Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Tänk vad lite färg kan göra!!

  1. #21
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Tänk vad lite färg kan göra!!

    Kan bara hålla med!!

    Själv bor jag i ett klassiskt 1-1/2 planshu från -78, tidigare med en klassisk furutrappa till övervåningen. Brun nålfilt i stegen, och en ful furuspalje....

    Steg 1: Jag tog bort spalje och "handtag" på trappen. Nu har vi bara handtag monterat på väggen. Trappen blev mycket slankare.
    Gjorde massor!! Spaljen tog massor av ljus.

    Steg2: När vi nu renoverade trappen, så målades den vit, samt att vi valde att lägga mörk-grå nålfilt i stegen istället för halkig laminat "trapprenovering".


    Den skillnaden som en vit trappa UTAN spalje ger i ett gammal murrigt 70-tals hus kan inte nog hyllas. Det blev EN HELT ANNAN känsla i hallen.



    Så ni som tvekar, börja ta bort spaljeer och ev utvändiga (ej mot vägg) staket varianter. Barnen slår inte ihjäl sig, trust me...
    Sen lever man ett tag med synliga skruvhål, ljusare partier där gamla fula furubitar suttit. Dessa briset gör underverk med motivationen att ta tag i eländet.

    Jag som aldrig är hemma fick armen omvriden av frun som spände ögonen i mig och sa: NU ringer vi en hantverkare så vi får hallen iordning.
    Mina klena kommentarer att : Jag skall SNART ta tag i det, dög inte längre..
    Hon hade hört dem i några år nu...

    För mig kostade hall renoveringen ca. 28.000 inkl målad trapp, nya tapeter (frun har dyr smak), ny matta på golvet + ny matta iskuren i trappen.
    Tapeterna var ca. 3500 kr av målarens nota på 18.000.

    Sen tillkom nya lister (ca. 1500) då förra ägaren målat taket utan att maskera de brunbetsade orginallisterna, och nya möbler, men det är ju från hus till hus.

    Så tar man hjälp hamnar på ca. 30.000 med kvitto, och i ett hus är det egentligen INGA pengar.... Speciellt inte nu när drygt hälften av det är avdragsgillt som ROT-avdrag.


    Viktigast: Frun är nöjd => jag är nöjd => och en nöjd o glad fru gav mig utan att blinka OK att använda delar av hushållsbudgeten till en cab...

    (För ni tror väl inte hon ser fram emot att lägga vantarna på den själv??? Eller...)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Tänk vad lite färg kan göra!!

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Vilket lyft, skulle själv vilja göra detsamma men bor i hyresrätt så det blir inge med det
    Vad har det med saken att göra? Du får göra precis vad du vill i din hyresrätt så vida du inte förstör den. Om det inte anses okej får du återställa den vid utflyttning. En gubbe i Varberga här i stan har (hade...?) enligt ryckten ett par kubik singel på sitt vardagsrumsgolv...
    Jo jag vet men kul om dom vill att jag ska återställa det senare

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    239

    Re: Tänk vad lite färg kan göra!!

    Grymt läckert blev det!

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Tänk vad lite färg kan göra!!

    Citat Ursprungligen postat av Jocke Aero
    Ja hade sån tur så frugan slipade o målade vår trappa medans ja renoverade resten av huset.

    http://www.styleroom.se/album/2009

    Skrolla ner för resultatet.

    Mvh Jocke

    satan i gatan vilket lyft!
    måste ligga mycket tid och pengar bakom allt det där, kostar ju inte gratis

    ska själv börja små renovera ett hus men ingen totalmakeover som det där, sjukt snyggt

    9-3x TTID 20x9,5

  5. #25
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Tänk vad lite färg kan göra!!

    Blev mkt. snyggt det där

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    155

    Re: Tänk vad lite färg kan göra!!

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Aero
    Ja hade sån tur så frugan slipade o målade vår trappa medans ja renoverade resten av huset.

    http://www.styleroom.se/album/2009

    Skrolla ner för resultatet.

    Mvh Jocke

    satan i gatan vilket lyft!
    måste ligga mycket tid och pengar bakom allt det där, kostar ju inte gratis

    ska själv börja små renovera ett hus men ingen totalmakeover som det där, sjukt snyggt


    Tack.

    Började renoveringen månadsskiftet november/december 2006.
    Har precis påbörjat badrummet i källaren som är sista projektet inne. Så det har faktiskt flytit på rätt bra. Man har ju fått ofra all fritid + mycket Saabtid.

    Sommaren 2007 rullade inte Aeron en meter, blev renovering istället.

    Har faktiskt inte blivit så dyrt som man kan tro. Jobbar som elektriker så mycket har man kunnat göra själv och mycket har ja bytt tjänster till.

    Mvh Jocke

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Tänk vad lite färg kan göra!!

    Citat Ursprungligen postat av Jocke Aero
    Citat Ursprungligen postat av lutte


    satan i gatan vilket lyft!
    måste ligga mycket tid och pengar bakom allt det där, kostar ju inte gratis

    ska själv börja små renovera ett hus men ingen totalmakeover som det där, sjukt snyggt


    Tack.

    Började renoveringen månadsskiftet november/december 2006.
    Har precis påbörjat badrummet i källaren som är sista projektet inne. Så det har faktiskt flytit på rätt bra. Man har ju fått ofra all fritid + mycket Saabtid.

    Sommaren 2007 rullade inte Aeron en meter, blev renovering istället.

    Har faktiskt inte blivit så dyrt som man kan tro. Jobbar som elektriker så mycket har man kunnat göra själv och mycket har ja bytt tjänster till.

    Mvh Jocke
    badrum i källaren brukar inte vara kul oftast så blir det ju alltid fukt på väggen.
    mor och hennes sambo ska renovera badrummet i källaren och dom ojar sig över om hur jobbigt det kommer bli... men det är bara att hugga in.

    hur länge tog det dig att göra allt?

    själv var man och kollade på klickgolv idag, var lika dyrt som väntat men något som verkligen förvånade mig var priset på färg dom ville ha 400kr för 3liter alcro färg.

    jo det är jäkla fint att man är händig och kan göra saker själv istället för att ta ut en fackman till minsta sak. tar ju längre tid när man själv gör det men ska man göra mycket så sparar man ju en slant.

    men det är ju viss skillnad på byggnadsmide och snickeri men principen är ju samma

    dock så har dom gjort om lite på ROT-avdraget nu, så jag funderar på om man skulle höra vad det skulle springa lös på att göra om i badrummet. för det där med fuktspärrar och få allt bra gjort vette fanken om man vågar sig in på
    9-3x TTID 20x9,5

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    155

    Re: Tänk vad lite färg kan göra!!

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Aero


    Tack.

    Började renoveringen månadsskiftet november/december 2006.
    Har precis påbörjat badrummet i källaren som är sista projektet inne. Så det har faktiskt flytit på rätt bra. Man har ju fått ofra all fritid + mycket Saabtid.

    Sommaren 2007 rullade inte Aeron en meter, blev renovering istället.

    Har faktiskt inte blivit så dyrt som man kan tro. Jobbar som elektriker så mycket har man kunnat göra själv och mycket har ja bytt tjänster till.

    Mvh Jocke
    badrum i källaren brukar inte vara kul oftast så blir det ju alltid fukt på väggen.
    mor och hennes sambo ska renovera badrummet i källaren och dom ojar sig över om hur jobbigt det kommer bli... men det är bara att hugga in.

    hur länge tog det dig att göra allt?

    själv var man och kollade på klickgolv idag, var lika dyrt som väntat men något som verkligen förvånade mig var priset på färg dom ville ha 400kr för 3liter alcro färg.

    jo det är jäkla fint att man är händig och kan göra saker själv istället för att ta ut en fackman till minsta sak. tar ju längre tid när man själv gör det men ska man göra mycket så sparar man ju en slant.

    men det är ju viss skillnad på byggnadsmide och snickeri men principen är ju samma

    dock så har dom gjort om lite på ROT-avdraget nu, så jag funderar på om man skulle höra vad det skulle springa lös på att göra om i badrummet. för det där med fuktspärrar och få allt bra gjort vette fanken om man vågar sig in på



    Du har PM

  9. #29

    Re: Tänk vad lite färg kan göra!!

    jag skäms att jag av alla (skomakarens barn typ) tagif så lång tifd på mig. och utan den här tråden troligtvis fortfarande varit som innan










    så tack för tråden...
    JAGUAR - spinner som en katt

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    1 383
    Medlem#
    6410

    Re: Tänk vad lite färg kan göra!!

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    jag skäms att jag av alla (skomakarens barn typ) tagif så lång tifd på mig. och utan den här tråden troligtvis fortfarande varit som innan

    så tack för tråden...

    Tack själv för att du svara på alla mina dumma frågor
    om färg på telefonen...
    Var har du hittat ljusslingan till trappräckerna?
    Körde Aero Wannabe..
    9-3 SportWagon---------->SÅLD!! Nya Bilen Hämtad 7/10 2013....

  11. #31
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Tänk vad lite färg kan göra!!

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    jag skäms att jag av alla (skomakarens barn typ) tagif så lång tifd på mig. och utan den här tråden troligtvis fortfarande varit som innan

    *bilder*

    så tack för tråden...
    Snyggt som sören. Ljusidé'n skall jag nog sno!

    Ett annan tips för ljusslingor som jag såg på ett hotell i sthlm var att montera en vanlig "jul-slang-ljus-slinga" i sängramen under sängen (så att ljuset blir indirekt)
    Gav ett läcker mysljus kan jag säga...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Går det göra omlackeringar av plastdetaljer typ front som redan har en annan färg?
    Av NiclasSmedberg i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 07:09
  2. Behöver lite råd om färg
    Av andre.m i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 23:17
  3. Fått färg på lacken - Hur göra?
    Av Cagner i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 17:39
  4. Acc skillnader varmt/kallt/full tank/halv tank/ACC av-på
    Av Sasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 08:46
  5. Tänk vad lite vatten kan göra....
    Av jonTe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •