Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

  1. #1

    Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Behöver lite hjälp med min 9-5:a.
    På senaste tiden har min motor B308E under normal körning plötsligt ryckt till och tappat effekt och sekunderna senare sjunker motor tempen till noll.
    Jag kan gasa men motorn svara långsamt eller inget alls.
    Temperaturen åker jojo och igår så var tomgången onormalt hög ända tills temp mätaren hoppade upp till normala värden. vissa gånger tappar motorn effekten även om tempen är okej men även tvärt om... motorn går bra men tempmätaren sjunker till nada.. I morses åkte jag till jobbet och väl framme var tomgången ca1700rpm, tempmätaren noll efter 4mils körning. stängde av bilen på parkeringen och testade starta bilen men Nehepp!! den starta inte??????? Hoppas den gör det när den är kall, annars blir det verkstan nästa...
    Jag håller på att bli skogstokig eftersom det inte uppkommer några felkoder eller larm!!!!!!!!

    Finns det någon som kan ha ett humm om vad det kan vara??


    Problemet löst
    Temperaturen som åkte jojo löstes med att byta temp.givare. bytte den själv.
    Ryckande motor utan felkod visade sig vara att ena tändkassetten på höger sida
    var dålig. Uppenbarligen är det ett kännt fenomen att tändkassetten kan strula utan att visa felkoder och då är det bara att testa sig fram med en ny kassett.
    Bilen på verkstad i tre dagar. Diagnostik/felsökning, ny tändkassett, uppdatering mjukvara samt arbete, summa sumarum 3096kr. fattigare.
    Men bilen går bra nu..
    Kört Saab 9-5 combi V6 B308E -00 automat
    Kör Saab 9-5 Aero Sportcombi B235R -05 automat

  2. #2
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Varför postar du ett inlägg med en fråga när problemet redan är löst?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Hej !

    Jättebra med feedback!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Varför postar du ett inlägg med en fråga när problemet redan är löst?
    Av den enda andledningen att det inte verkar finnas svar eller några andra förslag på vad som kan vara fel. I stället för att stånga sig blodig, kan detta ge andra med samma problem ett specifikt fel att rikta sig in på istället för att gissa eller rent av inte veta något alls. Det är frustrerande att stå i okunskap.
    Kört Saab 9-5 combi V6 B308E -00 automat
    Kör Saab 9-5 Aero Sportcombi B235R -05 automat

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Verkligen superbra att göra som du gjorde, ett klart sökbart problem som du skrivit ner och identifierat samt löst.

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Jag delar gärna med mej av mina problem och lösningar. Detta forum är helt syveränt och har sparat mej både pengar, tid och en massa tandgnissel.
    Med den enorma kunskapen och idérikedomen som finns här inne bland alla SAAB-entusiaster tror jag inte finns någon annanstans och får jag problem så är det hit jag kommer först om jag själv inte vet vad som är felet.
    Kört Saab 9-5 combi V6 B308E -00 automat
    Kör Saab 9-5 Aero Sportcombi B235R -05 automat

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Ja det är jättebra när det finns trådar som folk kan läsa när de har problem, men det ser bra jäkla lustigt ut när det står "Finns det någon som kan ha ett humm om vad det kan vara??" och sen står det direkt efter att det redan är löst, utan att inlägget är redigerat nån gång.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Varför postar du ett inlägg med en fråga när problemet redan är löst?
    Vad är problemet???

    Det är ju så här det ska va... hur många gånger ser man inte en fråga där man själv inte kan ge svar... ett par dagar ser man "jag har hittat felet" ok... va bra tänker man... man öppnar tråden för att se att det inte står ett skit om vad som orsakat felet!

    Du undrar varför han postar ett inlägg om han redan löst det.... jag undrar varför du postar ett sånt korkat & onödigt inlägg som du gjorde?

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Varför postar du ett inlägg med en fråga när problemet redan är löst?
    Vad är problemet???

    Det är ju så här det ska va... hur många gånger ser man inte en fråga där man själv inte kan ge svar... ett par dagar ser man "jag har hittat felet" ok... va bra tänker man... man öppnar tråden för att se att det inte står ett skit om vad som orsakat felet!

    Du undrar varför han postar ett inlägg om han redan löst det.... jag undrar varför du postar ett sånt korkat & onödigt inlägg som du gjorde?
    Vad är DITT problem?
    Läser du inlägget ovanför ditt ser du lite mer hur jag tänker.
    Jag tar det igen då, men skrivet på ett annat sätt:
    DET ÄR JÄTTEBRA ATT DET FINNS TRÅDAR SOM BEHANDLAR PROBLEM SOM FOLK KAN HA MED SINA SAABAR. MEN JAG, OBS JAG TYCKER DET SER LITE ROLIGT UT NÄR DET STÅR ATT HAN HAR PROBLEM MED EN BIL VARS PROBLEM LÖSTES KL 0300 PÅ NATTEN UTAN ATT INLÄGGET REDIGERATS.
    Jag ber så hemskt jävla mycket om ursäkt om det var svårt att förstå vad jag menade första gånger jag skrev det, ska va tydligare nästa gång.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Egentligen skulle han ha skrivit i sin riktiga tråd viewtopic.php?p=1719457#p1719457

    Vaket av Travis trots allt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jag ber så hemskt jävla mycket om ursäkt om det var svårt att förstå vad jag menade första gånger jag skrev det, ska va tydligare nästa gång.
    Sorry för mer OT!!

    Fattade precis va du skrev så du behöver inte vara tydligare för min del... jag är inte dum i huvudet!!!! Men ditt inlägg anser jag ändå vara helt onödigt!

    Trådskaparen hade ett problem han hittade en lösning på, problemet togs upp & även lösningen på detta problem i samma inlägg. Va spelar det för roll om du anser det se konstigt ut, du får givetvis tycka så, men inget du behöver skriva då trådskaparen inte gjort något fel! Det enda som spelar någon roll är ju att lösningen på detta problem nu finns att söka på!

    Till trådkaparen... om fler hade gjort som du hade forumet blivit ännu bättre

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jag ber så hemskt jävla mycket om ursäkt om det var svårt att förstå vad jag menade första gånger jag skrev det, ska va tydligare nästa gång.
    Sorry för mer OT!!

    Fattade precis va du skrev så du behöver inte vara tydligare för min del... jag är inte dum i huvudet!!!! Men ditt inlägg anser jag ändå vara helt onödigt!

    Trådskaparen hade ett problem han hittade en lösning på, problemet togs upp & även lösningen på detta problem i samma inlägg. Va spelar det för roll om du anser det se konstigt ut, du får givetvis tycka så, men inget du behöver skriva då trådskaparen inte gjort något fel! Det enda som spelar någon roll är ju att lösningen på detta problem nu finns att söka på!

    Till trådkaparen... om fler hade gjort som du hade forumet blivit ännu bättre
    Har du vaknat på fel sida idag, som jag gjort?
    Verkar annars jävligt konstigt att du börjar tjafsa som en komplett idiot utan anledning.

    Inte heller jag är en idiot, eller korkad för den delen

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    jag undrar varför du postar ett sånt korkat & onödigt inlägg som du gjorde?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Jag ser att du redigerat ditt inlägg sen jag kollade sist... konstigt, det står ju inget om att det är redigerat

    Lägger ner diskutionen här & nu!

  14. #14

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Travis...... problemet löste jag inte kl 03.00.......... utan satt på jobbet och hade en stund över till annat. Det enda jag ville var att delge om mitt problem och lösningen av den för andra. Detta gjorde jag också för att jag var så glad att bilen är hel och bra igen och att jag slipper köra i gummans lilla Volvo 340.
    Sedan så är jag inte van att skriva och använda forumet på detta satt, så jag ber om ursäkt att jag gör fel och hoppas jag lär mej något av detta, är trots allt novis i att skriva och skapa trådar.

    mvh Jouni.
    Kört Saab 9-5 combi V6 B308E -00 automat
    Kör Saab 9-5 Aero Sportcombi B235R -05 automat

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Citat Ursprungligen postat av mciller
    Travis...... problemet löste jag inte kl 03.00.......... utan satt på jobbet och hade en stund över till annat. Det enda jag ville var att delge om mitt problem och lösningen av den för andra. Detta gjorde jag också för att jag var så glad att bilen är hel och bra igen och att jag slipper köra i gummans lilla Volvo 340.
    Sedan så är jag inte van att skriva och använda forumet på detta satt, så jag ber om ursäkt att jag gör fel och hoppas jag lär mej något av detta, är trots allt novis i att skriva och skapa trådar.

    mvh Jouni.
    Jag har verkligen jättesvårt att förklara vad jag menar, men jag menar inte att det var fel att dig att skriva en lösning på det problem du hade.
    Det har jag aldrig påstått.
    Sen att vissa instinktivt börjar tjafsa och vägrar förstå att man aldrig menade nånting illa är en annan historia...

    Lycka till med bilen i fortsättningen!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    58

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Travis !
    är du en sådan jobbig jävel som alltid ska ha sista ordet ?

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Citat Ursprungligen postat av Aerowannabe
    Travis !
    är du en sådan jobbig jävel som alltid ska ha sista ordet ?
    Nej det är jag inte
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Strulande motor 9-5 V6 -00:a aut. Problemet löst.

    Ger trådskaparen en för återrapporteringen trots att det blev en ny tråd istället för ett inlägg vilket kan fixas och Travis, Börne mfl en uppmaning att läsa forumreglerna. Tycker det är en hel del trams som inte hör hemma i den här forumdelen
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. 9-5 MY01 - Strulande värme - LÖST!
    Av Manick i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 20:33
  2. [LÖST] Felsökning strulande styrbox 9000 2,3t -96
    Av wadde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 04:05
  3. [LÖST] Oljud från motor högersida NG900
    Av Picko1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 15:07
  4. Delning av motor och låda. (ng900 2.0t) Problemet löst!
    Av evald_87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •