Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: T5 Kolvar och stakar i T7 motorn

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    23

    T5 Kolvar och stakar i T7 motorn

    Har införskaffat ett sett Kolvar och stakar (T5) från en ng900. Hur mycket ca effekt klarar de orginal?

    De är tänkt att jag ska byta ut dem som sitter orginal i en Saab 9-3 aero -01

    Vad bör jag tänka på när jag monterar dessa kolvar och stakar i motorn?
    tex ska jag använda samma topplocks packning från ng900 eller duger det med den som följer med i sotningssatsen för 9-3?

    Även någon som känner till om det blit några märkvärda vibrationer om man tar bort ballansaxel kedjan? hittar inget om någon som gjort de på T7 motorer verkar de som,

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 815
    Medlem#
    10069

    Re: T5 Kolvar och stakar i T7 motorn

    Du ska ha stakar, kolvar och topplockspackning från T5

    topplockspackningarna skilljer sig ganska bra åt
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    347

    Re: T5 Kolvar och stakar i T7 motorn

    Har även hört vissa som svarvat ner kolvtopparna så att dom kan köra med T7 packningen vilken verkar hålla betydligt bättre vid lite högre trimgrader än T5:ans, T5 kolvarna och stakarna finns det rätt många som kör runt med 500Hk+ med så det bör ju inte vara några problem.

    Angående balansaxeln så verkar det främst vara 9-5 som får problem med vibrationer när man tar bort den

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: T5 Kolvar och stakar i T7 motorn

    Citat Ursprungligen postat av Jagge
    Har även hört vissa som svarvat ner kolvtopparna så att dom kan köra med T7 packningen vilken verkar hålla betydligt bättre vid lite högre trimgrader än T5:ans, T5 kolvarna och stakarna finns det rätt många som kör runt med 500Hk+ med så det bör ju inte vara några problem.

    Angående balansaxeln så verkar det främst vara 9-5 som får problem med vibrationer när man tar bort den
    men när man svarvar ner kolvarna kan man fortfarande köra 500hk+?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    347

    Re: T5 Kolvar och stakar i T7 motorn

    Om jag inte minns helt fel så kör Richard med det konceptet i sin 9-3 Cab, så det ska nog inte vara några bekymmer

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849

    Re: T5 Kolvar och stakar i T7 motorn

    Hej !

    Snackar i ens i närheten av 500 hk så tycker jag att man satsar på riktiga grejjer istf gamla beg kolvar.

    Risken för haveri är uppenbar...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7

    Re: T5 Kolvar och stakar i T7 motorn

    hade nog sagt 450hk om man vill ha lite maginal,sen finns det ju hästar och "hästar"..
    Jag hade även hellre kört på b204 packning och osvarvade kolvar,varför göra en bra kolv dålig?
    Vad känns bäst,att kolven eller packningen går sönder?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    23

    Re: T5 Kolvar och stakar i T7 motorn

    Ja över några 450 kusar ska jag nog inte över. iafall inte i dagsläget. men vad bra då, Då fick jag med mig rätt packning från första början när jag trodde jag fick fel

    Läste något har jag för mig om att när man tar bort ballansaxel kedjan så måste man skaffa en plugg för att oljetrycket inte ska sjunka. Räcker det inte med att bara tabort kedjan och låta resten sitta kvar, eller ska man ta bort de resterande sakerna för kedjan med och plugga?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    97

    Re: T5 Kolvar och stakar i T7 motorn

    Funkar bra med att bara lyfta av kjedjan!
    http://www.garaget.org/Gidlund
    Saab 9-5 Aero "Performance by Nordic"

Liknande ämnen

  1. T5 kolvar och stakar..?
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •