Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: ABS-problem 9000 -94

  1. #1

    ABS-problem 9000 -94

    Hej,


    Har en 9000 Ltt -94 med ABS problem, detta efter det att tjuven åkt runt med bilen i 3 veckor.

    ABS lampan tänds när farten överstiger 30km/h
    Under 30 km/h kan man bromsa och ABSen jobbar på.

    Enligt verkstaden som felsökt är det vänster fram sensor eller kuggkransen som är trasig.

    Men nu till det märkliga, sensorn är uppmätt och den ligger på 1008ohm vilket enligt uppgift skall vara helt OK.

    MEN den ger ingen puls.

    Vad kan ge ett sådant resultat ?

    smuts på kuggkransen ?
    trasig sensor trotts att den ligger rätt i resistans-värde ?

    Har ni några ledtrådar eller egna erfarenheter i detta ämne...hör av Er

    PS. SAABFÖRSÄKRINGAR anser att när tjuven kört bilen så har han/hon gjort det med "normalt slitage" vilket inte kan orsaka ABS fel. Dom har aldrig hört uttrycket "kör som en biltjuv".
    Man kan bli trött på försäkringsbolag....DS

    mvh

    Fredrik1426
    Med Sol I Sinnet Regnar Det Mindre : - )

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Ja, att betala försäkringspremie skulle man ju egentligen sluta upp med. Skulle man nu smälla på någon med oförsäkrad bil så har vi ju vägtrafikföreningen...

    Nåväl, till problemet. Det enda som jag tycker verkar vettigt är väl egentligen att kuggkransen är totalt igensatt med skit, hur det nu skulle ha kommit in där på tre veckor kan man ju dock fundera över...
    Men plocka ur drivknuten och gör rent så kanske det fungerar sedan. Man kan även göra rent där genom att plocka ur ABS-Sensorn, men det brukar vara ett rent helvete att få ur dom hela ur hålen så, plocka ur drivknuten istället...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Ett annat alternativ är att sensorn har kommit ur läge, alltså att den sitter för långt ifrån kransen för att kunna få pulserna.
    Har iofs svårt att tro att det skulle kunna vara det då sensorerna i vanliga fall sitter som själva f*n om dom ska demonteras.
    Men kan ju vara värt att kolla upp iallafall.
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: ABS problem 9000

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1426
    PS. SAABFÖRSÄKRINGAR anser att när tjuven kört bilen så har han/hon gjort det med "normalt slitage" vilket inte kan orsaka ABS fel. Dom har aldrig hört uttrycket "kör som en biltjuv".
    Man kan bli trött på försäkringsbolag....DS

    mvh

    Fredrik1426
    *Suck*
    Ännu en anledning att undvika det bolaget

    Jag tycker definitivt att du ska bråka på fb om detta.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Hej,

    Felsökningen går vidare,

    Om jag inte kör fortare än 30km/h så fungerar ABS bromsarna, låter man ABSen jobba ett par gånger så kan man sedan köra fortare än 30km/h och då fungerar ABS bromsarna under ett par inbromsningar.

    När man kör mer än 30km/h (första gången efter tändningen blivit påslagen)så startar en ingående självdiagnos.

    Sen tänds ABS lampan och det roliga är slut...

    Tech2an gav felkod:24791 vilket är "Signal pumpmotor ABS"

    Har lånat en "breakoutbox" så man kan mäta på stiften.
    "Signal pumpmotor ABS" bör vara 0,7V när pumpmotorn går...

    Misstänker att pumpmotorn inte vill vara med och starta alla gånger... och då kommer jag förmodligen inte ha någon signal på 0,7V

    Ska ner i garaget imorgon...som sagt har ni tips eller erfarenheter så skriv gärna..

    mvh

    /Fredrik1426
    Med Sol I Sinnet Regnar Det Mindre : - )

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Tror nog pumpen har sagt upp sig.. Det är ju inte bara att byta, Men jag tror att det är den som har lagt av.. Sen kan du kollar sensorn så det inte är skit emellan sensorn och kuggkransen.. Brukar var problemet ibland..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Skulle tro att det är den hydraliska delen av pumpen som har gått och inte själva elmotorn.
    Inte helt ovanligt att de händer.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    hej,

    Som sagt, ABSen kan fungera om den får jobba lite innan farten överstiger 30km/h, sen kan man åka fortare och ABSen funkar.
    MEN det roliga tar slut ganska fort, tror att pumpen inte vill snurra mer.

    Ska ner i garaget ikväll igen och mäta lite och kolla om pumpen startar och att den lämnar signal till styrdonet.

    Som jag förstått det så byter man hela enheten dvs motor/pump/ventilpaket

    Vad kan ABS-enhet kosta beggad ?

    mvh

    /Fredrik1426
    Med Sol I Sinnet Regnar Det Mindre : - )

  9. #9
    Sådär ja... har nu felsökt och allt ser bra ut fram till kontakten till ABS-motorn.

    Det är så att motorn inte snurrar och lämnar ingen signal till ABS-boxen.

    Det är inte avbrott i motorlindningen och det händer ju att ABSen fungerar.

    Verkar som om det kanske är pumpdelen som går segt.

    Vad kan en ABS-enhet kosta beggad från skroten tro ?

    Ska kolla runt lite imorgon efter en "ny" ABS-enhet.

    mvh

    /Fredrik1426
    Med Sol I Sinnet Regnar Det Mindre : - )

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    141
    Tja!

    Jag har exakt samma bekymmer, abs lyser lite när den vill men numera allt oftare, till saab = vänster sensor. Detta trots att ja mätt upp 1080 ohm vid kontakten. Men han sa på verkstaden att dom kunde gå sönder ändå.. 300 spänn fattigare och lite klokare skall jag nu riva ner vänster fram och kolla conditionen på kransar och givare.

    MVH Daniel

    p.s hör av er om ni som har haft samma problem löst det på någe sätt.

    Jag har en 9000 A50 -97:a
    Saab 9-5 Griffin kombi -09 (Bruksen)
    Saab 9-3 Aero Cab -01 (Sommarbilen)
    Saab 96 opalgrön -77 (Såld)

  11. #11
    Hej igen...

    Nu har jag bytt ABS-pumenheten och det fungerar fin fint...

    Med den "nya" ABS-enheten kom även en huvudcyliner så den fika sitta kvar och monterades i bilen.....Vilket visade sig vara ett dåligt val.

    När jag luftat bromsarna och testkör så sjuker pedalen ner mot golvet sakta. Läckande huvudcylider (internt läckage)!!!
    Så de blev till att byta tillbaka till "min" huvudcylinder och lufta igen... VIPS så är pedalen stum i känslan igen.

    TIPS. Om man lyssnar precis vid 30km/h så hör man att ABS-pumpen surrar till.
    Då gör ABS styrdonet ett utökat test och pumpen surrar till och en varvtalssignal regisreras av styrdonet. Så det kan man lyssna efter.


    Till SAAB för att kolla av felkoderna och det som hade att göra med ABS-pumpenheten var borta.

    Men vänster bakre hjulsensor hade en felkod lagrad.

    Kopplade in breakoutboxen och på med Ohm-metern och ruskade lite på kabeln vid sensorn och vips så var det avbrott...och sen tillbaka till 970 Ohm .

    Så det blir till att byta den också....

    Köpte ABS-enheten från Örebro Bilskrot...stort tack till Stefan Johansson som till och med skickade bilder på ABS-pumpenheten så att det skulle bli rätt. Pris 2000:-exkl frakt.


    mvh

    /Fredrik1426
    Med Sol I Sinnet Regnar Det Mindre : - )

Liknande ämnen

  1. ABS-problem 9000 -91
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 22:00
  2. ABS problem 9000 -91
    Av Acer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 14:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •