Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur få loss 9000 kupéfläktmotorn??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359

    Hur få loss 9000 kupéfläktmotorn??

    Hur tusan får man loss kupéfläktmotorn på en 9000? Skall man behöva ta ur hel värmepaketet?
    Har fått glapp i motorn och måste få ur den för kolla om jag kan laga den eller montera en ny.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Hur få loss 9000 kupéfläktmotorn??

    Jag bytte min kupefläkt på min f.d vinterbil, en 9k CSE -94. Sågade faktiskt upp ett stort lock i vankant på värmepaketet - funkade alldeles ypperligt. Limmade sedan ihop med 2-komponentslim.

    Sågen jag använde vad en tryckluftsdriven historia.

    Och annars är det tydligen bort med hela värmepaketet som gäller

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359

    Re: Hur få loss 9000 kupéfläktmotorn??

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Jag bytte min kupefläkt på min f.d vinterbil, en 9k CSE -94. Sågade faktiskt upp ett stort lock i vankant på värmepaketet - funkade alldeles ypperligt. Limmade sedan ihop med 2-komponentslim.

    Sågen jag använde vad en tryckluftsdriven historia.

    Och annars är det tydligen bort med hela värmepaketet som gäller

    Mvh
    Den tanken har också slagit mig. Det funkade alltså bra för dig?
    Var är lämpligast att såga för att komma åt motorn bäst? Har du någon bild?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359

    Re: Hur få loss 9000 kupéfläktmotorn??

    Började med att såga ett litet hål.


    Men det visade sig att det var kolen/slitytorna (vad dom nu heter på en elmotor) som var slut och det ena satt på undersidan, så det blev till att såga upp ett stort hål för att få ur hela motorn/fläkten:


    Detta tror jag iaf är lättare att göra än att göra det på det riktiga sättet som verkar fruktansvärt krångligt.
    Tog mig ca 5minuter att få ur motorn.

    Nu blir det till att köpa en ny(are) motor. Får plöja blocket eller åka till antingen SDCC eller Saab Ana på måndag.

    Sambon är riktigt glad nu när hon inte får använda sin bil på några dagar... NOT!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Thn
    Inlägg
    21

    Re: Hur få loss 9000 kupéfläktmotorn??

    Citat Ursprungligen postat av Jari
    Började med att såga ett litet hål.


    Men det visade sig att det var kolen/slitytorna (vad dom nu heter på en elmotor) som var slut och det ena satt på undersidan, så det blev till att såga upp ett stort hål för att få ur hela motorn/fläkten:


    Detta tror jag iaf är lättare att göra än att göra det på det riktiga sättet som verkar fruktansvärt krångligt.
    Tog mig ca 5minuter att få ur motorn.

    Nu blir det till att köpa en ny(are) motor. Får plöja blocket eller åka till antingen SDCC eller Saab Ana på måndag.

    Sambon är riktigt glad nu när hon inte får använda sin bil på några dagar... NOT!
    varför göra sönder när det är lättare att ta loss helt http://www.twinsaabs.com/9000/heat/intro.asp?nsteps=5

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Hur få loss 9000 kupéfläktmotorn??

    För egen del sågar jag upp ett länsgående hål i golvet när jag ska byta avgassystem, för jag har inte tillgång till lyft, sedan tejpar jag igen med gaffatejp.

    Men det är klart, sjunger bilen på sista versen och nästa ägare blir bilskroten, kan väl ovanstående metod duga. Edit: Fläktmotorbytet menar jag.
    Det är trots allt en hel del arbete om man ska göra jobbet fackmannamässigt.

    Synd bara om sådana här operationer utförs på bilar som är värda att bevara.
    Jag skulle bli helgalen om jag upptäckte detta på en i övrigt fin bil som ska originalbevaras.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: Hur få loss 9000 kupéfläktmotorn??

    Tog mig ungefär en timme att byta ut fläkten på min 9000 utan att såga. Sitter lite bökigt till så det är en fördel om man är två.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359

    Re: Hur få loss 9000 kupéfläktmotorn??

    Citat Ursprungligen postat av H20
    Tog mig ungefär en timme att byta ut fläkten på min 9000 utan att såga. Sitter lite bökigt till så det är en fördel om man är två.
    1 timme enligt den riktiga metoden?! Det var inte dåligt med tanke på alla prylar som skall loss för att komma åt fläkten.
    Får nog ta och anlita dig nästa gång jag skall meka med bilen.
    När jag såg beskrivningen så räknade jag nästan med 2-3timmar bara för att få loss skiten och lika lång tid för att montera igen.
    Min "operation" tog ca 0,5 timme totalt. Limmade ihop plasthuset och det funkade kanon.
    Skulle det vara så att nästa ägare vill återställa så har jag ett extra fläkthus liggandes i garaget från den nya jag köpte.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    26

    Re: Hur få loss 9000 kupéfläktmotorn??

    Jag gjorde det enligt verkstadshandboken. Det tog väl säkert ett par timmar en lördag. Men so what, dom timmarna har jag inte saknat sedan dess. Jag köpte en ny fläkt på SAAB, minns inte vad den kostade, men de pengar jag skulle tjäna på en snikrep skulle ändå inta finnas kvar idag!
    Vad jag försöker säga är att om du inte är dumsnål och försöker ta genvägar, så har du gjort detta för sista gången. En ny fläkt, monterad på rätt sätt, håller sannolikt resten av bilens livslängd!
    Tommy
    En arbetad dag är en glädjedag

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    202

    Re: Hur få loss 9000 kupéfläktmotorn??

    Jag har också bytt fläktmotor enligt boken ca 3-4 ggr Och kan säga at första gången tog det nog 2-3 timmar och den senaste ca 40 min.
    Ett tips är att kolla hur allt sitter innan du börjar dra och bända i sakerna (för det kommer du att behöva).
    Om du ska behålla bilen ett tag köp en ny fläktmotor så slipper du göra om allt igen.
    900T16 -91 |-\___\\-------//___/-| 9-5 Aero -03
    Tidigare 9-5 AERO -04 Aut 9-5 AERO -01 9000 Griffin -94 2.3T 200+

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Re: Hur få loss 9000 kupéfläktmotorn??

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    [b]
    Jag skulle bli helgalen om jag upptäckte detta på en i övrigt fin bil som ska originalbevaras.
    Din avatar är en mycket målande beskrivning hur man skulle känna sig
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

Liknande ämnen

  1. Hur tar man loss ratten på 9000 -94:a?
    Av -Rickard- i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 16:48
  2. Hur får man loss cd-spelaren i en 9000 ?
    Av Andersgotland i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 22:59
  3. Hur får jag loss drivklockan på 9000?
    Av phoenix__ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 17:47
  4. Få loss medbringare på en 9000?
    Av HenkeP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 15:36
  5. Hur ta loss dörrhandtag på 9000?
    Av DaF1e i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •