Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köra avstäld bil.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340

    Köra avstäld bil.

    Tjenare alla kunniga.

    Hur är det egentligen får man köra en avställd bil till en verkstad eller måste bilen vara på ställd?

    Mvh Fredrik

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Köra avställd bil.

    Att köra ett avställt fordon
    Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

    Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.


    Längst ner står det.
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... av-fordon/
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Köra avstäld bil.

    vad är anledningen till verstadsbesöket?
    om bilen är trasig och ska lagas så brukar man ju normalt sett behöva ställa på den när den blivit lagad, då kan det ju kvitta om den är påställd under besöket med.

    Ett allternativ är ju att ställa på den och få hem den där tillfälliga lappen som gäller 14 dagar, betalar du inte den så blir ju bilen avställd igen.

    Sen så skulle jag nog gissa på att de flesta skulle kört ändå, men det lär det väl snart bli ett levande om...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340

    Re: Köra avstäld bil.

    Anledningen att den ska till verkstan är att den ska göras klar inför våren. Toppackningen läcker så motorn ska plockas ur och tittas igenom samt lådan. Tanken är att ha den klart om någon månad när vägarna börja torka upp. Så vill helst inte ställa på den men ja vi får se.

    Ska bara åka försiktigt till bästa verkstaden jag vet "den där broder jobbar" inte den närmaste men och då var det som jag trodde att man inte får göra det.

    Tack för svaren.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: Köra avstäld bil.

    Olika försäkringsbolag har olika vilkor, men mitt försäkringsbolag är tydliga med att försäkring ej gäller vid avställd bil, inte ens trafikförsäkring.

    Bondförnuft säger på med vinterdäck och ha giltig trafikförsäkring på bilen och kör den till verkstaden.

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Köra avstäld bil.

    Jag fattar inte riktigt....... kan man ha trafikförsäkring på avställt fordon? What's the point?

    Vi är väl ett stort gäng i landet som en gång i månaden smyger kring på bakgatorna med avställda bilar, men OM olyckan skulle inträffa så är det i egen pluska man får fiska. Finns inga genvägar till lagligt beteende.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Köra avstäld bil.

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag fattar inte riktigt....... kan man ha trafikförsäkring på avställt fordon? What's the point?

    Vi är väl ett stort gäng i landet som en gång i månaden smyger kring på bakgatorna med avställda bilar, men OM olyckan skulle inträffa så är det i egen pluska man får fiska. Finns inga genvägar till lagligt beteende.
    Man bör väl få ha ett avställt fordon försäkrat eftersom det finns undantag då ett avstält fordon får brukas, t ex köra till närmaste verkstad.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224

    Re: Köra avstäld bil.

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag fattar inte riktigt....... kan man ha trafikförsäkring på avställt fordon? What's the point?

    Vi är väl ett stort gäng i landet som en gång i månaden smyger kring på bakgatorna med avställda bilar, men OM olyckan skulle inträffa så är det i egen pluska man får fiska. Finns inga genvägar till lagligt beteende.
    Man bör väl få ha ett avställt fordon försäkrat eftersom det finns undantag då ett avstält fordon får brukas, t ex köra till närmaste verkstad.
    Läs på vv.se/transportstyrelsen:
    Man får enbart köra ett avställt fordon till en förbokad besiktningstid.
    De gånger jag besiktat avställd garageförsäkrad bil har jag ringt mitt försäkringsbolag och bett dem notera detta. De har då inte tagit någon extra avfigt för några timmars trafikförsäkring.

Liknande ämnen

  1. Köra in en NY bil....
    Av RZ i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •