Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Citat Ursprungligen postat av _Ant0n
    men snälla du har bara steg 1, var lugn om du är orolig för avgasvärderna så tanka i lite e75 innan så är det lugnt. Jag har åkt igenom sbp med blankt papper med min 900 440hk.med "stora" turbon helt synlig i motorrummet
    stämmer men för mig så hade jag bättre avgasvärden med chip än utan :P haha så det ska inte vara några problem ska bara vara och köra in med steg 1 och sedan köra ut med en glad min om det inte är något annat fel då vill säga.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  2. #22
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Varför inte sätta en laddtrycksreglerare eller en vanlig kran nånstans så man skruvar ner trycket till normalt,för herrarna brukar veta om säkringen mm. på besiktningen..

  3. #23
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Visserligen har man powerflex,koni o 3tums med racekat mm så kanske det är lite suspect ändå.
    Men man kan ju ha större avgas för ett sportigare ljud

  4. #24

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Citat Ursprungligen postat av _Ant0n
    men snälla du har bara steg 1, var lugn om du är orolig för avgasvärderna så tanka i lite e75 innan så är det lugnt. Jag har åkt igenom sbp med blankt papper med min 900 440hk.med "stora" turbon helt synlig i motorrummet
    Ja jag körde igenom utan kat på en 9000 Aero och 1.8bar i ladd. Men saken är ju den att endel KAN vara enormt tjuriga. Har man otur kan man åka för att man gjort bara minsta lilla sak, men ibland kan man ha tur och komma igenom med massa "olagliga" saker monterat.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Jag rullade in med min med steg5 fick dock nerslag på CO men det var för att jag inte hade varmkört den nog länge så racekaten hunnit upp i temp det var -15c ute när jag besiktigade och mina värden var för höga. På efterkontrollen så var kat varm och fick fina värden och bilen gick igenom de på SBP tyckte den gick bra

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Skulle besiktningsmannen börja gruffa om att den inte är orginal, så kan du avbryta besiktningen, och då skall inget protokollföras. Så kör du dit en annan dag och får förhoppningsvis en mindre nitisk besiktningsman.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Jag har kört min bil med steg 1 genom besiktningen de senaste 2 tillfällena utan bekymmer. I mars är det dags igen. Vet inte hur de skulle kunna upptäcka det. Den går väl bara aningen bättre än original.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Citat Ursprungligen postat av persuader
    Har besiktat min bil med steg5 utan att dom sagt något oxå, dom bara frågade om jag ställt upp laddet lite.
    Hahaha steg 5 och dom undrar om du ställt upp laddet lite.....
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  9. #29
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Men sluta nu.

    Visst är det oftast inga problem att besikta en trimmad bil på bilprovningen. Det är det heller ingen som har påstått.

    Men jag kan för mitt liv inte begripa hur ni törs sitta och rekommendera någon annan att köra igenom bilprovningen trimmat.

    OM och jag säger OM besiktningsgubben är nitisk som bara den nu då, hur nöjd tror ni trådskaparen är på er då?

    Det vore väl betydligt bättre om ni säger "Jag har personligen aldrig haft problem med att åka igenom med mitt steg 347 trimmade vrålåk. Besiktningsgubbarna tyckte det var skitfränt hur bilen gick. Men vill du ta det säkra före det osäkra så vidta åtgärder för att bilen går på grundladd"

    Jag skulle i alla fall aldrig våga rekommendera någon att göra något som kan få hans bil att bli i det närmaste värdelös.

    "Hur ska de kunna se det?" Jaa, det är en bedömning de gör. Bedömmer de att bilen går utav bara fan och att den måste vara trimmad, ja då kan de faktiskt skriva det i sitt protokoll, utan närmare undersökningar. Då är det upp till dig att bevisa att bilen är original. Jobbigt? Japp.

    Avslutningsvis, eftersom jag vet att ni tycker jag är skitlöjlig, så kan ni väl använda vår beryktade sökfunktion och söka på "regbesiktning" eller " registreringsbesiktning" och läsa lite..

    Det FINNS faktiskt en del folk på vårat kära forum som åkt dit på att de kört in trimmade bilar (och inte särskilt överdrivet våldsamt trimmade heller) på bilprovningen.

    Hur ni sedan gör i slutändan, ja det får ni avgöra själva.

    Men jag tycker det är redigt korkat att rekommendera någon att åka igenom bilprovningen med trim utan att också upplysa om de risker som faktiskt finns.

    My 2 cents.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Myckleby Orust
    Inlägg
    82

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    sådär ja....nu vart det besiktigat...med både urtagen säkring och urkopplad mv....blidde blankt papper och när jag fick tillbaks nycklarna av besiktningsmannen smålog han o sa....glöm inte koppla in din magnetventil innan du åker

    micke//
    http://www.garaget.org/TEAM_MMR
    Kör Saab 9-3 2,0t -99 har oxå en Toyota Previa -91 och en Fiat 126 Cab -76
    Har ägt 146 bilar varav 36st Saab, 7st tunga mc, 2st fyrhjulingar, 3st eu scooter, 2st 125 scooter sedan 1991,,,,

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    21

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Citat Ursprungligen postat av team mmr
    sådär ja....nu vart det besiktigat...med både urtagen säkring och urkopplad mv....blidde blankt papper och när jag fick tillbaks nycklarna av besiktningsmannen smålog han o sa....glöm inte koppla in din magnetventil innan du åker

    micke//
    Härligt! Men sitter inte MVn rätt synlig på 9000? Kanske svårt att inte missa den urkopplade sladden. På min 9-3a så sitter ju iallfall kontakten till MVn relativt dolt.
    Ng 9-3 Aero TTID -08. Og 9-3, 2.0t -00.

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    "Det FINNS faktiskt en del folk på vårat kära forum som åkt dit på att de kört in trimmade bilar (och inte särskilt överdrivet våldsamt trimmade heller) på bilprovningen."

    Jupp, till och med bilar som inte är trimmade. Så var det för mig. Löste sig till slut men...
    Så jag håller med dig!
    Har ni kvar originalboxen så släng i den före besiktning. Angående avgasvärden verkar det vara viktigare att varmköra bilen ordentligt om man har racekat.
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  13. #33
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Citat Ursprungligen postat av thestroyer
    Citat Ursprungligen postat av team mmr
    sådär ja....nu vart det besiktigat...med både urtagen säkring och urkopplad mv....blidde blankt papper och när jag fick tillbaks nycklarna av besiktningsmannen smålog han o sa....glöm inte koppla in din magnetventil innan du åker

    micke//
    Härligt! Men sitter inte MVn rätt synlig på 9000? Kanske svårt att inte missa den urkopplade sladden. På min 9-3a så sitter ju iallfall kontakten till MVn relativt dolt.
    Tar upp detta igen..
    Är där ingen som satt dit en dold kran som man kan strypa laddet med,borde ju vara det allra säkraste?

    Är det bara en skröna att man måste ha ett intyg från saab att bilen är original eller räcker det med en sk. återställningsbesiktning om man skulle åka?

    Mvh Kim

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    beror helt och hållet på vad man får för bas gubbe!

    min supra gick igenom utan problem med jätte snurra och en effekt bort mot 700hk han bara fråga hur många hk har den efter han kört en runda jag sa ja runt 400 kanske han bara skratta och sa haha har kört bilar med 600hk och de gick inte så bra som denna så helt och hållet vad man får för gubbe!

    sen polaren fick ombes för han hadde för STORA bromsar fram (adapter plattor) ibland e de onödiga!

    men som många sagt ut med säkringen det e ju ändå så enkelt eller varför inte sätt i en "smälld" säkring så sitter det något ju

    mvh/joel

  15. #35
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Citat Ursprungligen postat av turbo_joel
    beror helt och hållet på vad man får för bas gubbe!

    min supra gick igenom utan problem med jätte snurra och en effekt bort mot 700hk han bara fråga hur många hk har den efter han kört en runda jag sa ja runt 400 kanske han bara skratta och sa haha har kört bilar med 600hk och de gick inte så bra som denna så helt och hållet vad man får för gubbe!

    sen polaren fick ombes för han hadde för STORA bromsar fram (adapter plattor) ibland e de onödiga!

    men som många sagt ut med säkringen det e ju ändå så enkelt eller varför inte sätt i en "smälld" säkring så sitter det något ju

    mvh/joel
    Visserligen,har aldrig prövat det med säkringen,hur ser det ut på mätaren då,rör den sig ändå upp till mitten typ eller står den helt still?
    För min tanke med kranen var att man justerade den så det gick lite in på det röda dvs som en original..

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Citat Ursprungligen postat av Kim
    Citat Ursprungligen postat av turbo_joel
    beror helt och hållet på vad man får för bas gubbe!

    min supra gick igenom utan problem med jätte snurra och en effekt bort mot 700hk han bara fråga hur många hk har den efter han kört en runda jag sa ja runt 400 kanske han bara skratta och sa haha har kört bilar med 600hk och de gick inte så bra som denna så helt och hållet vad man får för gubbe!

    sen polaren fick ombes för han hadde för STORA bromsar fram (adapter plattor) ibland e de onödiga!

    men som många sagt ut med säkringen det e ju ändå så enkelt eller varför inte sätt i en "smälld" säkring så sitter det något ju

    mvh/joel
    Visserligen,har aldrig prövat det med säkringen,hur ser det ut på mätaren då,rör den sig ändå upp till mitten typ eller står den helt still?
    För min tanke med kranen var att man justerade den så det gick lite in på det röda dvs som en original..

    den kommer gå på grundladd c 0,5bar så den kommer bara röra sig lite över mitten typ

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Hade aldrig åkt in med fullt laddtryck på besiktningen i stan! Får man Phinn (fem fel) eller "Hilter-håkan" kan du lika gärna gå in och boka en återställningsbrsiktning/regbesiktning direkt.
    Finns de som gör tvärt om med, åker med hjulspinn ut från lyften och sen fort som fan runt huset och tycker det är häftigt!

    Kim: Koppla en slang mellan kompressorhuset och WG:n så har du glt och mätaren rör sig... Vill du vara riktigt duktig så skruvar du bort mv:n, sitter ju med 2 skruv...
    Dä är den exakt som en LTT med med annan mjukvara i boxen vilket de naturligtvis inte kan se...

  18. #38
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Citat Ursprungligen postat av Bumpe_88
    Hade aldrig åkt in med fullt laddtryck på besiktningen i stan! Får man Phinn (fem fel) eller "Hilter-håkan" kan du lika gärna gå in och boka en återställningsbrsiktning/regbesiktning direkt.
    Finns de som gör tvärt om med, åker med hjulspinn ut från lyften och sen fort som fan runt huset och tycker det är häftigt!

    Kim: Koppla en slang mellan kompressorhuset och WG:n så har du glt och mätaren rör sig... Vill du vara riktigt duktig så skruvar du bort mv:n, sitter ju med 2 skruv...
    Dä är den exakt som en LTT med med annan mjukvara i boxen vilket de naturligtvis inte kan se...
    Det är nog bäst att låta mv:n sitta kvar för ltt:n har ingen turbomätare.
    Vilken stad menar du?

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Steg 1 och på Fredag Svensk bilprovning

    Är det en LTT är det bara ta ur kontakten/säkringen...
    Menade SBP i Tranås...

Liknande ämnen

  1. Svensk Bilprovning..
    Av SirMacke i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 08:37
  2. Svensk bilprovning (Chiptrim)
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 20:25
  3. Tvivelaktig bilprovning
    Av mickefixare i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 13:21
  4. Regler för bilprovning
    Av Bus i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 13:36
  5. Lambamätning Svensk Bilprovning
    Av Adam/1849 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 07:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •