Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 235/45-R18 på 93-SS?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    235/45-R18 på 93-SS?

    Hej,

    Köpte idag ett par 10-spoke ALU65 18" 7,5x18" ET41 fälgar till min 9-3SS -04. Blev lite orolig då jag kollade upp rullomkretsen som skiljer med 5,4% från original 195/65-R15 som står i reg-beviset.

    Dessa fälgar verkar sitta original på 9-3SS Aero 08-09.

    Så frågan är om jag åker dit vid en besiktning och om hastighetsmätaren visar för mycket/lite. Går det att ändra med tech2 och ska man göra en reg. besiktning? Eller ska man bara tuta och köra och hoppas på det bästa?

    Vad hade ni gjort?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: 235/45-R18 på 93-SS?

    Det bör gå att justera mha tech2. Men 235/45-18 låter stort, det tar inte i någonstans? Jag gissar att 235/40-18 eller 225/40-18 vore mer lagom.
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Re: 235/45-R18 på 93-SS?

    Ok, men är det nån som vet om hjulhusen förändrats på de senare årsmodellerna, 07-09? Med tanke på att det sitter 10-spoke 18" 235/45 standard på Aeron?

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 235/45-R18 på 93-SS?

    Citat Ursprungligen postat av Nocz
    Så frågan är om jag åker dit vid en besiktning och om hastighetsmätaren visar för mycket/lite.
    Skulle bli mycket förvånad i så fall!

    Det här med + - 5% gäller inte mer, man får ha alternativa dimensioner bara hjulen har full fjädringsväg & fullt styrutslag samt att inte hastigheten visar allt för knasigt så är det säkert lugnt!

    Från transportstyrelsens hemsida!

    Alternativa dimensioner
    En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.


    Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

    * är typgodkända,
    * uppfyller kraven på belastningsförmåga,
    * uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
    * är av samma typ.

    Dessutom skall däck och fälg

    * ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
    * ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
    * ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
    * täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

    En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Re: 235/45-R18 på 93-SS?

    Då kanske man kan pusta ut lite

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •