Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Centrallås saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Centrallås saab 9000

    Tjenare!

    Har problem med centrallåset som jag bestämt mig för att fixa!

    Fungerar ibland ibland inte oavsett mittknapp fjärr eller nyckel.

    Saab 9000 2,3t -95


    Har grejjat en hel del med mitt centrallås.

    Bytt följande.
    Styrenhet för centrallås
    Förardörr : Microbrytare, magnetbrytare och c-lås motor.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    118

    Re: Centrallås saab 9000

    Hej!
    Om du bytte till ett beg c-låsstyrdon så kan det vara fel på det. Har haft samma beskymmer både på min 9000 och 900 och felet har blivit avhjälpt med styrdonsbyte på båda, det var väl en svaghet speciellt på 9000 att styrdonet gav upp, jag plockade isär mina men hittade inga taskiga lödningar eller brända komponenter. Det verkar vara viktigt att artnr är samma, på mina var det inte samma artnr på 900 och 9000.
    // Jens

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: Centrallås saab 9000

    Okej okej, Jo jag bytte till ett beg, tog det ifrån en 9000 A-50 på sdcc med samma artikelnr som min gamla.

    Dock så stod det T7 på min gamla och D5 på den (nya).
    Exsakt samma symptom.
    Hadde isär styrdonet med såg helt okey ut, funderar ifall man kan mäta det på något sätt?

    En skum sak är att bagageknappen på dörren inte fungerar men på fjärren funkar de. Och kopplar jag bort knappen till bagaget så funkar inte den på fjärren?!

    För mig vetelit går det inte att byta något mer? Eventuellt microbrytare på passagerarsidan men morsans är dålig och hennes centrallås fungerar.

    knapparna vid mittkonsollen då kanske?.

    Nytt kostar ca 1200kr Så hellre köper jag 3 st beg till för 50 kr styck

    Iaf i nuläget då bilen fått ny växellåda koppling slavcylinder å grejjer, även topplockspackning en vecka efter :S :P

    Men tackar för svaret!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    118

    Re: Centrallås saab 9000

    Hej!
    Kan ju vara något strul med kontaktstyckena i A-stolpen på vänster sida men då borde ju fjärren fungera. I dom kontaktstyckena samlas mycket oxid och är rätt besvärliga att göra rent. Har du kollat mottagaren som sitter i innerbelysningen?, Den kan ju gått sönder. Min ena fjärrkontroll strular rätt rejält på lås/lås upp men funkar perfekt till bag-luckan, Kan ju vara så att knappen inte lyder din befallning Är det samma med båda fjärrkontrollerna ?. Knappen till bag-luckan är rätt simpel, Skickar bara signal i en kabel till motorn som drar och låser upp.
    // Jens

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: Centrallås saab 9000

    Jepp samma för mig, bagagelucksknappen på fjärren funkar alltid, dock inte den i kupen.

    Du menar den pinnen som tänder och släcker innerbelysning?
    har den någon samband med detta för den knastrar lite när man trytcker in den :P knastrar från säkringarna/reläena vid hansfacket.

    // Lelle

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    118

    Re: Centrallås saab 9000

    Hej!
    Nej jag menar kontaktstyckena i A-stolpen, där kablarna som kommer från kupén är skarvade till dörren. Har för mej att det finns ett rött och ett svart. Kolla i dörrhålet när dörren är öppen så ser du en genomföring, denna går in i stolpen och kommer ut genom stolpen under intrumentbädan, där sitter långa kontaktstycken. Ang. dörrkontakten så är det vanligt att dom blir fulla med oxid också, då kan reläet till innerbelysningen klappra, byt kontakten och kolla att den jordar ordentligt i fästskruven.
    // Jens

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: Centrallås saab 9000

    OKej okej, Jo den har jag sprutat in elektronic cleaner ett par ggr nu, men är den svår att byta, själva kontaktstycket i dörrkarmen? Hur kommer man åt innanför?

    // Lelle

Liknande ämnen

  1. Centrallås Saab 9000 -97a
    Av Manitoba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 01:09
  2. Centrallås Saab 9000 CS -96
    Av johannes_82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 09:41
  3. Saab 9000 cs Centrallås
    Av Jonas117 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •