Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Vad för slutsteg till detta baspaket?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Har fått tag på en baslåda som är av märket gas 2x10" 2x400W/2x200Wrms det här baspaketet finns på brls hemsida med ett tillhörande slutsteg på 4x56wrms, jag förstår mig inte på detta men hur kan ett slutsteg på 4x56wrms driva 2st basar på 200wrms styck? Tar mer än gärna emot tips och förslag på billiga och bra slutsteg som passar denna baslåda.

    Slutsteg 900ALPHAX1004: Uteffekt: 4x56W RMS 4ohm, 4x76W RMS 2ohm, 2x155W RMS 4ohm bryggkopplat

    mvh marre

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Absolut inga problem att driva den baslådan på det steget, självklart så är det bra om man har mer krut i steget men som vanlig användare så räcker det gått och väl.

    Effekterna angivna på högtalare är ju vad de som mest tål, det går att driva en baslåda med 5W slutsteg, men det kommer inte bli så kraftigt ljud.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    men om jag förstått det rätt så ska basarna klara av att drivas av ett slutsteg på 2x200wrms?

    mvh marre

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    men om jag förstått det rätt så ska basarna klara av att drivas av ett slutsteg på 2x200wrms?

    mvh marre

    nja ungefär, det är inte riktigt så enkelt i de flesta fall, iaf när det gäller billigare grejer som det är på tal om nu.

    Du kan driva dem med 500Wrms med, det är nästan annu bättre, iaf bättre än att driva med ett för klent steg.

    Det där med ljud och effektsiffror är en hel vetenskap, det räknas på alla möjliga sätt så 2st högtalare som är på 200W/st kan egentligen vara olika beroende på hur tillverkaren räknat ut effekten, lika så slutsteg, 4X200W max, men när man läser i boken så blir det egentligen 4X50W.

    Olika tillverkare välja olika metoder, ju billigare nått är ju mer ska man tvivla på siffrorna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Hittade ett relativt billigt slutsteg för 1299kr med den här datan:
    GOLD 4000

    Kraftig 4 kanals MOSFET förstärkare i stilren design.

    Specifikationer:
    -ydelse: 4 x 250W eller 2 x 500W maximum output

    RMS 4 x 80W @ 4Ohm
    RMS 4 x 125W @ 2Ohm
    Frekvensomr: 10-40KHz
    2/3/4 kanals
    Möjlighet till bryggkoppling

    Mått: 420x270x58 mm (LxBxH)

    Räcker det till de dubbla tiorna?

    mvh marre

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Hittade ett relativt billigt slutsteg för 1299kr med den här datan:
    GOLD 4000

    Kraftig 4 kanals MOSFET förstärkare i stilren design.

    Specifikationer:
    -ydelse: 4 x 250W eller 2 x 500W maximum output

    RMS 4 x 80W @ 4Ohm
    RMS 4 x 125W @ 2Ohm
    Frekvensomr: 10-40KHz
    2/3/4 kanals
    Möjlighet till bryggkoppling

    Mått: 420x270x58 mm (LxBxH)

    Räcker det till de dubbla tiorna?

    mvh marre

    Skulle gissa på att de är istortsätt likvärdiga.
    Du klarar dina 10or utan problem på det första steget, annars hade det inte sålts som ett paket.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Du bryggkopplar såklart steget i första inlägget, då har du 2x155Wrms och kommer att räcka gott till dom basarna.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Citat Ursprungligen postat av Isaksson
    Du bryggkopplar såklart steget i första inlägget, då har du 2x155Wrms och kommer att räcka gott till dom basarna.
    Först och främst så behövs det inte, det kommer klara den baslådan utan problem, sen med kan det allt som ofta vara problem att bryggkoppla billiga steg, då delningsfiltret är delat så 2 kanaler är HP och 2 kanaler LP och bryggar man till 2 kanaler så funkar inte filtrent som det ska.
    Däremot kan det vara lämpligt att brygga steget till 3 kanaler och köra baslådan i MONO så att säga, det är sällan det är bra att mata en baslåda med stereo framförallt när basarna är i samma låda.

    Jag kör själv liknande basar på ett steg med ungefär samma prec, 4*65W rms och det går att spela tillärckligt med detta, är man inte nöjd sen så är det nog den där baslådan som sätter stoppet före steget.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    då kommer en följdfråga här (ja jag är aboslut sämst på ljudsystem) hur bryggkopplar jag :P?

    mvh marre

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    då kommer en följdfråga här (ja jag är aboslut sämst på ljudsystem) hur bryggkopplar jag :P?

    mvh marre

    Det står i instruktionsboken, men vanligtvis så kopplas +kabel till Speaker1 på slutsteg och -kabel till speaker2, eller tvärtom, exakt hur man gör står i instruktionsboken.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Isaksson
    Du bryggkopplar såklart steget i första inlägget, då har du 2x155Wrms och kommer att räcka gott till dom basarna.
    Först och främst så behövs det inte, det kommer klara den baslådan utan problem, sen med kan det allt som ofta vara problem att bryggkoppla billiga steg, då delningsfiltret är delat så 2 kanaler är HP och 2 kanaler LP och bryggar man till 2 kanaler så funkar inte filtrent som det ska.
    Däremot kan det vara lämpligt att brygga steget till 3 kanaler och köra baslådan i MONO så att säga, det är sällan det är bra att mata en baslåda med stereo framförallt när basarna är i samma låda.

    Jag kör själv liknande basar på ett steg med ungefär samma prec, 4*65W rms och det går att spela tillärckligt med detta, är man inte nöjd sen så är det nog den där baslådan som sätter stoppet före steget.

    Tjenare!

    Har ett 4kanaligt steg som jag driver mina 12" med, nu kör basarna stereo men om jag skulle göra som du sa att jag tar och bryggar det till 3 kanaler för att få mono, hur gör jag detta?

    Marz

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    det beror ju på steget, hur du ska göra för att brygga läser du dig till i instruktionsboken.

    Det finns vissa "vanliga" sätt, men du bör nog kolla i boken om hur du ska göra då det kan gå illa om man gör fel.

    Tänk på att beroende på hur du kopplar kan du få taskig belastning på steget.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Nu måste vi hålla lite koll på saker och ting. Att köra 2x10" basar på det steget går, men man måste isf brygga båda kanaler. Att brygga enbart en kanal och sedan koppla båda 10" på den enda kanalen är inte bra, om man inte kör basarna i en seriekoppling, vilket även kommer att leda till att basarna kommer få dela på ca 75Wrms (alltså var bas får då a 37.5Wrms) som i sin tur medför massor med distrution till basarna som leder till att basarna antagligen går sönder ganska så snart, ingen garanti kommer gälla där heller.
    Att byggkoppla steget och paralellkoppla basarna är heller inte att rekomendera. Detta för att steget kommer jobba i 2ohm, men kommer även att få jobba lika hårt som om man kör steget i 1ohm stereo.Steget är INTE stabilt i 1ohm stereo, utan i 2ohm stereo eller 4ohm bryggkopplat.

    Så vill du/ni att basar och steg ska hålla, koppla då en bas/bryggad kanal ( vilket igentligen inte helt bra.)
    Mitt råd skulle vara att skaffa ett monoblock som är minst 2ohm stabilt. Detta kommer vara bra mycke bättre, båda för ljudet,basarna och strömförsörningen än vad ett 4kanals steg är.

    Skulle kunna skriva och förklara i ett jätte långt inläg. Men nöjer mej så, fråga om något är oklart

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    det beror ju på steget, hur du ska göra för att brygga läser du dig till i instruktionsboken.

    Det finns vissa "vanliga" sätt, men du bör nog kolla i boken om hur du ska göra då det kan gå illa om man gör fel.

    Tänk på att beroende på hur du kopplar kan du få taskig belastning på steget.
    jo jag har nu bryggat så som instruktionen förespråkat men tänkte bara om det fanns något annat sätt att koppla.

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Nu måste vi hålla lite koll på saker och ting. Att köra 2x10" basar på det steget går, men man måste isf brygga båda kanaler. Att brygga enbart en kanal och sedan koppla båda 10" på den enda kanalen är inte bra, om man inte kör basarna i en seriekoppling, vilket även kommer att leda till att basarna kommer få dela på ca 75Wrms (alltså var bas får då a 37.5Wrms) som i sin tur medför massor med distrution till basarna som leder till att basarna antagligen går sönder ganska så snart, ingen garanti kommer gälla där heller.
    Att byggkoppla steget och paralellkoppla basarna är heller inte att rekomendera. Detta för att steget kommer jobba i 2ohm, men kommer även att få jobba lika hårt som om man kör steget i 1ohm stereo.Steget är INTE stabilt i 1ohm stereo, utan i 2ohm stereo eller 4ohm bryggkopplat.

    Så vill du/ni att basar och steg ska hålla, koppla då en bas/bryggad kanal ( vilket igentligen inte helt bra.)
    Mitt råd skulle vara att skaffa ett monoblock som är minst 2ohm stabilt. Detta kommer vara bra mycke bättre, båda för ljudet,basarna och strömförsörningen än vad ett 4kanals steg är.

    Skulle kunna skriva och förklara i ett jätte långt inläg. Men nöjer mej så, fråga om något är oklart
    fungerar det att ha ett monoblock på två basar?

    Marz

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Kom över ett billigt Mds Gp3 steg tvåkanaligt som levererar 1x360WRMS bryggkopplat. Dunkar rätt OK nu

    mvh marre

  16. #16

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    det beror ju på steget, hur du ska göra för att brygga läser du dig till i instruktionsboken.

    Det finns vissa "vanliga" sätt, men du bör nog kolla i boken om hur du ska göra då det kan gå illa om man gör fel.

    Tänk på att beroende på hur du kopplar kan du få taskig belastning på steget.
    jo jag har nu bryggat så som instruktionen förespråkat men tänkte bara om det fanns något annat sätt att koppla.

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Nu måste vi hålla lite koll på saker och ting. Att köra 2x10" basar på det steget går, men man måste isf brygga båda kanaler. Att brygga enbart en kanal och sedan koppla båda 10" på den enda kanalen är inte bra, om man inte kör basarna i en seriekoppling, vilket även kommer att leda till att basarna kommer få dela på ca 75Wrms (alltså var bas får då a 37.5Wrms) som i sin tur medför massor med distrution till basarna som leder till att basarna antagligen går sönder ganska så snart, ingen garanti kommer gälla där heller.
    Att byggkoppla steget och paralellkoppla basarna är heller inte att rekomendera. Detta för att steget kommer jobba i 2ohm, men kommer även att få jobba lika hårt som om man kör steget i 1ohm stereo.Steget är INTE stabilt i 1ohm stereo, utan i 2ohm stereo eller 4ohm bryggkopplat.

    Så vill du/ni att basar och steg ska hålla, koppla då en bas/bryggad kanal ( vilket igentligen inte helt bra.)
    Mitt råd skulle vara att skaffa ett monoblock som är minst 2ohm stabilt. Detta kommer vara bra mycke bättre, båda för ljudet,basarna och strömförsörningen än vad ett 4kanals steg är.

    Skulle kunna skriva och förklara i ett jätte långt inläg. Men nöjer mej så, fråga om något är oklart
    fungerar det att ha ett monoblock på två basar?

    Marz
    Ja, alltså du kan igentligen har hur många basar som helst på ett steg, men då skall man vara noga med hur man kopplar in allt.
    Det är inte antal basar som avgör vad man skall ha fö steg, det är impendansen på talspolarna/en på basen/arna som avgör hur man skall koppla samt vad för steg man kanske bör använda.
    Det man alltså ska hålla kollen på är basen, har den 1x4ohm, 2x4ohm, 2x2ohm, 1x1ohm m.m...

    Men som svar på din fråga. JA, oftast kan man köra 2basar på ett monoblock

  17. #17

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Kom över ett billigt Mds Gp3 steg tvåkanaligt som levererar 1x360WRMS bryggkopplat. Dunkar rätt OK nu

    mvh marre
    Du har du samma problem där. Om du har kopplat båda basarnas + till stegets + (paralell kopplat dem) så arbetar steget i 1ohm, men belastningen är 2ohm bryggat.Jag är lite osäker på at detta är bra i längden. Vist kan det spela, men om du höjer och spelar max, slår steget av då till protect mode? (blir det tyst)

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Kom över ett billigt Mds Gp3 steg tvåkanaligt som levererar 1x360WRMS bryggkopplat. Dunkar rätt OK nu

    mvh marre
    Du har du samma problem där. Om du har kopplat båda basarnas + till stegets + (paralell kopplat dem) så arbetar steget i 1ohm, men belastningen är 2ohm bryggat.Jag är lite osäker på at detta är bra i längden. Vist kan det spela, men om du höjer och spelar max, slår steget av då till protect mode? (blir det tyst)
    Nu när du säger det så förklarar det varför baslådan slutar spela vissa gånger? Dock visar inte slutsteget protect mode när detta händer. Väntar i ett par minuter så går det över. Jag har dubbla terminaler på mina tior så jag tog plus från båda terminalerna till + på steget och samma med minus alltså inte alla 4 kopplingar utan jag kör bara med vänster + och höger -. Hur fan löser jag detta då?

    mvh marre

  19. #19

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Du har du samma problem där. Om du har kopplat båda basarnas + till stegets + (paralell kopplat dem) så arbetar steget i 1ohm, men belastningen är 2ohm bryggat.Jag är lite osäker på at detta är bra i längden. Vist kan det spela, men om du höjer och spelar max, slår steget av då till protect mode? (blir det tyst)
    Nu när du säger det så förklarar det varför baslådan slutar spela vissa gånger? Dock visar inte slutsteget protect mode när detta händer. Väntar i ett par minuter så går det över. Jag har dubbla terminaler på mina tior så jag tog plus från båda terminalerna till + på steget och samma med minus alltså inte alla 4 kopplingar utan jag kör bara med vänster + och höger -. Hur fan löser jag detta då?

    mvh marre
    Du mena nu dubbla terminaler på lådan va, inte på själva basarna hoppas jag?
    Japp, du laster ner steget för hårt så det klarar inte av att driva dina basar. därför blir det tyst, detta är för att steget skall kunna "hämta andan" lite.
    Hur du löser detta, antingen så får du köpa ett annat 2 kanals steg som är 1ohm stabilt i stereo och brygga det, eller så skaffar du ett monoblock. Det enklaste att få det att funka just nu är att inte spela högt så steget stänger av sig..men risk finns att något kan gå sönder för dej.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Vad för slutsteg till detta baspaket?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av Marre90

    Nu när du säger det så förklarar det varför baslådan slutar spela vissa gånger? Dock visar inte slutsteget protect mode när detta händer. Väntar i ett par minuter så går det över. Jag har dubbla terminaler på mina tior så jag tog plus från båda terminalerna till + på steget och samma med minus alltså inte alla 4 kopplingar utan jag kör bara med vänster + och höger -. Hur fan löser jag detta då?

    mvh marre
    Du mena nu dubbla terminaler på lådan va, inte på själva basarna hoppas jag?
    Japp, du laster ner steget för hårt så det klarar inte av att driva dina basar. därför blir det tyst, detta är för att steget skall kunna "hämta andan" lite.
    Hur du löser detta, antingen så får du köpa ett annat 2 kanals steg som är 1ohm stabilt i stereo och brygga det, eller så skaffar du ett monoblock. Det enklaste att få det att funka just nu är att inte spela högt så steget stänger av sig..men risk finns att något kan gå sönder för dej.
    Låter väldigt konstigt att jag måste ha ett slutsteg `som är 1ohm? finns inte många och som jag uppfattat det kör massvis med folk 2ohms slutsteg?

    mvh marre

Liknande ämnen

  1. Går det använda org.slutsteg till annan stereo tex till sony
    Av Yamaha i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 17:29
  2. Omvandla till lågnivå eller köra högnivå till slutsteg? OG9-5
    Av Heavymental i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •