Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: og 900 t8 special: öppen dump. vill inte ha. orginal?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    og 900 t8 special: öppen dump. vill inte ha. orginal?

    Hejsan blev medlem just nu har varit det för några år sen och är nu tillbaka!
    Har för ett år sen köpte en og900 t8 special som jag försöker återställa så mycket som möjligt till fint orginal skick!

    nu till frågan. Vid inköpet satt det öppen dump på den. Jag tycker inte om ljudet utan vill ha det tyst som orginal. Jag vet tyvärr inte om det sitter en återcirkulerande på dessa orginal (årsmodell 89). Sitter även 9000 intercooler på så rördragningen är ju inte riktigt orginal heller. Om det inte sitter någon AV på orginal tänkte jag bara sätta dit ett rör där dumpen sitter nu eftersom jag inte har några planer på annat än orginaleffekt.

    så som sagt. vad sitter på dessa orginal. återcirkulerande eller ingen alls?

    mvh/ jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 023

    Re: og 900 t8 special: öppen dump. vill inte ha. orginal?

    Orginal så sitter där ingen, men jag skulle rekomendera att sätta dit en återcirkulerande bosch på den.
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: og 900 t8 special: öppen dump. vill inte ha. orginal?

    schysst med snabbt svar! jo jag håller med jag skulle helst vilja ha en bosch återcirkulerande.

    Problemet är att jag inte vet hur jag ska sätta den. På röret från eller snarare på siliconslangen från intercoolern är det ju inget problem. Där kan jag ju sätta den på anslutningen som är till den atmosfäriska. Däremot vet jag inte hur jag ska sätta den så den går tillbaka till insuget!

    Har nyligen bytt turbo till en nyrenoverad orginal så det vore skönt att göra allt som är möljigt för att få lång livslängd på den!

    skönt att skriva om saabar igen med intresserat folk!

    jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 487
    Medlem#
    5622

    Re: og 900 t8 special: öppen dump. vill inte ha. orginal?

    Ett alternativ är att fixa en anslutning på röret ifrån IC till spjällhus dit du kopplar original återcirkulerande ventil. Luftanslutning saknas ju tyvärr på spjällhuset på T8 special. Har själv tänkt göra det och plocka bort den öppna dumpen som satt där när jag köpte bilen (min T8 sp.), men det finns så mycket andra saker som kommit emellan.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: og 900 t8 special: öppen dump. vill inte ha. orginal?

    Jo som sagt skulle jag ju helst vilja lösa det där så att jag får en orginal bosch ventil. Det går ju att sätta den där den öppna sitter på röret/siliconslangen efter ic:n måste bara lösa vart jag ska sätta andra anslutningen så luften har någonstans att ta vägen!

    spjällhuset som du säger henrik låter ju som en bra idé tyvärr är jag i en väldigt tidig fas i skruva bilar kunskap. Löser nog inte detta själv fast har polare som har grymt bra koll, mest på volvo men ändå annars bor jag väldigt nära maptun, de kan säkert fixa någon lösning åt mig!

    /jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: og 900 t8 special: öppen dump. vill inte ha. orginal?

    Har dessutom en grej jag måste göra först. Får tillbaka bilen efter turbo byte idag. En packning i turbon gav upp så olja tryckte åt fel håll och kom ut genom öppna dumpen och som det är nu så står det även rätt mycket olja i intercoolern. Prio ett är att tömma ur det förs

    /jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

Liknande ämnen

  1. Cd-spelare vill inte starta. Saab 9-3 orginal stereo
    Av jockessaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 20:17
  2. Öppen dumpventil T8 special-89
    Av erik_moto i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 10:01
  3. öppen dump ng 900
    Av brasar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 09:22
  4. og900 T8 Special - dump eller inte?
    Av henrikg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 15:32
  5. og900 T8 Special - dump eller inte?
    Av henrikg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •