Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    25

    Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Hejsan är ny här på forumet.. har en del jag funderar på..
    Är så att jag precis köpt min första saab här i livet, på grund av hundköp behövs en 9-5 kombi 2.0T -04 som rullat 11000mil. Har inte hämtat bilen än blir mitten på nästa vecka.. De dom gör på den nu är den stora servicen. Vad inne fattar den 12000mila servicen som den heter? vad gör dom? osv.. Har fått med vinterdäck, och dom hade precis satt på nya sommardäck. (bilen köpt på http://www.brlarssonbil.se)
    har sedan hört att man ska byta olja en gång extra än den årliga servicen. Stämmer detta? Vad är de för olja man ska använda i denna bilen? Funderar också över vad de kan komma för slit delar som man behöver byta framöver, är dom tex. känsliga i framvagnen eller nåt sånt? Ska man förbereda bilen för salt och så vidare med tex rostskydd, tecktyl ?
    Har hört att tex Volvo 940 dom nyare med lättrycksturbo går billigare om man chiptrimmar dom, hur skulle de funka på en min saab? vad finns de för olika alternativ som inte är så dyra? Får man ner bränsleförbrukningen?
    Har säkert flera tusan frågor men de räcker nog med detta så länge

    Hoppas jag kommit till rätt ställe med snälla svar och många som kan Saab!

    Ha de bra! Tack på förhand!

    /Henke
    Saab 9-5 Sportkombi 2.0T -04

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    58

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Grattis till dit bil köp och välkommen till forumet.

    Det finns redan många andra tråda ang. detta. Testa att söka på forumet.
    Här är iaf. lite olika trådar där du kan hitta mång svar.

    viewtopic.php?f=30&t=245035 -Mycket bra tråd som tar upp många vanliga fel på 9-5. Saker att tänka på vid köp m.m.

    http://www.maptun.se/serviceGuideTable. ... falleId=64 -Länkt till vad alla services innebär.

    viewtopic.php?f=3&t=248373 -Tråd ang. olja till din saab

    Vad gällande chip tirmm finns det många trådar att välja på. Sök på tex "Trimm" eller "chiptrimm". Annars kan jag bara rekommendera Nordic. En trimmfirma som jag själv hade valt om jag skulle trimma min bil.
    http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning=9-5&sub_page=2 -Trimmsats till din bil.
    Angående bränsleförbrukningen så råder det olika uppfattningar av om den saken. Personligen vill jag inbilla mig att det skulle gå åt mindre bränsle, men med fler ponnysar under högerfoten har jag svårt att tro att det blir så i verkligheten.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    12

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av Henkee
    Hejsan är ny här på forumet.. har en del jag funderar på..
    Är så att jag precis köpt min första saab här i livet, på grund av hundköp behövs en 9-5 kombi 2.0T -04 som rullat 11000mil. Har inte hämtat bilen än blir mitten på nästa vecka.. De dom gör på den nu är den stora servicen. Vad inne fattar den 12000mila servicen som den heter? vad gör dom? osv.. Har fått med vinterdäck, och dom hade precis satt på nya sommardäck. (bilen köpt på http://www.brlarssonbil.se)
    har sedan hört att man ska byta olja en gång extra än den årliga servicen. Stämmer detta? Vad är de för olja man ska använda i denna bilen? Funderar också över vad de kan komma för slit delar som man behöver byta framöver, är dom tex. känsliga i framvagnen eller nåt sånt? Ska man förbereda bilen för salt och så vidare med tex rostskydd, tecktyl ?
    Har hört att tex Volvo 940 dom nyare med lättrycksturbo går billigare om man chiptrimmar dom, hur skulle de funka på en min saab? vad finns de för olika alternativ som inte är så dyra? Får man ner bränsleförbrukningen?
    Har säkert flera tusan frågor men de räcker nog med detta så länge

    Hoppas jag kommit till rätt ställe med snälla svar och många som kan Saab!

    Ha de bra! Tack på förhand!

    /Henke
    Det är inte en snubbe i växsjö du köpte din bil av va?
    Köpte min 9-5a av en i växsjö och de va massa ful kopplingar i bilen.. Killen hade verkstad och verkade inte veta hur man ens sätter på en oljefilter..
    `-.´[Saab 9-3 2.0t SS 2003]`.-´

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    25

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av stw78
    Citat Ursprungligen postat av Henkee
    Hejsan är ny här på forumet.. har en del jag funderar på..
    Är så att jag precis köpt min första saab här i livet, på grund av hundköp behövs en 9-5 kombi 2.0T -04 som rullat 11000mil. Har inte hämtat bilen än blir mitten på nästa vecka.. De dom gör på den nu är den stora servicen. Vad inne fattar den 12000mila servicen som den heter? vad gör dom? osv.. Har fått med vinterdäck, och dom hade precis satt på nya sommardäck. (bilen köpt på http://www.brlarssonbil.se)
    har sedan hört att man ska byta olja en gång extra än den årliga servicen. Stämmer detta? Vad är de för olja man ska använda i denna bilen? Funderar också över vad de kan komma för slit delar som man behöver byta framöver, är dom tex. känsliga i framvagnen eller nåt sånt? Ska man förbereda bilen för salt och så vidare med tex rostskydd, tecktyl ?
    Har hört att tex Volvo 940 dom nyare med lättrycksturbo går billigare om man chiptrimmar dom, hur skulle de funka på en min saab? vad finns de för olika alternativ som inte är så dyra? Får man ner bränsleförbrukningen?
    Har säkert flera tusan frågor men de räcker nog med detta så länge

    Hoppas jag kommit till rätt ställe med snälla svar och många som kan Saab!

    Ha de bra! Tack på förhand!

    /Henke
    Det är inte en snubbe i växsjö du köpte din bil av va?
    Köpte min 9-5a av en i växsjö och de va massa ful kopplingar i bilen.. Killen hade verkstad och verkade inte veta hur man ens sätter på en oljefilter..
    Nepp de är inte i växsjö.. långt därifrån.. hoppas på att bilen blir bra för mig och i framtiden.. tack för alla svar , läste även den förste som skrev..

    /Henke
    Saab 9-5 Sportkombi 2.0T -04

  5. #5

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Hej!

    Oljeservice gör du var 1000'e mil (max 1500) eller 1 gång per år. Det måste vara en olja som är klassad av GM, men de flesta kör med mobil-1 0w-40 och det är vad saab rekommenderar till din bil.
    Vid 11000 nu som min snart har gått och varit inne på den service, då byttes förutom motorolja/filter även kupéfilter, luftfilter, bromsvätska, bensinfilter, tändstift osv. även beläggen fram då de var slut. Även oljan i lådan byttes.
    Regelbunden oljeservice som jag skrev ovan är A och O, och hoppas även att föregående ägare har skött servicarna och även fått boken stämplad efter ordning.
    Beträffande rostskydd så vet jag väl inte direkt om de är särskilt rostbenägna dessa 9-5. har haft en -00 och har en -04'a nu och har inte haft några problem med rost. Det är ju ingen fårrrd! Vanlig handtvätt nån gång per månad och 1-2 vaxningar om året kanske så kommer du ha en fin bil länge.

    När det gäller trim så skulle jag satsa på en biopowerbox från t.ex maptun om jag var dig, då du har möjlighet att köra med både e85 och bensin och blanda hur du vill, på sommaren när bensinen är dyr och e85 billigare så kan det löna sig att köra med e85, plus att du får ut lite extra kräm ur bilen och den går bättre. och risken för att bilen spikar minimeras. BF98 börjar ju plockas bort överallt och E85 pumpar sätts upp. Bilen går mycket bättre både med bensin och E85.

    De 2 9-5 jag har haft har då inte haft några konstigheter i framvagnen.
    Det som är mer vanligt är nog bussningarna i bakvagnen.

    Annars, välkommen in i SAAB-världen. och blir du något lika oss så vill du inte köra annat :

    Mvh Magnus
    - 9000 AERO Crystal Rainbow Edition -
    http://www.garaget.org/?car=100155

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    25

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Magnus
    Hej!

    Oljeservice gör du var 1000'e mil (max 1500) eller 1 gång per år. Det måste vara en olja som är klassad av GM, men de flesta kör med mobil-1 0w-40 och det är vad saab rekommenderar till din bil.
    Vid 11000 nu som min snart har gått och varit inne på den service, då byttes förutom motorolja/filter även kupéfilter, luftfilter, bromsvätska, bensinfilter, tändstift osv. även beläggen fram då de var slut. Även oljan i lådan byttes.
    Regelbunden oljeservice som jag skrev ovan är A och O, och hoppas även att föregående ägare har skött servicarna och även fått boken stämplad efter ordning.
    Beträffande rostskydd så vet jag väl inte direkt om de är särskilt rostbenägna dessa 9-5. har haft en -00 och har en -04'a nu och har inte haft några problem med rost. Det är ju ingen fårrrd! Vanlig handtvätt nån gång per månad och 1-2 vaxningar om året kanske så kommer du ha en fin bil länge.

    När det gäller trim så skulle jag satsa på en biopowerbox från t.ex maptun om jag var dig, då du har möjlighet att köra med både e85 och bensin och blanda hur du vill, på sommaren när bensinen är dyr och e85 billigare så kan det löna sig att köra med e85, plus att du får ut lite extra kräm ur bilen och den går bättre. och risken för att bilen spikar minimeras. BF98 börjar ju plockas bort överallt och E85 pumpar sätts upp. Bilen går mycket bättre både med bensin och E85.

    De 2 9-5 jag har haft har då inte haft några konstigheter i framvagnen.
    Det som är mer vanligt är nog bussningarna i bakvagnen.

    Annars, välkommen in i SAAB-världen. och blir du något lika oss så vill du inte köra annat :

    Mvh Magnus

    Hejsan Magnus!

    Får kolla på protokollet när jag hämtar bilen så får vi se vad dom gjort på servicen.. men de är väl som du säger. Men kan man kör med ren E85 i min bil, den är ju inte klassad som en biopower...??
    så du rekommenderar att jag kör med mobil 10w-40? är den helsyntet eller del? vilket ska jag använda?
    De är inga stänkskydd på bilen nu när jag köper den, tror du att de skulle vara nåt? Många säger ju att de skyddar bilen avsevärt mycket.. sant eller falskt?
    Skulle du kunna skicka en länk på den biopowerboxen, om jag ska chipa nåt så får de inte kosta skjortan.. bilen ska ju vara som en liten älskling och inget plattan i mattan bil..

    Tack för svaret!!

    /Henke
    Saab 9-5 Sportkombi 2.0T -04

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 952

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av Henkee
    så du rekommenderar att jag kör med mobil 10w-40? är den helsyntet eller del? vilket ska jag använda?
    Oljan heter inte Mobil 10W-40 utan Mobil 1 0W-40, det är en helsyntetisk olja vilket du ska använda!

    Denna oljan är det & den har rätt klassning som uppfyller Saab's krav... klassningen heter GM LL-A-025 / GM LL-B-025! http://www.mobil1.se/produkter/mobil-1- ... 0w-40.aspx

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    25

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Henkee
    så du rekommenderar att jag kör med mobil 10w-40? är den helsyntet eller del? vilket ska jag använda?
    Oljan heter inte Mobil 10W-40 utan Mobil 1 0W-40, det är en helsyntetisk olja vilket du ska använda!

    Denna oljan är det & den har rätt klassning som uppfyller Saab's krav... klassningen heter GM LL-A-025 / GM LL-B-025! http://www.mobil1.se/produkter/mobil-1- ... 0w-40.aspx
    Hejsan!
    Tack för de då vet jag exakt vilken jag ska använda.. vart hittar man den billigast, någon stans på nätet?

    /Henke
    Saab 9-5 Sportkombi 2.0T -04

  9. #9

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Hejsan Magnus!

    Får kolla på protokollet när jag hämtar bilen så får vi se vad dom gjort på servicen.. men de är väl som du säger. Men kan man kör med ren E85 i min bil, den är ju inte klassad som en biopower...??
    så du rekommenderar att jag kör med mobil 10w-40? är den helsyntet eller del? vilket ska jag använda?
    De är inga stänkskydd på bilen nu när jag köper den, tror du att de skulle vara nåt? Många säger ju att de skyddar bilen avsevärt mycket.. sant eller falskt?
    Skulle du kunna skicka en länk på den biopowerboxen, om jag ska chipa nåt så får de inte kosta skjortan.. bilen ska ju vara som en liten älskling och inget plattan i mattan bil..

    Tack för svaret!!

    /Henke
    Hej!
    Som Börne skrev, och jag var väl lite luddig när jag satte ett - (bindestreck) imellan mobil och 1 alltså mobil-1 heter oljan, sen är det 0w 40 som det ska vara, helsyntet.
    Jag har inte saknat några stänkskydd på mina 9-5or alls.. så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt.
    Sen det där med E85 eller inte i en bil som inte är biopower det finns det nog många olika åsikter om. programvarumässigt är det inga problem eftersom det är istort sett samma program som saab kör med original i sina biopowerbilar, är väl lite småsaker som skiljer sen på bilen, men det är många som kört flera år med E85 utan problem.
    - 9000 AERO Crystal Rainbow Edition -
    http://www.garaget.org/?car=100155

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 952

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av Henkee
    Hejsan!
    Tack för de då vet jag exakt vilken jag ska använda.. vart hittar man den billigast, någon stans på nätet?

    /Henke
    Den kostar 700kr för 4L på saab här i Kristianstad så den är ju inte direkt billig! Det enda stället på nätet jag vet är http://www.mapodo.de/

    Direktlänk till Mobil 1 0W-40 http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... cts_id/316

    33,50 EUR för oljan & 19,90 EUR i frakt! Totalt 53,40 EUR c:a 580kr

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    25

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Magnus
    Hejsan Magnus!

    Får kolla på protokollet när jag hämtar bilen så får vi se vad dom gjort på servicen.. men de är väl som du säger. Men kan man kör med ren E85 i min bil, den är ju inte klassad som en biopower...??
    så du rekommenderar att jag kör med mobil 10w-40? är den helsyntet eller del? vilket ska jag använda?
    De är inga stänkskydd på bilen nu när jag köper den, tror du att de skulle vara nåt? Många säger ju att de skyddar bilen avsevärt mycket.. sant eller falskt?
    Skulle du kunna skicka en länk på den biopowerboxen, om jag ska chipa nåt så får de inte kosta skjortan.. bilen ska ju vara som en liten älskling och inget plattan i mattan bil..

    Tack för svaret!!

    /Henke
    Hej!
    Som Börne skrev, och jag var väl lite luddig när jag satte ett - (bindestreck) imellan mobil och 1 alltså mobil-1 heter oljan, sen är det 0w 40 som det ska vara, helsyntet.
    Jag har inte saknat några stänkskydd på mina 9-5or alls.. så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt.
    Sen det där med E85 eller inte i en bil som inte är biopower det finns det nog många olika åsikter om. programvarumässigt är det inga problem eftersom det är istort sett samma program som saab kör med original i sina biopowerbilar, är väl lite småsaker som skiljer sen på bilen, men det är många som kört flera år med E85 utan problem.

    Okej tack!! Ska köpa den oljan! Får se hur de blir med stänkskydd de kanske funkar lika bra utan..
    vad kostar ett sånt biopowerchip, trimmchip, de billigaste man kan få tag i? är de bara maptun eller vad de heter??

    /Henke
    Saab 9-5 Sportkombi 2.0T -04

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    25

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Henkee
    Hejsan!
    Tack för de då vet jag exakt vilken jag ska använda.. vart hittar man den billigast, någon stans på nätet?

    /Henke
    Den kostar 700kr för 4L på saab här i Kristianstad så den är ju inte direkt billig! Det enda stället på nätet jag vet är http://www.mapodo.de/

    Direktlänk till Mobil 1 0W-40 http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... cts_id/316

    33,50 EUR för oljan & 19,90 EUR i frakt! Totalt 53,40 EUR c:a 580kr
    Tjena!
    Ska kolla vad de kostar att köpa den på saab där jag bor, ska gå in och kika på den sidan, någon annan som har någon bra webbshop som man kan handla den oljan billigt??

    Tack för svaret!!

    /Henke
    Saab 9-5 Sportkombi 2.0T -04

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    SAAB har ju en olja som heter GM Genuine 5w30 den kostar mellan 3-400:- för 5L
    Den är klassad GM LL A 025
    Kör själv med den.

    Trim så har du t.ex http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=24
    Sen finns
    www.nordictuning.com
    www.trollspeed.se
    www.BSRAB.se

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    25

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    SAAB har ju en olja som heter GM Genuine 5w30 den kostar mellan 3-400:- för 5L
    Den är klassad GM LL A 025
    Kör själv med den.

    Trim så har du t.ex http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=24
    Sen finns
    http://www.nordictuning.com
    http://www.trollspeed.se
    http://www.BSRAB.se

    Mvh
    Hejsan!!

    Kan ju fråga dig om de finns något annat sätt att öka prestandarden i motorn utan att gör så mycket i pris?? tex sportluftfilter?

    /Henke
    Saab 9-5 Sportkombi 2.0T -04

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 952

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    SAAB har ju en olja som heter GM Genuine 5w30 den kostar mellan 3-400:- för 5L
    Den är klassad GM LL A 025
    Kör själv med den.
    Den kostar 600kr i Krstd! Vet vi har diskuterat detta innan i nån tråd, jäkligt stor prisskillnad!

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 952

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av Henkee
    tex sportluftfilter?
    Det gör inget på prestandan då ett originalfilter klarar av mycket högre effekt än vad du har ändå... det enda ett sportluftfilter gör är att du riskerar att förstöra din LMM om du råkat olja in det för mycket!

  17. #17
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "_oxygene_":kfjdq0x4
    SAAB har ju en olja som heter GM Genuine 5w30 den kostar mellan 3-400:- för 5L
    Den är klassad GM LL A 025
    Kör själv med den.
    Den kostar 600kr i Krstd! Vet vi har diskuterat detta innan i nån tråd, jäkligt stor prisskillnad![/quote:kfjdq0x4]


    Helt OTROLIGT!!!!

    Ring till dom och fråga varför den kostar hälften så mkt på andra ställen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  18. #18
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 952

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Helt OTROLIGT!!!!

    Ring till dom och fråga varför den kostar hälften så mkt på andra ställen.

    Mvh
    Har tänkt att ställa just den frågan nästa gång jag ska byta olja...

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    96

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av Henkee
    . De dom gör på den nu är den stora servicen. Vad inne fattar den 12000mila servicen som den heter? vad gör dom? osv.. /Henke
    Tror acces länkade till fel service. Här e den riktiga http://www.maptun.se/serviceGuideTable. ... falleId=94

    Mvh//lidas
    9-5 AERO SC-03
    Oldsmobile Cutlass F-85 -65

    http://www.garaget.org/saabfreaken

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    25

    Re: Ny på forumet, en del frågor om mitt bilköp?

    Citat Ursprungligen postat av lidas
    Citat Ursprungligen postat av Henkee
    . De dom gör på den nu är den stora servicen. Vad inne fattar den 12000mila servicen som den heter? vad gör dom? osv.. /Henke
    Tror acces länkade till fel service. Här e den riktiga http://www.maptun.se/serviceGuideTable. ... falleId=94

    Mvh//lidas
    Tror de va den jag kom till.. tack så mycket!

    /Henke
    Saab 9-5 Sportkombi 2.0T -04

Liknande ämnen

  1. Här på forumet blev mitt köp till en SAAB
    Av Firehand i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 16:59
  2. Bilköp, frågor angående -> 9-3, 9-5 kombi
    Av Varget i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 00:28
  3. Trött på mitt bilköp
    Av Olomar i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 09:18
  4. Recensera mitt bilköp!
    Av Wheelman i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-28, 00:40
  5. en del frågor inför bilköp (og900T16)
    Av Zorax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 18:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •