Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta instrumenthus 9000 -97 från ltt till ftt

  1. #1

    Byta instrumenthus 9000 -97 från ltt till ftt

    Hej!

    (Jag sökte lite men hittade inte det jag sökte)

    Jag skulle vilja ha den där turbomätaren som finns i ftt och aero, om jag nu köper ett instrumenthus på skroten som har den, hur kopplar jag då in den mätarn? Eller sköter det sig automatiskt ?

    Fråga 2: Det nya huset kommer sannolikt inte ha samma miltal som mitt befintliga. Hur gör jag för att justera miltalet så det stämmer överens? Finns det nån firma som gör det ?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Byta instrumenthus 9000 -97 från ltt till ftt

    Köp det du ska ha och flytta över till ditt gamla hus?
    Alternativet blir väl annars att fotodokumentera miltalen på mätarna och så att ev framtida intressenter kan räkna ut själva hur långt bilen har gått...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3

    Re: Byta instrumenthus 9000 -97 från ltt till ftt

    Alltså, kika på bilden
    http://bilder.lagabasen.se/delar/1036/1036202617vy2.jpg

    Kollar man på den bilden så ser man att man skulle kunna trä på en slang där apc/turbomätaren sitter. Finns den slangen lös bakom instrumentpanelen ?
    Om jag måste dra den själv, vart ska den fästas i motorrummet och vilken dimension ska jag köpa?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Byta instrumenthus 9000 -97 från ltt till ftt

    Citat Ursprungligen postat av Philip82
    Om jag måste dra den själv, vart ska den fästas i motorrummet och vilken dimension ska jag köpa?
    Trodde alla visste att man skall söka på "prinskorv" för att då reda på det.

    4mm innerdiameter.

    Skall jag vara ärlig förstår jag dock inte vitsen med detta instrumentbyte; orginalmätaren säger ju inte speciellt mycket och de fåtal gånger jag önskat mäta laddtrycket har jag bara anslutit en noggrann manometer och dragit in slangen genom sidorutan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Byta instrumenthus 9000 -97 från ltt till ftt

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Skall jag vara ärlig förstår jag dock inte vitsen med detta instrumentbyte; orginalmätaren säger ju inte speciellt mycket och de fåtal gånger jag önskat mäta laddtrycket har jag bara anslutit en noggrann manometer och dragit in slangen genom sidorutan.
    Hrmpf.... för alla oss romantiskt lagda är det faktiskt tämligen viktigt att i alla stunder kunna betrakta laddtryckets vandring genom livet...härav att jag själv åker kring med dubbla laddtrycksmätare.

    Dock skall man veta att det är ganska mycket jobb för liten gris, så att säga. Att pilla fram en slang från insuget och koppla till instrumenthuset kräver att man har en del svordomar på lut.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Byta instrumenthus 9000 -97 från ltt till ftt

    Vad gäller miltalet så är väl det inget problem. Byt bara den högra deleln av instrumentet. Hela huset består ju av 3 delar; varvräknaren, hastighetsmätaren och temp/tank/turbo.

  7. #7

    Re: Byta instrumenthus 9000 -97 från ltt till ftt

    Tack för alla svar, jag gör så att jag skaffar ett instrumenthus och byter bara den högra delen.

    Sen eftersom ni undrar varför jag vill göra det så tycker jag dels att det är lite kul att pilla med bilen på fritiden, och dels att det är en "uppgradering" kan jag tycka hehe

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Byta instrumenthus 9000 -97 från ltt till ftt

    Vilka instrument med laddtrycksmätare kan man sno laddtrycksmätardelen från? Alla 94-98?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Byta instrumenthus i ng900 -94 2.0i
    Av miche.f i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 13:08
  2. Byta instrumenthus
    Av asppie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-03, 13:21
  3. Byta från 2,3t till 2,0T (9000) ?
    Av Ricky_T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •