Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Imma i 9-5, recirkulationsspjället

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    17

    Imma i 9-5, recirkulationsspjället

    Jag köpte min 9-5 för tre veckor sedan eller så, och den har hela tiden immat igen på ett abnormt sätt. Jag hittade tråden här om imma i 9000, och att det ofta var recirkulationsspjället som hängt sig, så jag lät min bilmek ta en titt med det som utgångspunkt.
    Tydligen har de hängt upp ett spjäll i luften och sen byggt en bil omkring det, för det tog honom sex timmar att nå in till eländet, och då nådde han bara precis någon centimeter så han kunde konstatera att det var stängt, och kunde tvinga upp det. Synd att det inte var lika enkel konstruktion som på 9000, där kunde jag sparat några hundralappar...
    Nåja, spjället är öppet och imman är borta. Så samma problem kan uppstå på 9-5.
    Är det någon som vet om spjället i 9-5 drivs med elmotor eller med hydraulik? Jag funderar på om det är någon risk att eländet stänger sig igen, trots att det i nuläget inte rör sig ens när man trycker på recirkulationsknappen...
    Saab 9-3 2,0t -99

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Imma i 9-5, recirkulationsspjället

    nått som jag har då kankse jag kan inte ändra om till dom lika lägerna som tex så man får upp luft på fram rutan. och dom har felsökt och kommit på att det är en av dom motorrena som har hand om luften spjällen då:P fast jag har två motorer som är kassa. en ny motor ska kosta 1500kr men jag satsa på beganat efter som det blir dyrt me två sånna :P nu vet inte jag om det är samma problem som din. men har du felkod 13 så är nog säkligen samma fel.

    om du inte vet hur du fel söker så tryck in auto och off samtidigt. men som sagt kankse inte är alls så som jag sa.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    17

    Re: Imma i 9-5, recirkulationsspjället

    Nä, jag har inga felkoder.
    Och jag vet nu att det är elmotorer, fyra stycken av nån anledning. Det är två spjäll, och så har man tydligen en motor för att stänga och en för att öppna, på varje spjäll. Verkar ju lönt.
    Saab 9-3 2,0t -99

Liknande ämnen

  1. Imma i bilen!
    Av jojje81 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 13:41
  2. Recirkulationsspjället lever sitt eget liv ???
    Av csan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 19:44
  3. elmotor till recirkulationsspjället
    Av aeroamilon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •