Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Byte av kaross 9000 Aero -91

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020

    Byte av kaross 9000 Aero -91

    Är lite lat av mig till naturen, och har inte samma ork som tex PeterT16.

    Har nu hittat en fin kaross som redan har id och allt men inte är en Aero i papprena, istället för att lägga ned en massa timmar på svetss och så, så tänkte jag ta en genväg.

    Jag byter chassinummer på bilarna, är det ok eller kommer de misstänka att jag har stulen en bil för någon tusenlapp när man kommer till bilprovningen.

    Bilarna är av samma årsmodell och samma kaross.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Se till att byt tillräckligt med plåt bara så du kan dölja svetsskarven
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Givetvist, hur många platser finns chassinummer på en gammal -91:a vill minnas att jag inte funnit något mer än de där bak. De nyare har ju fram också.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Frågor som denna är förbjudna på många forum då det är olagligt att byta chassinummer "hur som helst"
    En bil med chassibok brukar få byta kaross ett fåtal gånger innan man anser att chassinummret är förbrukat.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Man kan ju alltid hävda att man bytt väldigt mycket plåt

    Chassienumret står på väldigt många ställen, dock är dom flesta på klisterlappar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Man kan ju alltid hävda att man bytt väldigt mycket plåt

    Chassienumret står på väldigt många ställen, dock är dom flesta på klisterlappar
    i och med att det finns regler som säger att identiteten förverkas om man byter kaross så innefattar det även byte av plåt. Man får byta en bakände eller framände men byter man för mycket kan det också ses som ett identitetsbyte. Nu skall det ju till väldigt mycket för att någon ska rota i det här och har man rent mjöl i påsen så skulle jag vilja se den besman som begär utredning om en sån sak. Men visst, det förekommer.

    har man en SBF licens och kör rally så har man en dispens om karosseribyte men då har jag för mig att det i vagnboken klart ska framgå att så är gjort och chassinummer och identitet från donatorbil skall tydligt framgå.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Kan väl tycka att det rent moraliskt är lite tveksamt att byta kaross på en såpass ovanlig bil som en CC Aero som troligen blir ganska eftertraktad i framtiden. Känns som det kan bli på gränsen till bedrägeri om den säljs vidare utan att köparen vet att det är en "fuskaero".
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Kan väl tycka att det rent moraliskt är lite tveksamt att byta kaross på en såpass ovanlig bil som en CC Aero som troligen blir ganska eftertraktad i framtiden. Känns som det kan bli på gränsen till bedrägeri om den säljs vidare utan att köparen vet att det är en "fuskaero".
    Jo jag instämmer velar fram och tillbaka, kommer hämta en rostfri kaross, är mest orolig hur Aeron ser ut i hjulhusen bak och bakom plasten, men har man en frisk donator så är det ju enklare, och den skall inte vara klar till våren så tid finns.


    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Hej,

    Instämmer med de som propagerar för att göra operationen "by the book"! Hade det varit en vanlig bil hade det (förutom de legala aspekterna, som man förvisso inte ska förringa) varit en annan sak.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Tycker nog att du ska ta kontakt med Bilprovningen och lyssna vad dom har att säga.
    Det kan inte vara omöjligt att ha schyssta papper på bilen.

    Annars känns denna tråd som någon tidagare skrev :
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Frågor som denna är förbjudna på många forum då det är olagligt att byta chassinummer "hur som helst"
    En bil med chassibok brukar få byta kaross ett fåtal gånger innan man anser att chassinummret är förbrukat.
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Kan väl tycka att det rent moraliskt är lite tveksamt att byta kaross på en såpass ovanlig bil som en CC Aero som troligen blir ganska eftertraktad i framtiden. Känns som det kan bli på gränsen till bedrägeri om den säljs vidare utan att köparen vet att det är en "fuskaero".
    Kände precis samma sak med min Aero -91 när jag krockade den. Jag hade kunnat fått tag på en helt rostfri fräch 9000cc -93 för en billig peng. Som jag senare skulle flyttet över ALLT från aeron till inklusive chassinummer.

    Men även om det hade varit en rejält mycket genare väg att ta än att rikta, byta balkar och hjulhus på min krockade Aero, kändes det som att själen och identiteten i bilen till större delen finns i karossen och den skulle gått förlorad.

    Och till saken hör att bilen redan överlevt en krock, då precis samma delar byttes och riktades på andra sidan. Så jag tänkte det kan vara kul och fixa i ordning bilen igen, är inte många bilar som klarar 2 st såpass stora smällar, en från var sida och fortfarande finns ute på vägarna.

    //Fredrik
    Kör: 9000 Aero -91

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Mkt spekulation, kan ingen kolla upp vad som gäller enligt lagen? I Classic motor för några nummer sedan (kommer inte ihåg vilket) så nämnde dom i en artikel att byta kaross på en bil är fullständligt lagligt, det är papperen, skyltarn, skatt etc som är det viktiga. Plåt är plåt... Förutsatt att man tar en likadan bil såklart.

    Det hela blir ju grumligt när man börja snacka stulna bilar, trimmade bilar etc. Här snackar vi om en entusiast som helt öppet ska ta en likadan kaross och skapa en likadan, inte stulen, bil i bättre skick än innan och fortfarande betala samma skatt, ha samma avgaskrav etc. Jag sticker ut näsan och säger att detta inte är olagligt alls. Men var kollar man detta, hos VV?

    Personligen hade jag inte tvekat en sekund att göra detta. Över med plåtarna och chassinummret bara och kör mot solnedgången. Men jag är väl en dålig mäniska....
    MEDLEM 7032.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    vad är det som säger att Classic Motor har rätt då? Jag är då av den uppfattningen att det är olagligt att byta kaross. Jag har tidigare arbetat som bilplåtis och så var det redan då att man inte fick skarva i hur mycket som helst om man tog en donatorkaross från skroten eftersom att byter man för mycket så har man ju egentligen inte lagat den man har utan merparten av det man sätter dit är ju en annan bil som enligt papperet är skrotad.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    vad är det som säger att Classic Motor har rätt då? Jag är då av den uppfattningen att det är olagligt att byta kaross. Jag har tidigare arbetat som bilplåtis och så var det redan då att man inte fick skarva i hur mycket som helst om man tog en donatorkaross från skroten eftersom att byter man för mycket så har man ju egentligen inte lagat den man har utan merparten av det man sätter dit är ju en annan bil som enligt papperet är skrotad.

    Är så jag också nu har fått det talat om för mig, undrar vart grensen går om hur mcyket plåt man får byta. Tänk peterT16 kommer till SBP som inte har varit där sedan 24 feb 2000. Och de ser att han bytt för mycket plåt för att få ha samma id

    //Mh
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    För mkt plåt? Om han säger att all plåt är original då, bara omlackad? Jag ser inte problemet riktigt... Bilen är rätt, den är rätt reggad, har rätt skyltar, vad sen plåten kommer ifrån varken kan eller vill BP bedöma... Vad skall dom säga liksom? "Nä, du har bytt för mkt plåt, bilen är för fin..... "

    Alla gör som dom vill såklart.... Såna här diskussioner slutar aldrig med nåt konkret bra svar....
    MEDLEM 7032.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    vad är det som säger att Classic Motor har rätt då? Jag är då av den uppfattningen att det är olagligt att byta kaross. Jag har tidigare arbetat som bilplåtis och så var det redan då att man inte fick skarva i hur mycket som helst om man tog en donatorkaross från skroten eftersom att byter man för mycket så har man ju egentligen inte lagat den man har utan merparten av det man sätter dit är ju en annan bil som enligt papperet är skrotad.
    Kan inte den problematiken ha att göra med att donatorn redan blivit skrotad ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    26

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    En god vän till mig bytte kaross på en smälld A-Traktor för några år sedan.
    Karossbytet gjordes mycket poffesionellt (inget klåparjobb), allt var i sin ordning tills den dagen killen som köpte den efter honom ringde och påpekade att han blivit stoppad i flygande besiktning och polisen hade rivit bort panelen på B-stolpen och sett att det var svetsat chassinummer, trots mycket tid nedlagt på att inte få det att synas.

    Nu gick det ju förvisso inte att bevisa VEM som utfört bytet, men var ett jävla hallå på polisen. Killen fick ombesiktning på bilen vill jag minnas där han på nåt vänster fick nytt chassinummer eller hur det gick till.
    9000 2,3T -91
    www.garaget.org/ivas

  18. #18
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Citat Ursprungligen postat av ivas
    En god vän till mig bytte kaross på en smälld A-Traktor för några år sedan.
    Karossbytet gjordes mycket poffesionellt (inget klåparjobb), allt var i sin ordning tills den dagen killen som köpte den efter honom ringde och påpekade att han blivit stoppad i flygande besiktning och polisen hade rivit bort panelen på B-stolpen och sett att det var svetsat chassinummer, trots mycket tid nedlagt på att inte få det att synas.

    Nu gick det ju förvisso inte att bevisa VEM som utfört bytet, men var ett jävla hallå på polisen. Killen fick ombesiktning på bilen vill jag minnas där han på nåt vänster fick nytt chassinummer eller hur det gick till.
    då var det inte tillräckligt noggrant gjort

    Håller Förövrigt med Turbocab.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    med tanke på att det inte är några problem att byta havla karossen, varför skulle det egentligen vara ett så stort problem att byta hela?

    Är ju långt ifrån expert på plåt, men nått säger mig att en ny rostfri kaross är bättre än en helt lappad gammal, hur bra man än lagat den gamla så måste ju ändå en ny riktigt kaross vara bättre.

    Det kan ju inte vara jättelätt att se om den är bytt om man gör en riktig hellack.

    Moraliskt fel eller inte, personligen hade jag hellre tagit en ny kaross och lackat den än att tex som petert16 lägga ner månader av arbete för att ta bort rost på dne gamla.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Byte av kaross 9000 Aero -91

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    För mkt plåt? Om han säger att all plåt är original då, bara omlackad? Jag ser inte problemet riktigt... Bilen är rätt, den är rätt reggad, har rätt skyltar, vad sen plåten kommer ifrån varken kan eller vill BP bedöma... Vad skall dom säga liksom? "Nä, du har bytt för mkt plåt, bilen är för fin..... "

    Alla gör som dom vill såklart.... Såna här diskussioner slutar aldrig med nåt konkret bra svar....
    det handlar inte om hur mycket plåt man byter utan att identiteten är knuten till chassit eller karossen. Byter man då ut hela karossen så har man i praktiken inte lagat den gamla utan skaffat ett annat chassi som har sin egen identitet.
    Lagar man sin befintliga kaross med reservdelsplåt så är det ingen annan identitet man sätter dit utan det är väl först när man skarvar dit en annan karossände som det blir gränsdragningar. Upp till 60-70 % tror jag man kan skarva dit utan problem men blir det mer så är man inne i gråzonen.
    Nu tror jag inte många på SBP gräver nåt mycket i det här på rena "bruksbilar" men de har faktiskt all rätt i världen att begära en utredning på vilken bil som helst om de ser nåt skumt.

    Skulle förfarandet med karossbyten vara tillåtet så har jag lagat upp en hel del totalramponerade bilar där det hade varit mer ekonomiskt att byta hela karossen.
    När jag började min bana så lagades en smälld 9000 upp totalt, allt framför rutan och bakom bakdörren byttes ut och den var helt urplockad, instrumentbräda byttes och en massa saker, den operationen hade varit mycket enklare om man fått köpa en kaross och bara flyttat över allt men det funkar inte så av givna anledningar.

Liknande ämnen

  1. Byte Sidokjolar 9000 A50/Aero -98
    Av jympa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 13:41
  2. Utrymme mellan kaross och framskärm på 9000.
    Av Spazzme i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-01, 18:55
  3. Vikt på 9000 kaross?
    Av red9k i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •