Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26

    Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

    Hej! Är ny här på forumet, har bara läst runt lite grann tidigare.

    Har precis inhandlat mig en 9-3 SE 2,0T (205hk-varianten) årsm. 2000. 14300 mil på mätaren och i fint originalskick. Går väldigt fint i motor och låda. Har tidigare ägt en V*lvo 850 GLT '95 och den var rena skräpet i jämförelse mot Saaben...

    Jag är helt färsk när det kommer till trimning, och av det jag har läst mig till verkar det vara chiptrimning som gäller till en början, för att sedan komplettera med avgas och luftfilter... Rätta mig om jag är fel ute. Jag har dock ingen som helst koll på vad det är för grejor jag ska kolla på... Jag vet bara att jag vill komma så billigt undan som möjligt och undvika avancerade grejor har en kompis som jobbar som Saab-mekaniker som har erbjudit sig att hjälpa till.

    Jag tar gärna emot rekommendationer på hur jag ska gå tillväga, vad det är för prylar jag bör satsa på och om det i över huvudtaget är värt att trimma. Har sökt men inte riktigt hittat svar på allt... Tyckte sökfunktionen var rätt trälig också

    PS. Hur vanlig är egentligen min 9-3a? Har inte hittat speciellt många med den motorn...

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

    Motorn i sig är inte ovanlig, men en icke aero med den motorn är ganska ovanlig.
    Som sagt du har samma spec på din motor som en 9-3 Aero.
    Med fördelar som Crossflow intercooler och TD04HL-15T Turbo.

    Den kan med lätthet trimmas med bara chip, som brukar ge ca: +50hk Det blir en riktigt trevlig bil med detta chip. Väljer du att även byta avgassystem och främre rör kan man räkna med lite mer vrid och 10-20hk till.

    Vill man få ut lite mer kräm kan man välja ett Etanolprogram. Du har antagligen TCS på din bil vilket medför att du kan köra med biopower-funktion. D.v.s. Blanda Etanol och Bensin hur du vill precis som en original Biopower.

    Priserna för programvara varierar från 3500-7000:- ungefär.

    Kolla in

    Nordic/Dahlbäck
    Maptun
    BSR
    Trollspeed

    Lycka till!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

    grattis till ett bra bilköp! På den motorn behöver man ju inte göra så jättemycket, tycker du ska börja med ett 3" avgassystem hela vägen (jt-tuning.se) för att få ner avgasmottrycket lite, och sen sportluftfilter (mest för ljudet). Vill du fortsätta lite mer så finns det större intercooler, grövre sugrör och tryckrör att tillgå. När du monterat hårdvarorna du vill ha så börjar du leta efter mjukvara (chip). Om jag var du så skulle jag titta in på streetgear.se, dom har riktigt bra priser på trim. lycka till
    9-5 vector sedan -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26

    Re: Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

    Tack för svaren!

    Så det är alltså trim till Aero-motorn jag ska kolla på? Hur är det med avgassystem, med tanke på att Aero-kjolarna skiljer sig lite mot mina?

    Skulle något liknande vara något att satsa på:
    - Börja med 2,5"/3" efter katten
    - Sportluftfilter
    - Steg 1 chip

    Ska säga att jag är ruggigt nöjd med bilen som den är nu egentligen, dock har jag läst om att man kan få ner bränsleförbrukningen med chiptrim och det känns lockande.

    Angående TCS så tror jag inte att jag har det, hittar ingen knapp med TCS på i alla fall...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

    Citat Ursprungligen postat av Seaweed
    Tack för svaren!

    Så det är alltså trim till Aero-motorn jag ska kolla på? Hur är det med avgassystem, med tanke på att Aero-kjolarna skiljer sig lite mot mina?

    Skulle något liknande vara något att satsa på:
    - Börja med 2,5"/3" efter katten
    - Sportluftfilter
    - Steg 1 chip

    Ska säga att jag är ruggigt nöjd med bilen som den är nu egentligen, dock har jag läst om att man kan få ner bränsleförbrukningen med chiptrim och det känns lockande.
    Angående TCS så tror jag inte att jag har det, hittar ingen knapp med TCS på i alla fall...
    Hej

    Jag har nog likadan bil som din, samma motor fast min heter Aero.Om du skall trimma bilen så är det Aero motorn du skall kolla efter.
    Har du röd eller svart tändkasset?
    Kolla in min bil i signaturen för lite tips.

    Mvh Kristian

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

    Vill även slå ett slag för lite hemmameck som vanligt, att kunna programmera sin egen bil gör att man kan sova bättre om nätterna

    http://forum.ecuproject.com/viewforum.php?f=19
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Vill även slå ett slag för lite hemmameck som vanligt, att kunna programmera sin egen bil gör att man kan sova bättre om nätterna

    http://forum.ecuproject.com/viewforum.php?f=19
    Jag ifrågasätter ännu en gång om detta verkligen är rätt för just denne trådskapare med tanke på:
    Citat Ursprungligen postat av Seaweed
    Jag är helt färsk när det kommer till trimning, och av det jag har läst mig till verkar det vara chiptrimning som gäller till en början, för att sedan komplettera med avgas och luftfilter... Rätta mig om jag är fel ute. Jag har dock ingen som helst koll på vad det är för grejor jag ska kolla på...
    Om uttrycket ursäktas så bör man nog "lära sig krypa innan man går."

    Men det är som sagt trådskaparens bil som han gör vad han vill med.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

    Man behöver ju inte lära sig att programmera bilen själv utan kan ta lärdom av det som finns att läsa på ecuproject, finns även en hel del tips om vad man ev. behöver se upp med som t.ex. dåliga "öppna" luftfilter, inoljade filter, programvaror där man ökar effekten på tvivelaktiga sätt...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Man behöver ju inte lära sig att programmera bilen själv utan kan ta lärdom av det som finns att läsa på ecuproject, finns även en hel del tips om vad man ev. behöver se upp med som t.ex. dåliga öppet luftfilter, inoljade filter, programvaror där man ökar effekten på tvivelaktiga sätt...
    Därvidlag är vi helt överens.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26

    Re: Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

    Kristian Aero:
    Min kärra ser likadan ut som din, med enda skillnaden att jag har gula skärmblinkers och SE-emblem istället för Aero-emblem. Tändkassetten är svart (=T7?). Ska kolla på länken...

    Mackan:
    Fanns en del intressant läsning, det tackar vi för! Kanske inget jag vågar ge mig på själv, men det är alltid bra med lite mer kött på benen...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •