Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Någon kanske har läst att jag varit sugen på att byta till öppet filter på 9-3:an. Men efter att man läst allt hemskt som kan hända LMM, så mailade jag BSR istället.

    Stämmer detta de säger? Eller vill de bara sälja sin produkt.


    BSR MAIL
    _________________________________________________
    Ang LMM:
    Det finns inget belägg för att sportluftfilter skulle innebära att
    luftmassemätaren (LMM) blir defekt.
    Tyvärr ger dock ibland verkstäder denna felaktiga "diagnos" till kunderna.

    Även om bilfabrikanten eller märkesverkstaden ej ger information är det ett
    välkänt faktum att speciellt Bosch har ojämn kvalité och ger mycket ofta fel signaler eller blir helt defekta.
    Detta gäller såväl LMM som har en sensorplatta samt äldre typen av LMM med tråd-sensor.
    Felaktigt värde från luftmassemätare ger i regel ej heller felkod vid diagnos och är därför svårt att upptäcka.

    Ovarsamhet eller "felhantering" av kunden vid byte till sportluftfilter ex att man ej rengör luftfilterbehållaren / lövfällan, eller överdoserar luftfilterolja vid rengöring kan dock öka risken för att luftmassemätaren skadas.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Är det värt att ta risken??
    Det ger knappast nån större boost i alla fall. Rätta mig om jag har fel?

    Mvh

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Jag har haft öppet filter på ett flertal bilar och känner många som har haft det på sina bilar, allihopa med LMM.
    Aldrig någonsin har jag varit med om att någon har haft sönder sin LMM...

    Men se till att det blir väl avskärmat ifrån värme samt att du tvättar den som rekomenderat.
    Var noga med att inte ha på mycket filterolja.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Utan att ha koll på det specifika fallet kan jag svara på första delen av din fråga (har BSR koll på läget), Ja de har dem, åtminstone Jompa som jobbar där, han är rätt ofta en odräglig besservisser och samtidigt har han rätt så ofta att han har all rätt att vara en besservisser, skjukt jobbigt :-)

    Så, är ditt svar från BSR undertecknat John (alt. Jompa) är det med största sannolikhet helt riktigt (ja, ja, jag fattar att det är rätt många som jobbar på BSR, fick bara känslan av att det var Jompa när jag läste att han rackar ner på att bilverkstäder inte kan sitt jobb, uttrycker saker som"det är ett välskänt faktum att speciellt bosch har ojämn kvalitet..." som väl för gemene man inte alls är speciellt välkännt eller? etc. etc.)

    /U

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Marcus på BSR Malmö har skrivit det.

    Angående avskärming, så kommer jag låta dem göra allt jobb. Och hoppas att de vet vad de håller på med.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Varför överhuvudtaget montera ett öppet filter ?
    Originalfiltret är det väl inget fel på ?

    Misstänker man att det är för trångt i luftfilter/luftinlopp kan man ju börja med att mäta undertrycket före turbin för att verkligen bekräfta att det är så.

    JAg skulle ha lagt pengarna på något annat kul
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Jag är ute efter ljudet. Men samtidigt vill jag inte att LMM går isönder eller att jag får sämre effekt. För då behåller jag orginal.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    34

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Jag har pratat med Fredrik (har jag för mig det var) på Maptun om detta också.
    Först i telefon, sedan när jag var i Örebro för att köpa Steg3 till min og9-3 Aero.

    Enligt honom så var det korkat att sätta "öppet" luftfilter, för LMM:en kommer att gå sönder lättare. Han pratade om massor med byten av LMM de gjort på verkstaden etc.
    Han lyckades övertyga mig iaf.

    Men nu vid närmre eftertanke känns det ju som att det beror på att folk dränker sina filter i olja etc...

    Det roliga var att när Maptun installerade Steg3 och allt vad det innebär så gick just LMM:en sönder haha... Och det satt inget öppet filter på min bil

    Enligt dem så berodde det på att vid ökat luftintag vid effektökningen, så gick LMM:en sönder för den var "van" vid luftintaget vid originaleffekt.

    Vad jag tror i dagsläget: LMM:en går sönder av 100 olika anledningar, inte nödvändigtvis av öppet filter... men ibland kanske.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Det är vanligen andra orsaker som ligger bakom trasiga luftmassmätare, även om man är grovt oaktsam när man applicerar filterolja så är risken väldigt liten att luftmassmätaren skadas permanent av detta (alltså, att det inte kan lösas genom en rengörning).

    Att montera ett öppet filter under huven är ju dock inte så genomtänkt av andra skäl.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Att montera ett öppet filter under huven är ju dock inte så genomtänkt av andra skäl.
    Tell me Chansar på att du menar värmen som den drar in. Men hjälper de inte med avksärming?
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    jag som har servat bilar frekvent märker ju helt klart att de som har sånt här bjäfs servar dem i mycket liten utsträckning. En del som har dylika filter i originalburkar verkar helt ha glömt bort dem och det är bara att slänga. Man måste alltså göra rent dem ganska ofta och vara mycket sparsam med oljan.
    De som väl gör ren dem gör det oftast för sent och sen vräker dem på olja för att "skiten ska fastna bättre" och resultatet av det kan man ju räkna ut. Så visst, det är sällan filtrets fel att det blir följdfel utan ägaren själv.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Hej !

    Man kan ju fråga sig varför man vill använda en produkt som i många fall ger övervägande negativa konsekvenser?

    I genomsnitt sämre filtreringsgrad (i vart fall om man skall tro en av de största leverantörernas EGNA SIFFROR) , högre inloppstemperatur samt klart ökad risk för vatteninträngning. Till detta skall du lägga risken för att LMM mäter fel då du förändrar luftvägarna kring den, översatt till svenska betyder det att motorn inte vet hur mycket luft den får i sig.

    Det är lätt att misstänka att vissa produkter saluförs endast för att tjäna pengar, utan att produkterna har ett nämnvärt tekniskt berättigande.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Det är lätt att misstänka att vissa produkter saluförs endast för att tjäna pengar, utan att produkterna har ett nämnvärt tekniskt berättigande.
    Det beror ju på om du klassar "högre insugsljud" som tekniskt eller inte

    Nä, skämt åsido så undviker jag sånt på LMM-bilar (min og900 undantagen, men där kan jag ta att LMM ev. går sönder, finns ju drivor på skroten), dumt att chansa, typ.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Jag har kikat lite grann på Blocket ett tag efter og9-3 aero, och bläddar direkt vidare om jag ser ett öppet luftfilter. Förutom tecken på att det är mindre driftsäkert så känns det som en onödig provokation mot hammarmannen, och bilen går inte fortare för att den låter när man växlar, dumpljud känns lika vettigt som dekaltrim ungefär. Tänk på det, att när bilen ska säljas sen i framtiden kan det vara många köpare som drar öronen åt sig, eftersom det tyvärr skriker trimmad också.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    En annan aspekt - dumpljudet tröttnar man på rätt fort när, när man fyllt 25
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Kan glädja alla på detta forumet att det inte blev öppet filter.

    Jag gick istället till mataffären och köpte mat för 1000:-
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Hej !

    Redig pojk ! Vad köpte du då, kravmärkt? Eller var det brännvinsbutiken...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Redig pojk ! Vad köpte du då, kravmärkt? Eller var det brännvinsbutiken...
    Alltså jag tror de har placerat ut systemet så att jag är tvungen att gå förbi det för att handla mat.

    Allt blev kravmärkt, eller hum? Toapappret blev det iaf, känns bättre när man torkar sig att veta att man är miljömedveten.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    har haft sportfilter innan o är inte så imponerad när man hittar fint grus i inloppsröret eller att man ser glipor i väven när man håller det mot ljuset.
    Har iofs tygfilter på hojen men släpper gasen när jag kör genom dammoln när jag tänker på den kassa reningsgraden, skulle jag ha en sportfilter på bilen så blir det nog pipercross.. annars kör jag hellre biltema pappersfilter.

    För övrigt rätt roligt att så många klagar på att biltemas oljefilter inte skulle rena tillräckligt men har inga problem att kasta på ett luftfilter som inte renar lika bra.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  20. #20
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Sen så kan man få Check Engine om LMM är trasig. Eller fel mätvärden. Fick lamptändning på min 9-5:a -02 för lmm. Men raderade bara felkoden och har kört nu över ett halvår utan att den har tänd sig igen.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Original filter vs. Sport/öppet. Angående steg3 OG9-3 B2x5
    Av _slippsen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 17:13
  2. öppet filter 9-3 ss....
    Av trojlee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 12:13
  3. Öppet filter!
    Av jonte_j i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 20:19
  4. öppet filter på 9-5
    Av Oakbeach i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 13:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •