Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Frågan ang trimsteg

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    660

    Frågan ang trimsteg

    Hejsan!
    Har en fråga som lyder så här, att man slänger i ett steg3 trim i en bil och inte har en 3tums downpipe kan jag förstå att det kanske inte är det optimala, men ett katbacksystem (dvs från katalysatorn och bak) kan väl inte evakuera så pass mycket mer med tanke på att flaskhalsen borde vara katalysatorn egentligen, eller? Min fråga pekar mot att varför skulle det inte funka lika bra att köra ett steg2 på en bil med orginal avgassystem istället för ett steg1 då det enbart är catback system som skilljer? Tackar för svar,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    491

    Re: Frågan ang trimsteg

    Som oftast så är det ju så att steg1 + avgas e. katt = steg2. Dvs samma programvara i båda fallen.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    660

    Re: Frågan ang trimsteg

    Citat Ursprungligen postat av yellow 900
    Som oftast så är det ju så att steg1 + avgas e. katt = steg2. Dvs samma programvara i båda fallen.
    Hej Yellow 900!
    Tack för svaret. Men det borde väl vara högre laddtryck i en steg2, därav annat program (eller rättar sagt andra värde i programet)? Eller kan man köpa ett steg 2 och tuta och köra tills man köper sig ett katback avgas? FÖr om man har steg 1 plug katback så borde man väl få i ny programvara, därav inte samma program, eller har jag fel?
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Frågan ang trimsteg

    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    Citat Ursprungligen postat av yellow 900
    Som oftast så är det ju så att steg1 + avgas e. katt = steg2. Dvs samma programvara i båda fallen.
    Hej Yellow 900!
    Tack för svaret. Men det borde väl vara högre laddtryck i en steg2, därav annat program (eller rättar sagt andra värde i programet)? Eller kan man köpa ett steg 2 och tuta och köra tills man köper sig ett katback avgas? FÖr om man har steg 1 plug katback så borde man väl få i ny programvara, därav inte samma program, eller har jag fel?
    mvh
    Alex
    Jag är ganska övertygad om att du har rätt där.
    När du slänger på större avgas så kan man öka laddtrycket i programmet, vilket då blir ett steg 2.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Frågan ang trimsteg

    Hej,

    Detta är egentligen en fråga du bör ta med din trimfirma. Det skiljer sig en del i filosofi från firma till firma när det gäller steg 1 och 2 och vilken mjukvara som används.

    Värt att ha i åtanke är att det skiljer sig en hel del från bilmodell till bilmodell vad som bromsar effekten i olika steg. Det är inte alltid så att downpipen är nästa steg efter ett avgas efter kat, och vice versa. En konstruktiv diskussion med firman i fråga kan vara värdefull.

    På min 9-3 2,0t BioPower var det t ex följande som bromsade (i tur och ordning, i alla fall mer eller mindre):

    - mjukvara
    - spridare (bottnade vid ca. 230 hk)
    - avgas efter kat (gav lite lite till)
    - turbo (troligen hade turbobyte utan byte av avgas gett mer)
    - downpipe (gav lite effektökning)

    Som synes kommer strypningen inte alltid i "prydlig" ordning...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540

    Re: Frågan ang trimsteg

    När jag pratade med Nordic sa de att anledningen till att de föredrar att sälja ett steg 2 istället för ett steg 1 är:
    - Då trimmet ökar mängden avgaser och värme så pallar inte alltid orginal systemet "hur länge som helst".
    - Med ett Feritta (som de förordar) så håller systemet "hur länge som helst".

    Så anledningen att man sätter på system är egentligen ett värmebekymmer som löses. Vanligt tydligen på NG900/OG9-3 att de korkar igen i sista ljuddämparen då ullen lossnar på grund av värmen.

    På min 9-5 Aero som bänkades med ett steg1 så provade Nordic med att montera "från kat o bakåt" system, gav typ 1,5 hk.... Knappt mätbart alltså. Sen kanske det går vrida ur liiite till med mjukvarumeck, men skillnaden mellan steg1 och steg2 är ofta försvinnande liten. Handlar oftast mest om hållbarhet alltså.

    Däremot,
    med downpipe och sport/race-kat, (ofta steg 3) då händer det grejer. Jädrar i nåda... För att inte snacka om med en riktig IC framme i truten.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    660

    Re: Frågan ang trimsteg

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Detta är egentligen en fråga du bör ta med din trimfirma. Det skiljer sig en del i filosofi från firma till firma när det gäller steg 1 och 2 och vilken mjukvara som används.

    Värt att ha i åtanke är att det skiljer sig en hel del från bilmodell till bilmodell vad som bromsar effekten i olika steg. Det är inte alltid så att downpipen är nästa steg efter ett avgas efter kat, och vice versa. En konstruktiv diskussion med firman i fråga kan vara värdefull.

    På min 9-3 2,0t BioPower var det t ex följande som bromsade (i tur och ordning, i alla fall mer eller mindre):

    - mjukvara
    - spridare (bottnade vid ca. 230 hk)
    - avgas efter kat (gav lite lite till)
    - turbo (troligen hade turbobyte utan byte av avgas gett mer)
    - downpipe (gav lite effektökning)

    Som synes kommer strypningen inte alltid i "prydlig" ordning...

    Mvh
    KK
    Hej KK och Perr!
    Tack för svaren. Det var faktiskt väldigt bra svarat då jag har alltid fått för mig att det har varit steg1 - program, steg2 - program och katback, program3- program, avgast inklusive dp, osv. Bilen ifråga är min 9-3 SS Aero, men jag ska höra med min trimleveratör. Intressant att det bara gav 1,5 hk tack än en gång,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    957

    Re: Frågan ang trimsteg

    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Detta är egentligen en fråga du bör ta med din trimfirma. Det skiljer sig en del i filosofi från firma till firma när det gäller steg 1 och 2 och vilken mjukvara som används.

    Värt att ha i åtanke är att det skiljer sig en hel del från bilmodell till bilmodell vad som bromsar effekten i olika steg. Det är inte alltid så att downpipen är nästa steg efter ett avgas efter kat, och vice versa. En konstruktiv diskussion med firman i fråga kan vara värdefull.

    På min 9-3 2,0t BioPower var det t ex följande som bromsade (i tur och ordning, i alla fall mer eller mindre):

    - mjukvara
    - spridare (bottnade vid ca. 230 hk)
    - avgas efter kat (gav lite lite till)
    - turbo (troligen hade turbobyte utan byte av avgas gett mer)
    - downpipe (gav lite effektökning)

    Som synes kommer strypningen inte alltid i "prydlig" ordning...

    Mvh
    KK
    Hej KK och Perr!
    Tack för svaren. Det var faktiskt väldigt bra svarat då jag har alltid fått för mig att det har varit steg1 - program, steg2 - program och katback, program3- program, avgast inklusive dp, osv. Bilen ifråga är min 9-3 SS Aero, men jag ska höra med min trimleveratör. Intressant att det bara gav 1,5 hk tack än en gång,
    mvh
    Alex
    Hur många hästkrafters ökning krävs egentligen innan man känner av det? 5? 10? 20? Själv tycker jag det känns mest skillnad när det ligger på antalet nm som programmerats in... Har iofs. väldigt lite att jämnföra med, men men. Där skiljer det sig från leverantör till leverantör också och är ytterligare något att tänka på.

    Alltid funderat på det där; Är ett förenklande synonymt med hästkrafter? Bara för att motorn andas lättare (eller vad det nu må vara) så behöver det väl inte innebära en effektökning, utan även andra poitiva (eller negativa) effekter. Som bränsleåtgång och dylikt?

    Man är så sjukligt kass på det här så...

    Intressant inlägg även från Perr. Att ta med aspekten över att sakerna faktiskt håller är god som någon och känns inte som något att förbise.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    660

    Re: Frågan ang trimsteg

    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Hur många hästkrafters ökning krävs egentligen innan man känner av det? 5? 10? 20? Själv tycker jag det känns mest skillnad när det ligger på antalet nm som programmerats in... Har iofs. väldigt lite att jämnföra med, men men. Där skiljer det sig från leverantör till leverantör också och är ytterligare något att tänka på.

    Alltid funderat på det där; Är ett förenklande synonymt med hästkrafter? Bara för att motorn andas lättare (eller vad det nu må vara) så behöver det väl inte innebära en effektökning, utan även andra poitiva (eller negativa) effekter. Som bränsleåtgång och dylikt?

    Man är så sjukligt kass på det här så...

    Intressant inlägg även från Perr. Att ta med aspekten över att sakerna faktiskt håller är god som någon och känns inte som något att förbise.
    Det är intressant det du skriver. Jag kan bara berätta om mina egna erfarenheter och det består av bland annat mina Ford Mustang dagar där enbart trycka in mer luft betyder ju inte mer hk. FÖr att få ut mer kraft ur en bil måste inte enbart mer luft innan utan det måste också in mer bensin samt allt detta måste evakueras. Utäver det så måste allt lira med tändning osv. När man slänger på ett nytt avgassystem (som påstås vara 30+ hk), i själva verket på rullande lansväg gynnade det +2.1 hk om jag inte miss fel, och rakarör förlorade vi tro det eller ej -2.2 hk. Mycket av känslan brukar vara placebo effekt (när vi pratar massiva gains som tex +30hk för ett avgas). Bilen känns snabbare, men i själva verket är den inte mycket snabbare. Men om man slänger på avgas samt får bilen mappad så kan det ju få stora föredelar i hk området. Detta lärde jag mig innan i livet
    Med Saab känns det likadant, om du bara slänger på ett avgas så lär du inte få så mycket mer utavdet såvidare du inte ringa en trimmleverantör och ber dem skicka/installera ett steg2/3 etc.. ALlt måste liras tillsammans.

    Min tanke med detta inläget var om man kunde likagärna slänga i ett steg2 i bilen och byta till catback vid ett senare tillfälle, dvs om bilen tar skada av att man inte har catback. Min upfattning har varit att rören samt dämparen inte är det första hinderet utan det är catalysatorn. Om det är samma catalysator som sitter på, varför kan man då inte köra ett steg2 med orginal avgassystem. SÅ var min tanke iallafall

    Vet inte om detta hjälpte dig JAM, men jag gjorde ett bra försök iallfall
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    957

    Re: Frågan ang trimsteg

    Hehe, tack. Jag är iofs. bortom all hjälp gällande allt som har med en uns teknik att göra, men det är ju därför (också) som jag är här.

    Men jag hänger med än sålänge. Det finns många av er här som har bra synpunkter som man inte funderar så mycket på.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Frågan ang trimsteg

    Hej,

    Det stämmer att det är vridmomentet man känner av vid en trimning. Vrid och effekt är dock egentligen funktioner av varandra, d v s samma sak. Effekt är bara vridmoment vid ett visst varvtal.

    Lite mer oseriösa trimfirmor eldar på som s**ta i mellanregistret, vilket gör att bilen känns rapp för gemene man. Ofta innebär det dock, om man inte uppgraderar hårdvara på motsvarande sätt, att den kroknar som en diesel på lite högre varv. Ofta sker det redan under den första längre repan men det sker definitivt vid längre och upprepade accelerationer, särskilt i varmare väder. Har man otur har inte särskilt mycket möda lagts på hur bilen vare sig går eller mår på högre varv eller under längre belastning. Man hör titt som tätt skräckhistorier om bilar på både 300, 400 och 500 hk som inte har mappats noggrant på högre varv. Givetvis sker då en del ras när bilarna plågas på gata eller bana.

    Detta inte sagt som skrämselpropaganda utan för att betona att en hästkraft inte alltid är en hästkraft. Trimbranschen är en djungel och som nybörjare är det lätt att gå vilse. Satsa på en välrenommerad tuner som a) ger trovärdiga och bra svar och som inger förtroende på telefon, b) har bra referenser - kanske en bil med samma steg man kan få provköra?, c) som man kan växa med, d v s som har fler steg tillgängliga och generös policy för att uppgradera vidare (för det kommer man att vilja, förr eller senare).

    Tanken på att skaffa ett steg högre mjukvara är bra. I teorin... I verkligheten kan det vara allt från halvkorkat till livsfarligt för maskin. Det omvända, att montera avgas först och mjukvara sedan, är inte optimalt men väsentligen bättre!

    När det gäller trim av SS, håll i åtanke att kopplingarna är rätt klena. Fråga därför trimfirman om hur kopplingarna brukar hålla med deras trim...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    957

    Re: Frågan ang trimsteg

    Ja kopplingen är det jag befarar mest ur egen synpunkt. Känns ju inte direkt säkert när man ser att vissa steg ligger enbart 10nm under vad orginal kopplingen klarar av...

    Tråkigt också när kopplingen dels inte är något som bytes i en handvändning och ej heller är det billigaste man kan hitta. Varför är det inte enbart tändstift eller en askkopp som går sönder?

    Lådorna (5vxl) ligger väl inte heller på topp även om jag antar att det kommer vid högre steg.

Liknande ämnen

  1. Svårighet att välja trimsteg, 9-3SS-05
    Av realtid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 21:10
  2. Varför skillnad på trimsteg ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 20:44
  3. Trimsteg och försäkringsbolag
    Av PHell i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 10:58
  4. Ang SQR trimsteg
    Av Gerling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •