Hej. jag köpte en bättre begagnad motor som har gått 22 mil. den är ju inte inkörd än. så därför undrar jag om nån vet hur länge man ska köra in en motor? det är en saab 93 Årsmodell: 99 Motor: 185hk fulltrycks turbo.
Tack för svar.
Hej. jag köpte en bättre begagnad motor som har gått 22 mil. den är ju inte inkörd än. så därför undrar jag om nån vet hur länge man ska köra in en motor? det är en saab 93 Årsmodell: 99 Motor: 185hk fulltrycks turbo.
Tack för svar.
250mil ej varva över 3000rpm är kanske ngtUrsprungligen postat av ahlgren
Saab Lotus Exige
Rörramsbygge med Rwd & B236
och sen ny olja och filter
1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09
Japp sånt är ju ganska tillbörligtUrsprungligen postat av kwansa
Men det är ju mer regel än undantag
Saab Lotus Exige
Rörramsbygge med Rwd & B236
Hur kan en motor som gått 22000mil inte vara inkörd ?
Saablös dåre
Även om det förefaller osannolikt så skriver ju trådskaparen faktiskt inget om 22 000 mil utan:Ursprungligen postat av _Strongman_
Ursprungligen postat av ahlgren
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Jag ber om ursäkt, hjärnan hänger inte med såhär tidigtUrsprungligen postat av LM
Saablös dåre
trodde inte heller det var sant.. men vi bad SDCC kolla upp det. (tror dom heter så.) o det skulle stämma.Ursprungligen postat av LM
Att köra in en motor finns inte idag men lite saker ska man tänka på.
ALDRIG köra hårt när motorn är kall och byta olja nån mer gång och låta den få kyla sig lite efter hård körning mer än vad man brukar.
De är INTE farligt att varva motorn så länge motorn är genomvarm.
MVH
Om man läser i Saabs instruktionsbok så står:
"För varje ny bil föreskrivs en inkörningstid. Kolvar, cylinderlopp och lager behöver en viss gångtid för att motståndskraftiga glidytor ska erhållas. En alltför hård belastning på en ny motor gör att den succesiva inslitningen inte erhålls, varför bilens, speciellt motorns livslängd förkortas.
Under de första 2000km ska inte varvtalet 5000r/m överskridas på bilar med turbomotor.
Under de första 3000km bör inte bilen köras på fullgas annat än under korta tidsmoment."
Detta står i en bok för og900 med B202/B202 motor och jag betvivlar att funktionen på lager/kolvar m.m. skiljer sig åt mot nyare Saab motorer gjutna i samma gråjärn, som också har lagerspel som är närmast identiska.
Men det är ju valfritt hur man vill tolka detta. Själv skulle jag ta det lugnt den första tiden.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Racebilen fick 4-5mil på max 5000rpm. Sen var det full mutter som gällde
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Fast en Racebil ska ju inte rulla många tusen bilUrsprungligen postat av Johan H
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
[quote=Andreas Plars]Fast en Racebil ska ju inte rulla många tusen bilUrsprungligen postat av "Johan H":bn4mfewz
M.V.H.[/quote:bn4mfewz]
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tack för svaren