vara svenskasålda.
    När jag satt o kollade några regnummer så fann jag att några bilar reggade som Saab 9-3 med ägare GMAC i Trollhättan nu gått ut till försäljning.

    För de minnestrogna så vet ni att jag talat om 175 som ska säljas, men bara 165 i VV-registret (nu 164). Av de som jag funnit innan av dessa så har de varit reggade som Saab 9-3 Aero. Men alla testbilar som jag hittat har varit reggande som Saab 9-3. Nu finns det alltså några "Saab 9-3" med GMAC i Trollhättan till salu. Så frågan är om dessa är några av de 228-175st bilar som den kompletta VV-listan jag har nu gått ut till försäljning, och kommer detta göra att totalvärdet av 175 svenskasålda nu överstigs.

    Spänningen för fanatiker är överhängande!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    NU, men inte speciellt mycket tidigare än NU kan man fundera på hur många Turbo X som kommer att komma ut på svenska vägar och vara svenskasålda.
    När jag satt o kollade några regnummer så fann jag att några bilar reggade som Saab 9-3 med ägare GMAC i Trollhättan nu gått ut till försäljning.

    För de minnestrogna så vet ni att jag talat om 175 som ska säljas, men bara 165 i VV-registret (nu 164). Av de som jag funnit innan av dessa så har de varit reggade som Saab 9-3 Aero. Men alla testbilar som jag hittat har varit reggande som Saab 9-3. Nu finns det alltså några "Saab 9-3" med GMAC i Trollhättan till salu. Så frågan är om dessa är några av de 228-175st bilar som den kompletta VV-listan jag har nu gått ut till försäljning, och kommer detta göra att totalvärdet av 175 svenskasålda nu överstigs.

    Spänningen för fanatiker är överhängande!
    Det som var sagt från början var att Svensk marknad fick en tilldelning av 175 nya bilar att säljas till såväl företag som privatkund.
    Då det blev bilar över på några andra marknader så blev det nog ett 20-30-tal som tillkom.
    Fortfarande står det ett antal osålda nya Turbo X bilar runtom i SVerige, så än finns chansen att handla.
    Till det 175 bilarna kommer som alltid ett antal prov/press-bilar som uppfyller seriemässigt utförande att säljas på svensk marknad.

    /Claes

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    Kan nu tala om att jag skådat den Turbo X som går i yrkesmässig trafik i Linköping.
    Bilen står på en "bil & leasing"-firma och under yrkesmässig trafik så står det "uthyrning".
    Så i detta fall var det varken polis eller taxi som gällde. Undrar vilka olika yrkesmässig-grupper det finns hos Transportstyrelsen.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020

    Re: Intressanta Turbo X fakta

    De har ett par stycken hos lokala ÅF nu, 309k kostar de och rullat ca 500 mil.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 04:16
  2. Intressanta nyheter efter årskiftet!
    Av Alex9-3 i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 23:05
  3. Mycket intressanta bilar på saab-museet nu!
    Av the_Mattsson i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 19:54
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •