Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Är det svårt att reparera kopplingscylindrarna? og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Är det svårt att reparera kopplingscylindrarna? og900

    Har diskuterat här förut att min koppling är lite konstig, tar långt ner och direkt. Inget av tipsen jag fick då verkade vara det rätta men nått måste det ju vara

    Hittade på speedparts reperationssats för bägge kopplingscylindrarna för kaffepengar. Är det värt att testa detta och är det svårt att byta packningarna eller vad det nu är man byter?

    Har för mig att man ska byta några slangar också när man ändå är igång, finns dessa på speedparts också och vilka är det som behövs bytas?

    Var köper man billigast vad som behövs för att lufta sen, funkar biltemas?

    Har lite tid över i påsk så tänkte att man skulle hinna med att meka lite..

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762

    Re: Är det svårt att reparera kopplingscylindrarna? og900

    Det är väldigt lätt att byta packningar och det blir oftast väldigt bra. Passa på att byta fjädern i huvudkopplingscylindern när du änå håller på.

    Jag har aldrig bytt nånon slang i samband med denna manöver.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-06 klockan 18:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281
    ok, ska nog ta och göra det då..kostar ju inga stora pengar som sagt var. Vad är det för fjäder i huvudcylindern? ( har inte så stor koll på kopplingen)

    Har hört att man ska byta slangarna eftersom det kunde lossna skit ifrån dem och sätta sig i cylindern ifall de var dåliga.

    När man ska åt slavcylindern, är det enklast att böka uppifrån motorrummet eller ska man ta bort kofångaren och lite till och ta det framifrån?

  4. #4
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    När man ska åt slavcylindern, är det enklast att böka uppifrån motorrummet eller ska man ta bort kofångaren och lite till och ta det framifrån?
    Du får ta det uppifrån, kopplingen måste demonteras. Rekomenderas att du köper en verkstadshandbok typ Haynes eller liknande så du vet vad du skall göra. Huvudkoppningscylindern kan ju vara bökig att komma åt, men det går att plocka bort den utan att lyfta ur motorn.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #5

    täm´nk på

    sen ska du lufta genom att pressa in bromsolja vid luft ventilen på vexellådan, den sitter under en svart liten plastkåpa. jag använde en vanlig oljekanna och slang på min 9000.

    fast det kanske du visste...
    Ägare av 263hk 9-5 ombyggd Launch -98

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298

    Re: täm´nk på

    Nä du, här pratas det og900 och då ser det lite annorlunda ut.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-06 klockan 18:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281
    men man behöver väl nått för att lufta?. har för mig jag läst att man ska trycksätta på nått sätt??

    Nån som kan bekräfta detta eller berätta hur man gör?

    Har en Haynes men inte där jag är nu.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281
    Har kollat runt lite här nu. Grejer för att lufta verkar finns på biltema, men jag hittar det inte på hemsidan.. får åka och köpa det i morgon.



    Vet någon vad det är för skillnad på speedparts och mekonomens reperationssats? speedparts är billigare, men det står inte vad som ingår på mekonomen..så det kanske är nåt mer där?

    ÄR det några andra specialverktyg man behöver??

  9. #9
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 151
    Skulle tro att du får exakt samma grejer. De verkar nämligen köpa från samma tillverkare
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-06 klockan 18:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

Liknande ämnen

  1. Byta spindelled på og900 -90, svårt?
    Av /J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 13:34
  2. Svårt få i vxl vid kall låda, og900
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 21:22
  3. Svart skinnklädsel till og900?
    Av Timez i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •