Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Va väldigt försiktiga med filterolja. Avänd typ ingen alls. Montera filtret såpass avskärmat så att det ej svätter vatten på det samt använd ett kvalitetsfilter.
    K&N eller nått.
    Filteroljan knäcker luftmassemätare då den med tiden sugs igenom filtret.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Va väldigt försiktiga med filterolja. Avänd typ ingen alls. Montera filtret såpass avskärmat så att det ej svätter vatten på det samt använd ett kvalitetsfilter.
    Men nog är väl oljan en del av filtreringen?
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Oljan har ingen funktion avseende filtrering. Det som är luftburet följer antingen luftströmmen eller fastnar på filtermediat eller mellan filterfibrerna. Problemet är dock att oljan håller kvar smuts (som annars skulle trilla ner i filterburken eller på marken) som tex löv etc som normalt inte fastnar på filtret. Filterytan på de flesta sportfilter är dessutom mycket mindre än original så dom får snabbt ett högre tryckfall om man inte rengör bra ofta.
    9-3 aero 2,8XT

  4. #24
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Hej !

    Menar du att oljan man skall preparera sitt K&N filter med inte har nå't med filtreringen att göra? Det var nå't helt nytt för mig!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Både ja och nej. Självklart så hindrar allt som man fäster i filtret till viss del partiklar att ta sig igenom, så även luften. Men att använda olja har i sig ingen funktion mer än att du möjligen ökar diametern på filterfibrerna som då drar åt sig partiklar motsvarande radien eller mindre.Men när radien blir större än mellanrummet mellan fibrerna finns det ju ingen vits med det.
    9-3 aero 2,8XT

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Citat Ursprungligen postat av DanneD
    Både ja och nej. Självklart så hindrar allt som man fäster i filtret till viss del partiklar att ta sig igenom, så även luften. Men att använda olja har i sig ingen funktion mer än att du möjligen ökar diametern på filterfibrerna som då drar åt sig partiklar motsvarande radien eller mindre.Men när radien blir större än mellanrummet mellan fibrerna finns det ju ingen vits med det.
    Förstår inte vad du menar egentligen är avsikten med filteroljan i kombination med ett bomullsfilter?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #27
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av DanneD
    Både ja och nej. Självklart så hindrar allt som man fäster i filtret till viss del partiklar att ta sig igenom, så även luften. Men att använda olja har i sig ingen funktion mer än att du möjligen ökar diametern på filterfibrerna som då drar åt sig partiklar motsvarande radien eller mindre.Men när radien blir större än mellanrummet mellan fibrerna finns det ju ingen vits med det.
    Förstår inte vad du menar egentligen är avsikten med filteroljan i kombination med ett bomullsfilter?
    Hmm, i just detta specifika fall känns det som om Boost vet vad han snackar om.
    Skall man gå i klinch med honom skall man vara mer påläst än genomsnittet, bara ett tips...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    tanken med oljan är att den ska bilda någon form av fibrer/trådar mellan de befintliga filter fibrerna. Jag skulle kunna skriva en lång förklaring till varför jag inte anser detta effektivt men hänvisar istället till de testmetoder som används( kort handlar det om filtrering i vikt %, man väger filtrena före och efter belastning.) Man kan med denna metod inte avgöra vilka egenskaper oljan har eftersom den troligen fäster större partiklar till sig som normalt skulle hamna i filterburken.
    9-3 aero 2,8XT

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Citat Ursprungligen postat av DanneD
    tanken med oljan är att den ska bilda någon form av fibrer/trådar mellan de befintliga filter fibrerna. Jag skulle kunna skriva en lång förklaring till varför jag inte anser detta effektivt men hänvisar istället till de testmetoder som används( kort handlar det om filtrering i vikt %, man väger filtrena före och efter belastning.) Man kan med denna metod inte avgöra vilka egenskaper oljan har eftersom den troligen fäster större partiklar till sig som normalt skulle hamna i filterburken.
    Jag känner mig ovanligt trög på söndagskvällen men jag förstår fortfarande inte om DU anser att filteroljan fyller någon som helst funktion på ett bomullsfilter?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Nej, så länge det inte finns något riktigt test som bevisar motsatsen. Men jag kanske inte har letat tillräckligt. Men den metoden som många sportluftfilter tillverkare använder anser jag ej vara tillräcklig för att bevisa oljans egenskaper. Tror inte ens filtrets avskiljningsgrad bestäms med oljan applicerad heller.
    9-3 aero 2,8XT

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Har BSR koll på läget? (Angående öppet filter)

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft

    För övrigt rätt roligt att så många klagar på att biltemas oljefilter inte skulle rena tillräckligt men har inga problem att kasta på ett luftfilter som inte renar lika bra.
    Den kvalar nog in på senaste tidens bästa jämförelse!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Original filter vs. Sport/öppet. Angående steg3 OG9-3 B2x5
    Av _slippsen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 17:13
  2. öppet filter 9-3 ss....
    Av trojlee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 12:13
  3. Öppet filter!
    Av jonte_j i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 20:19
  4. öppet filter på 9-5
    Av Oakbeach i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 13:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •