Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Felkod ACC 1-11 OG9-5

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Antar att det är en 9-5:a du har....
    Tryck in "AUTO" och "OFF" samtidigt...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    98
    Bruksanvisning är bra att ha!
    Hittade där hur man gjorde.

    Jag hade 0 fel.
    Får testa i helgen om kalibreringen gjorde nån skillnad.

    /Christoffer

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    7
    Hej!

    Min 9-3 OG visar 22 i displayen efter kalibrering, är det någon som vet vad som menas?

    Mvh Daniel

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Falun
    Inlägg
    70
    "22 This fault code means the ACC software is corrupt, this will require reflashing by a dealer using tech2
    Most ACC systems will work normally with this code."
    XC90...

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    28
    Jag har haft felkod 11 på min 9 5:a. Reparationen var tämligen enkel, jag följed instruktionerna som kai skrivit.

    När jag låssat motorn och körde en kalibrering så fungerade motorn men inte den utgående axeln. Jag bröt isär växelreduktionen och hittade ett drev som inte satt där det skulle. Monterade ihop allt igen och kalibrerade utan fel.

    Anledningen till att drevet inte satt där det skulle tror jag beror på att den verkstad som monterad kupévärmar uttaget använt för långa skruvar och plaserat uttaget så att skruven kunde "låsa" spjällaxeln.
    9 5 aero kombi -00

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2

    Tack för hjälpen!

    Jag hade ett konstigt brummande ljud efter motorstart från mittkonsolen i min 9-5:a. Därefter noterade jag att kyla endast kom på vänster sida. Följde Kai:s instruktion och bytte elmotorn (art.nr. 105172580) (1037:-). Kalibrerade och nu fungerar allt utan felkoder!

    Tack för hjälpen Kai!

    Johan

    Citat Ursprungligen postat av Kai
    Jag har samma problem men jag hoppas jag har hittat felet. På min verkar det som det är axeln på elmotorn som reglerar spjället. Det är ganska enkelt att kolla.
    Skruva bort hanskfacket så ser du en liten rund elmotor som det står R på i änden(ligger just utanför det kvadratiska utblåset riktat in mot mittkonsollen). Från denna går det ett metallstag ned mot växelspaken ungefär.
    När du ser detta så gör du en kalibrering. Nu ska du känna att motorn arbetar genom att du lägger handen på. Egentligen ska metallstaget också röra på sig (ändrar läget på spjället), men det gjorde det inte på min.
    Jag skruvade bort motorn (utan att lossa kablarna) och gjorde en kalibrering igen. Nu märkte jag att motorn arbetade men axeln som går ut från motorn snurrade inte.
    Jag hoppas jag klarar mig med att köpa en ny motor (ca 1000 kr tror jag). Har man otur så kan det vara axeln "efter" motoraxel som har gått av och då blir det inte billigt

    MVH Kai
    johje

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Tack för hjälpen!

    På 9-5:an här hemma fungerade inte klimatzonen på passagerarplats och baksäte, kallibrering gav ett fel med felkod 11. Också här var denna motor lite kajko.

    Det visade sig att den inte drev växellådan. Efter en liten stunds opererande så visade sig att motorns drev höll på att krypa av motoraxeln och motoraxeln höll på att krypa ur motorns ankare. Efter att ha pressat tillbaka drevet och ankaret så fungerade motorn med tillhörande reduktionsväxel. En kallibrering efter ihopmontering av eländet (instrumentbrädan) så visar ACC noll fel och klimatet i bilen är bra.

    Kanske en tråd värd att klistras?

    J.K Nilsson

    Citat Ursprungligen postat av johje
    Jag hade ett konstigt brummande ljud efter motorstart från mittkonsolen i min 9-5:a. Därefter noterade jag att kyla endast kom på vänster sida. Följde Kai:s instruktion och bytte elmotorn (art.nr. 105172580) (1037:-). Kalibrerade och nu fungerar allt utan felkoder!

    Tack för hjälpen Kai!

    Johan

    Citat Ursprungligen postat av Kai
    Jag har samma problem men jag hoppas jag har hittat felet. På min verkar det som det är axeln på elmotorn som reglerar spjället. Det är ganska enkelt att kolla.
    Skruva bort hanskfacket så ser du en liten rund elmotor som det står R på i änden(ligger just utanför det kvadratiska utblåset riktat in mot mittkonsollen). Från denna går det ett metallstag ned mot växelspaken ungefär.
    När du ser detta så gör du en kalibrering. Nu ska du känna att motorn arbetar genom att du lägger handen på. Egentligen ska metallstaget också röra på sig (ändrar läget på spjället), men det gjorde det inte på min.
    Jag skruvade bort motorn (utan att lossa kablarna) och gjorde en kalibrering igen. Nu märkte jag att motorn arbetade men axeln som går ut från motorn snurrade inte.
    Jag hoppas jag klarar mig med att köpa en ny motor (ca 1000 kr tror jag). Har man otur så kan det vara axeln "efter" motoraxel som har gått av och då blir det inte billigt

    MVH Kai
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    22

    Re: Felkod Acc 1-11

    Har denna felkod...

    Fråga, vilken affär syftade en av användarnas art. nummer?
    Hatar när folk säger art nr och inte förtäljer vilken återförsäljare det gäller...
    9-5 2,0t -00 SE

  9. #29
    Guest

    Felkod Acc 1-11

    Fick felkod 1 - 10 "RH jammed flap".

    Efter att ha tagit bort handskfacket kunde man se att motorn tog sig till nedre, men inte till övre ändläget vid kalibrering.

    Med motorn bortplockad va det inga problem att röra stopparmen/luftspjällsaxeln och ingen av dessa hade några sprickor, så problemet verkade va motorn.

    Körde kalibreringen med motorn lös och märkte att den utgående axeln från motorns växellåda inte rörde sig hela tiden man kände att den jobbade.

    Visade sig vara samma fel som J.K Nilsson hade - kugghjulet på själva elmotorn hade krupit så långt ut på axeln att den knappt tog i motsvarande drev i växellådan.

    I mitt fall kunde den dock driva delvis därför felkod 1 - 10 istället för 1 - 11 som den får när den känner att den inte kan röra spjället överhuvudtaget.

    Så efter att ha knackat tillbaks kugghjulet på axeln fungerade motorn perfekt .

    Kan tipsa om att man fick knacka rätt hårt på kuggen för att få ner den på axeln, så man bör se till att hålla emot på andra sidan axeln genom det lilla hålet med nåt. Bedömer att den lilla elmotorn inte kommer må så bra annars.

  10. #30

    Re: Tack för hjälpen!

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    På 9-5:an här hemma fungerade inte klimatzonen på passagerarplats och baksäte, kallibrering gav ett fel med felkod 11. Också här var denna motor lite kajko.

    Det visade sig att den inte drev växellådan. Efter en liten stunds opererande så visade sig att motorns drev höll på att krypa av motoraxeln och motoraxeln höll på att krypa ur motorns ankare. Efter att ha pressat tillbaka drevet och ankaret så fungerade motorn med tillhörande reduktionsväxel. En kallibrering efter ihopmontering av eländet (instrumentbrädan) så visar ACC noll fel och klimatet i bilen är bra.

    Kanske en tråd värd att klistras?

    J.K Nilsson

    Citat Ursprungligen postat av johje
    Jag hade ett konstigt brummande ljud efter motorstart från mittkonsolen i min 9-5:a. Därefter noterade jag att kyla endast kom på vänster sida. Följde Kai:s instruktion och bytte elmotorn (art.nr. 105172580) (1037:-). Kalibrerade och nu fungerar allt utan felkoder!

    Tack för hjälpen Kai!

    Johan

    Exakt samma för mig. Drevet från motorn hade glidit ut. Får se hur länge det håller men man vet ju iaf vad det är. In i FAQ med den här!

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Re: Felkod Acc 1-11

    Någon som vet hur man gör samma test på en 9-3, -05a?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  12. #32
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Felkod Acc 1-11

    Citat Ursprungligen postat av djac93
    Någon som vet hur man gör samma test på en 9-3, -05a?
    Jag är inte 100% säker, men har för mig att man inte kan göra en kalibrering på dom!

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Felkod Acc 1-11

    Citat Ursprungligen postat av patrikax
    Fick felkod 1 - 10 "RH jammed flap".

    Efter att ha tagit bort handskfacket kunde man se att motorn tog sig till nedre, men inte till övre ändläget vid kalibrering.

    Med motorn bortplockad va det inga problem att röra stopparmen/luftspjällsaxeln och ingen av dessa hade några sprickor, så problemet verkade va motorn.

    Körde kalibreringen med motorn lös och märkte att den utgående axeln från motorns växellåda inte rörde sig hela tiden man kände att den jobbade.

    Visade sig vara samma fel som J.K Nilsson hade - kugghjulet på själva elmotorn hade krupit så långt ut på axeln att den knappt tog i motsvarande drev i växellådan.

    I mitt fall kunde den dock driva delvis därför felkod 1 - 10 istället för 1 - 11 som den får när den känner att den inte kan röra spjället överhuvudtaget.

    Så efter att ha knackat tillbaks kugghjulet på axeln fungerade motorn perfekt .

    Kan tipsa om att man fick knacka rätt hårt på kuggen för att få ner den på axeln, så man bör se till att hålla emot på andra sidan axeln genom det lilla hålet med nåt. Bedömer att den lilla elmotorn inte kommer må så bra annars.

    Jag har samma fel som dig men med felkod 13 Stepping motor, air distribution flap Jammed flap B2406

    Så jag har gjort exakt samma sak som dig men min motor driver åt båda hållen men när jag väl sätter i den igen så rör sig inte armen alls.

    Och jag kan med lätthet röra på den för hand.

    Men vad är skillnaden mellan felkod 10 och 13 ?
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    25

    Re: Felkod Acc 1-11

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Men vad är skillnaden mellan felkod 10 och 13 ?

    Felkod 10: http://9-5.se/felsokning/felkoder-pa-acc/b2296/
    Felkod 13: http://9-5.se/felsokning/felkoder-pa-acc/b2406/

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Felkod Acc 1-11

    Utan att tillföra någon ny kunskap till forumet vill jag bara tacka för det här tipset och meddela att det drabbade även mig. Hade felkod 11. Jag fick motorn att driva spjällarmen efter ta-isär-sätt-ihop-mek men då stod den och tuggade i ändlägena vid kalibrering. Drevet på motorn hackade på kuggen i växeln till spjällarmen pga att det krupit ut 2-3 mm. Tryckte in det lagom långt (mät djupet till drevet i växeln) igen i skruvstädet och sen funkade allt fint igen! Billig åtgärd. Kolla innan ni köper nya delar är alltså tipset!

    /Jocke

    Citat Ursprungligen postat av patrikax
    Fick felkod 1 - 10 "RH jammed flap".

    Efter att ha tagit bort handskfacket kunde man se att motorn tog sig till nedre, men inte till övre ändläget vid kalibrering.

    Med motorn bortplockad va det inga problem att röra stopparmen/luftspjällsaxeln och ingen av dessa hade några sprickor, så problemet verkade va motorn.

    Körde kalibreringen med motorn lös och märkte att den utgående axeln från motorns växellåda inte rörde sig hela tiden man kände att den jobbade.

    Visade sig vara samma fel som J.K Nilsson hade - kugghjulet på själva elmotorn hade krupit så långt ut på axeln att den knappt tog i motsvarande drev i växellådan.

    I mitt fall kunde den dock driva delvis därför felkod 1 - 10 istället för 1 - 11 som den får när den känner att den inte kan röra spjället överhuvudtaget.

    Så efter att ha knackat tillbaks kugghjulet på axeln fungerade motorn perfekt .

    Kan tipsa om att man fick knacka rätt hårt på kuggen för att få ner den på axeln, så man bör se till att hålla emot på andra sidan axeln genom det lilla hålet med nåt. Bedömer att den lilla elmotorn inte kommer må så bra annars.
    KTM 250EXC -07

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    11

    Re: Felkod Acc 1-11

    Grymt forum det här, känner att jag vill bidra med något också.
    Jag fick felkoder 8 och 11 förra sommaren och tog reda på att ett troligt fel då är de gula plastarmarna som gått av (tydligen vanligt fel och det finns rep.kit) så jag började undersöka och men fann som andra i den här tråden att kugghjulen hade åkt ut ur stegmotorerna på båda sidor(!) var av felkoderna 8 och 11 vilket tydligen ska vara samma fel fast på vardera sida. Enkelt fixat för 0kr. Nu är jag en sån som gillar att hitta tydliga bilder när jag själv ska fixa med bilen så bättre sent än aldrig så kommer mitt bidrag här:

    BILDER:
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 57f933b494

    har inte testat att länka till bilder på facebook så säg gärna till om det inte funkar. Och nej man ska inte behöva ett facebook konto för att se bilderna. I teorin.

    Någon nämnde tidigare i tråden att det kommer för varm luft till baksätet, jag hade samma problem och det löste jag i samma veva, kolla bild nr 2 framförallt de gröna strecken/pilarna och tillhörande text

    Tack tack
    9-5 kombi 2.0t -01, så gott som original

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Felkod Acc 1-11



    Bilder är kalas!
    KTM 250EXC -07

  18. #38

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av mab Visa inlägg
    Grymt forum det här, känner att jag vill bidra med något också.
    Jag fick felkoder 8 och 11 förra sommaren och tog reda på att ett troligt fel då är de gula plastarmarna som gått av (tydligen vanligt fel och det finns rep.kit) så jag började undersöka och men fann som andra i den här tråden att kugghjulen hade åkt ut ur stegmotorerna på båda sidor(!) var av felkoderna 8 och 11 vilket tydligen ska vara samma fel fast på vardera sida. Enkelt fixat för 0kr. Nu är jag en sån som gillar att hitta tydliga bilder när jag själv ska fixa med bilen så bättre sent än aldrig så kommer mitt bidrag här:

    BILDER:
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 57f933b494

    har inte testat att länka till bilder på facebook så säg gärna till om det inte funkar. Och nej man ska inte behöva ett facebook konto för att se bilderna. I teorin.

    Någon nämnde tidigare i tråden att det kommer för varm luft till baksätet, jag hade samma problem och det löste jag i samma veva, kolla bild nr 2 framförallt de gröna strecken/pilarna och tillhörande text

    Tack tack
    Tck för bilderna. För en som inte är så van med saab så gör bilderna det betydligt lättare att veta vad man ska titta efter. Jag har fått felkod 11 på min saab och ska kolla om det räcker att göra som du eller om det är så att jag måste byta ut något. Har dessutom läst mig till att det ska finnas ett repkit på speedparts för en inte allt för blodig summa. Någon som har erfarenhet av det?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •