Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Demontera transmissionskåpa Saab 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30

    Demontera transmissionskåpa Saab 9-5

    Hej hej.

    Hoppas att ni alla har det bra trots slask, vinter och mörker.

    Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med lite tips och råd angående hur man kan byta lite pinaler i kamdrivningen på en 9-5'a.

    Jag råkade skada lite glidskenor och annat vid ett topplocksbyte och måste nu på något vis få bort transmissionskåpan och byta lite men det är ju bara 1 cm till skärmen och dessutom sitter det en miljard små remhjul i vägen

    Måste man lyfta motorn för att kunna demontera kåpan? Kan man lyfta med växellåda då och bara demontera drivaxlar?

    Läste någonstans att man kan demontera motorfästen och skjuta motorn en liten bit åt höger framifrån sett.. Någon som vet hur mycket man kan vinna på detta?

    Någon som kanske till och med har varit inne och bökat i kamdrivningen och vet om det är möjligt att genomföra?

    Tacksam för svar.

    Ha en trevlig kväll.

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Demontera transmissionskåpa Saab 9-5

    Ja det går att komma åt kamdrivningen genom att skjuta motorn lite.
    Men du behöver lossa oljetråget och släppa ned subframen lite.
    Det är en hel del jobb.

    Har man en lyft och inte gjort på detta sättet kan det vara enklare att ta ned hela motorpaketet. Men det förutsätter att man har en motorlyft så du kan få med allt..

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30

    Re: Demontera transmissionskåpa Saab 9-5

    Hej.

    Tack för svaret.. Låter jobbigt att knuffa på motorn om man måste demontera så mycket. Är det i så fall smidigare att lyfta upp motorn någon meter och skruva på det viset? Många anslutningar till motorn är ju redan lossade efter topplocksbytet.

    Någon som gjort ett motorlyft och vet vad det innebär? Är det mycket meck med drivaxlar? Problem med hydraulisk koppling och liknande?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Demontera transmissionskåpa Saab 9-5

    känns lite hugget som stucket vilket du ska göra, är lite pilligare att byta med motorn i bilen men annars är det ju lite mindre bultar o lossa.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30

    Re: Demontera transmissionskåpa Saab 9-5

    Tack återigen för snabbt svar

    Har läst på lite olika möjliga och omöjliga ställen på nätet om hur man plockar ur motorn ur en Saab men har inte lyckats få någon uppfattning om vilket sätt som är det bästa. Nu har jag ingen billyft men ämnar köpa mig en motorlyft.

    Det verkar nästan som att det smidigaste sättet är att lossa drivaxlar, subframe, växellänkage och kopplingsanslutning och släppa motorn nedåt för att sedan lyfta karossen lite och meka under skärmen. Kan någon bekräfta detta? Är det mycket som måste lossas när man ligger och kryper under bilen? Är det bara subframe och övre höger motorfäste som håller motorn eller är det flera motorfästen som måste bort?

    Det är helt jättekrångligt att ta motor och växellåda uppåt eller? Eller att dela motor och växellåda och bara lyfta motor?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30

    Re: Demontera transmissionskåpa Saab 9-5

    Hmm.. Hittade en intressant tråd nu..

    viewtopic.php?t=121387

    Jag provar att göra på det sättet

    Tack och bock.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Demontera transmissionskåpa Saab 9-5

    manuell eller automat?
    automat har betydligt mycket mer att lossa än manuell så jag hade bara lossat fästena o fört motorn åt sidan och bytt sakerna på plats isf, men även med manuell så är det nog smidigare att göra med motorn i ifall du inte har lyft.

    såg nu att du skrev nåt med hydraulisk koppling så jag antar att du har manuell.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

Liknande ämnen

  1. Transmissionskåpa 9-5 2.3T m.m.?
    Av wetter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 18:24
  2. Skillnad transmissionskåpa??
    Av Per-Ola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 00:33
  3. hur demontera transmissionskåpa?
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 09:33
  4. byta transmissionskåpa (sprängkåpa) saab ng900
    Av tommie87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •