Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälp med Intercooler

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Hjälp med Intercooler

    Hej!
    Jag skulle behöva lite hjälp och svar ang. intercooler.

    Jag ska beställa mig en IC som jag ska frontmontera på min 9-3 Aero SS -05 men jag vet inte vad man ska välja för någon. Bilen är inte trimmad och om den kommer att trimmas kommer det inte bli mer än 250-260hk i den.

    Skilljer ju rätt mycket i pris mellan en IC från t.ex. Maptun än en "kina-ic" vad är skillnaden mer än priset?

    Har tittat en hel del på garaget.org men de flesta skriver inte vad det är för IC, vad det är för mått och vart de köpt den.

    Hoppas någon kan hjälpa mig med det här då jag snart ska köpa en IC.

    mvh
    Jimmie

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    430

    Re: Hjälp med Intercooler

    annars finns det modellanpassade intercoolers på streetgear som har väldigt bra priser. levereras 27/2 nån gång där har jag för mig, så kommer dom in.

    Skillnaden på maptun och kina intercooler är väl att maptun har modellanpassade bolton där monteringen blir perfekt som orignal fast med mycket mycket bättre kylarförmåga och flöde än orginal, emot en kina intercooler vet jag inte då jag inte sett skilda flödestester eller effektiviteten i hur mycket var och en kyler.

    Roligt vore ju att jämföra en modellanpassad bolton som passar i orignalfästerna med en billig frontmonterad kina och se om dess placering ändrar så värst mycket i dess grad av kylningseffekt

  3. #3
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Hjälp med Intercooler

    Har inte EXD IC's som passar bolt on också?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Hjälp med Intercooler

    http://forums.exd.se/viewtopic.php?t=230

    det skulle jag satsa på
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    430

    Re: Hjälp med Intercooler

    här är den som jag får hem snart och kommer montera.


    http://www.streetgear.se/index.php?opti ... &Itemid=53

    om den nu ser ut som forge ser jag som en stor fördel då forge är rätt säkra på sin sak när det gäller motortrimmning

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Hjälp med Intercooler

    Hej!
    Streetgears hemsida säger den 15/4 och inte som "nyheten" 27/2. Det är inte första gången de kör på den metoden.

    Ang Forge så gör de sällan snälla fina böjar på deras intercoolers, eftersom de svetsar ihop dem från aluminiumplåtar för att snabbt få fram intercoolers. Jag tycker det ändå är skönt att de kopierat Forges och inte min eftersom jag lagt ner mycket tid på att få fram en bolt-on ic som passar både 4cyl och V6 och dessutom inte gått den enkla vägen och istället designat mer komplexa och bättre flödesmässiga gavlar.

    EXD Custom designar sina intercoolers själva, och vad jag förstått har vi designat Streetgears också.

    Hälsningar,
    Henrik

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Re: Hjälp med Intercooler

    Har kollat på Streetgears och EXD´s intercoolers redan, men de är ju bolt-on och monteras på originalplats, det är inte det jag är ute efter, jag är ute efter en frontmonterad IC.

    Som jag även skrev i mitt första inlägg så behöver den inte att vara anpassad för mer än 250-260hk så jag vill inte behöva köpa en som är god för 600hk+ tycker det är lite overkill och slöseri på pengar.

    Kan en "kina-IC" tillfredsställa mina behov problemfritt? Dessa universal intercoolers finns ju i en massa olika storlekar och är även billigare än modellanpassade IC.

    mvh
    Jimmie

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    430

    Re: Hjälp med Intercooler

    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Har kollat på Streetgears och EXD´s intercoolers redan, men de är ju bolt-on och monteras på originalplats, det är inte det jag är ute efter, jag är ute efter en frontmonterad IC.

    Som jag även skrev i mitt första inlägg så behöver den inte att vara anpassad för mer än 250-260hk så jag vill inte behöva köpa en som är god för 600hk+ tycker det är lite overkill och slöseri på pengar.

    Kan en "kina-IC" tillfredsställa mina behov problemfritt? Dessa universal intercoolers finns ju i en massa olika storlekar och är även billigare än modellanpassade IC.

    mvh
    Jimmie

    absolut så klarar en liten kina intercooler av din effekt lätt att arbeta med då deras mått går att få till så det i princip bara är att stoppa in dom i fronten och dra lite slangar. tror den kylar bättre längst fram än längre bak givetvis, ha den på lite avstånd ifrån kylaren bara så den inte ligger emot och värmer upp intercoolers.


    Pratade med streegear och de sa att de kommer 27/2 och förhoppningsvis möjligen tidigare och att jag skulle få kollinummer så snart de kommer så det visar sig väl när den kommer ingen ide att hålla på spekulera ?
    Helt klart bra intercooler som räcker gott och väl för mina effektuttag för över 320hk Det blir mumma!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Re: Hjälp med Intercooler

    Citat Ursprungligen postat av tjohopp

    absolut så klarar en liten kina intercooler av din effekt lätt att arbeta med då deras mått går att få till så det i princip bara är att stoppa in dom i fronten och dra lite slangar. tror den kylar bättre längst fram än längre bak givetvis, ha den på lite avstånd ifrån kylaren bara så den inte ligger emot och värmer upp intercoolers.


    Pratade med streegear och de sa att de kommer 27/2 och förhoppningsvis möjligen tidigare och att jag skulle få kollinummer så snart de kommer så det visar sig väl när den kommer ingen ide att hålla på spekulera ?
    Helt klart bra intercooler som räcker gott och väl för mina effektuttag för över 320hk Det blir mumma!
    Precis dit jag ville komma
    Har sett flera andra byggen med värre motorer som kör på noname-intercoolers och det verkar gå bra.
    Blir väl till att ta hem fronten från jobbet och måtta lite och beställa någon.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm-Österåker
    Inlägg
    430

    Re: Hjälp med Intercooler

    ta gärna bilder, alltid skoj att se hur man löst monteringar på olika sätt finns ju en massa kina IC som är avlånga och låga som man kan klämma in till rätta, tror det är helt oki att handskas med när man ska montera dit.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta kondensor/kylare/intercooler NG9-3 B207
    Av SuperTed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 10:13
  2. Byte av intercooler (HJÄLP)
    Av weppa79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •