Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Felsökning EGR/partikelfilter NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Felsökning EGR/partikelfilter NG9-3 1,9TiD

    Jag har har lite bekymmer med min 9-3 SC 1,9tid 2006 13500mil.

    Har tidigare behövt spola mitt partikelfilter och göra regenerering med tech 2:an!

    Men nu har jag fått ett annat fel.

    Det började med att bilen blev grymt slö, den blev värre och värre tills motorlampan tändes och bilen var nu inte körbar! gjorde typ 40km/h med fullgas på 2:an, rök och lät illa.

    Efter mycket om och men kom jag fram till att mottrycket var för stort och sköljde partikelfiltret igen och gjorde en regenerering. Då låg det en felkod "egr avbrott".

    Då köpte jag en ny egr och bytte den och släckte felkoden.

    Efter en stundkörning med bilen som nu går helt som den ska, Så stannar jag och stänger av bilen, när jag sen startar bilen igen så kommer felkoden upp igen "egr avbrott" . Släckte felkoden körde, stängde av, startade och felkoden kommer tillbaka!

    Det är bytt egr och virvelspjäll på garantin tidigare.

    Någon som har några bra ideer på vad som kan vara fel?

    Tacksam för hjälp /Gurra
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Kan du ge sifferkombinationen istället för EGR avbrott, så kan vi nog ge dig bättre svar.
    Har inte råkat ut för den felkoden tidigare, men om Tech 2an skriver ut texten EGR avbrott, så är det elektriskt avbrott till eller i EGR ventilen, och eftersom du bytt EGR så har du bara kabelhärvan kvar, alternativt att du inte fått dit kontaktstycket ordentligt till den.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211
    Tack för ditt svar

    Jag får kolla får kolla upp sifferkombinationen nästa gång jag läser ut det med tech2:an..

    Jag ska prova att kolla kablarna till egr:n, för kontakten borde ju sitta på riktigt då den felkodade för samma sak innan bytet.

    Jag pratade med en saabmek, han pratade om att det kunde vara insugningsröret till egr:n?

    Är det någon som vet om regenereringen funkar när det ligger en felkod?

    / Gurra
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Om den skriver avbrott, finns det inga mekaniska fel i EGR'n, utan är elektriskt, och felet kan inte ha uppståt av mekanisk fel heller(Inte rimligt iallafall).
    Regenereringen bör INTE fungera om EGR har problem, då stor del av regenereringsprocessen (puh långt ord) består av mycket EGR, och eftersom ingen feedbacksignal finns så skulle jag tro att styrdonet inte utför det av säkerhet.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211
    En uppdatering av styrboxen och byte av egr. Fast det verkade som det kommit lite för mycket sot på spjällhuset som fortfarande kärvade, så felkoden kom tillbaka några gånger efterbytet. Men jag nollade felkoden och fortsatte köra. Så tillsist verkade det som sotet släppte och det slutade kärva och felkoda.

    Så nu har den funkat fint och inte haft mer problem med det.
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

Liknande ämnen

  1. Problem på sommaren med partikelfilter NG9-3 1,9TiD
    Av KThomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-18, 17:20
  2. Rengöring partikelfilter OG9-5 1,9TiD
    Av potifar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 22:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •