Hej!
Oljeservice gör du var 1000'e mil (max 1500) eller 1 gång per år. Det måste vara en olja som är klassad av GM, men de flesta kör med mobil-1 0w-40 och det är vad saab rekommenderar till din bil.
Vid 11000 nu som min snart har gått och varit inne på den service, då byttes förutom motorolja/filter även kupéfilter, luftfilter, bromsvätska, bensinfilter, tändstift osv. även beläggen fram då de var slut. Även oljan i lådan byttes.
Regelbunden oljeservice som jag skrev ovan är A och O, och hoppas även att föregående ägare har skött servicarna och även fått boken stämplad efter ordning.
Beträffande rostskydd så vet jag väl inte direkt om de är särskilt rostbenägna dessa 9-5. har haft en -00 och har en -04'a nu och har inte haft några problem med rost. Det är ju ingen fårrrd! Vanlig handtvätt nån gång per månad och 1-2 vaxningar om året kanske så kommer du ha en fin bil länge.
När det gäller trim så skulle jag satsa på en biopowerbox från t.ex maptun om jag var dig, då du har möjlighet att köra med både e85 och bensin och blanda hur du vill, på sommaren när bensinen är dyr och e85 billigare så kan det löna sig att köra med e85, plus att du får ut lite extra kräm ur bilen och den går bättre. och risken för att bilen spikar minimeras. BF98 börjar ju plockas bort överallt och E85 pumpar sätts upp. Bilen går mycket bättre både med bensin och E85.
De 2 9-5 jag har haft har då inte haft några konstigheter i framvagnen.
Det som är mer vanligt är nog bussningarna i bakvagnen.
Annars, välkommen in i SAAB-världen. och blir du något lika oss så vill du inte köra annat :
Mvh Magnus