Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26

    Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

    Hej! Är ny här på forumet, har bara läst runt lite grann tidigare.

    Har precis inhandlat mig en 9-3 SE 2,0T (205hk-varianten) årsm. 2000. 14300 mil på mätaren och i fint originalskick. Går väldigt fint i motor och låda. Har tidigare ägt en V*lvo 850 GLT '95 och den var rena skräpet i jämförelse mot Saaben...

    Jag är helt färsk när det kommer till trimning, och av det jag har läst mig till verkar det vara chiptrimning som gäller till en början, för att sedan komplettera med avgas och luftfilter... Rätta mig om jag är fel ute. Jag har dock ingen som helst koll på vad det är för grejor jag ska kolla på... Jag vet bara att jag vill komma så billigt undan som möjligt och undvika avancerade grejor har en kompis som jobbar som Saab-mekaniker som har erbjudit sig att hjälpa till.

    Jag tar gärna emot rekommendationer på hur jag ska gå tillväga, vad det är för prylar jag bör satsa på och om det i över huvudtaget är värt att trimma. Har sökt men inte riktigt hittat svar på allt... Tyckte sökfunktionen var rätt trälig också

    PS. Hur vanlig är egentligen min 9-3a? Har inte hittat speciellt många med den motorn...

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Nybörjartrimma og9-3 2,0T '00

    Motorn i sig är inte ovanlig, men en icke aero med den motorn är ganska ovanlig.
    Som sagt du har samma spec på din motor som en 9-3 Aero.
    Med fördelar som Crossflow intercooler och TD04HL-15T Turbo.

    Den kan med lätthet trimmas med bara chip, som brukar ge ca: +50hk Det blir en riktigt trevlig bil med detta chip. Väljer du att även byta avgassystem och främre rör kan man räkna med lite mer vrid och 10-20hk till.