Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fyrhjuling/ATV

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114

    Fyrhjuling/ATV

    Hej på Er!

    Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av fyrhjulingar?
    Läser man på ATV forum å sånt, så verkar det vara Can Am som gäller, oftast 800cc.. Någon som har erfarenhet av dessa eller andra märken?
    Själv är jag ny med sånna här leksaker, men var å köpte mig en Goes 520, en kina-maskin iofs, men å handra sidan halva priset mot en märkesmaskin. ( http://www.goeseurope.com/ )
    Lär väl erkänna att den är helt okej, men jag är inte är kanonnöjd, men den fungerar hittills efter 30mil som den ska, har varit lite strul med laddningen, samt lite mer vibrationer än tex. Yamaha Bruteforce 750, men det ska gå på garantin..
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Fyrhjuling/ATV

    Stora frågan är väl vad du ska använda den till?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114

    Re: Fyrhjuling/ATV

    Ja det är väl som för dom flesta andra...helgturer längs småvägar å kanske nån sväng in i skogen
    Tänkte väl ha den som en åretrunt-snöskoter..
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Dalarna/Ludvika
    Inlägg
    101

    Re: Fyrhjuling/ATV

    Citat Ursprungligen postat av Magnus2114
    Hej på Er!

    Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av fyrhjulingar?
    Läser man på ATV forum å sånt, så verkar det vara Can Am som gäller, oftast 800cc.. Någon som har erfarenhet av dessa eller andra märken?
    Själv är jag ny med sånna här leksaker, men var å köpte mig en Goes 520, en kina-maskin iofs, men å handra sidan halva priset mot en märkesmaskin. ( http://www.goeseurope.com/ )
    Lär väl erkänna att den är helt okej, men jag är inte är kanonnöjd, men den fungerar hittills efter 30mil som den ska, har varit lite strul med laddningen, samt lite mer vibrationer än tex. Yamaha Bruteforce 750, men det ska gå på garantin..
    Hej!

    Hade tidigare en Honda 420ES som såldes för ett år sedan. Köpte istället 2 st GOES 520 Max som ersättning. Används för plogning och rena nöjesturer efter väg, stig och skog. Visst, Kina-maskiner, men den ena har nu gått 250 mil och den andra 300 mil utan mekaniska eller elektriska bekymmer. Dock har lacken lätt för att "krulla" sig på tankkåpan närmast tanklocket om man spiller bensin vid påfyllning och det ligger kvar. Så ett tips är att alltid vara noggrann med eftertorkningen där. Det viktigaste tipset jag vill ge dig är att åk aldrig ensam under terrängkörning och framför allt - tänk på vältningsrisken. Var själv ute ensam en gång i terräng och skulle nerför en skogsslänt. Plötsligt visade det sig att under blåbärsriset för höger framhjul fanns en tillräckligt stor grop för att hjulet inte skulle få någon terräng att vila på. Maskinen vägde över och slog runt, undertecknad hann inte hoppa, allt gick på en svinblink. 320 kg fyrhjuling över sig men med en enorm tur fanns en hålighet under maskinen så den vilade mest på styre och bakre pakethållare. Gick att kravla sig loss. Resultat var endast två brutna revben.
    Åk som folk! - ta enorm hänsyn till häst o ryttare, hundrastare och promenadmänniskor, gårdsdjur etc så möts du av nyfikna kommentarer och frågor istället för "höttande nävar".

    My two cents

    MaPe

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Fyrhjuling/ATV

    Jag har kört en del med Kawasaki bruteforce (yamaha heter grizzly) och Canam outlander 650/800...

    Personligen tycker jag det är värt de där extra pengarna för en bra märkesmaskin, du har igen det när det ska säljas, att sälja en beg kinamaskin verkar tämligen svårsålt och den totala kostnaden blir gärna högre eftersom andrahandsvärdet är sämst... Ska man ha nåt som är lite billigare så är Kymco att föredra, inte lika tekniskt avancerade som canam m.fl. men väl en riktigt bra kvalitétsmaskin...

    Provkörde CF en del innan mitt första köp (som är same same som goes och fastpower) och kan bara konstatera att jag förstår att folk säljer de ganska snabbt, ser bra ut men går inte bra och funkar så där, rejält slö för sin motoreffekt - rolighetsfaktorn är ju lika med noll, plasten av sämre kvalitét, att den spricker lätt förstår man, reglage saknar känsla och känns inte det minsta gediget... De tål inte fukt osv lika bra.. man tar sig säkert fram lika bra i skogen med en sådan om man inte är väldigt avancerad, men att dra nåt eller ha kul på en grusväg är ju bara att glömma, på tok för slöa.

    Can-Am funkar bäst som allroundmaskin tycker jag, bruteforce lägger sig lite mer över hjulen men har bättre 4WD om man ska jobba med den en del. Suzuki, Yamaha och Polaris är riktigt bra med men inte samma effekt. Polaris har ju annars den absolut bästa 4WD drivningen
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114

    Re: Fyrhjuling/ATV

    Tackar för tipsen och förslagen!!
    Jag har inte kört några andra märken (mer än bara någon sväng) så det är svårt att referera något så det är kul att läsa hur ni andra upplever dom andra maskinerna..

    MaPe> Ja det håller jag helt med om, det är väldigt lätt att man kan göra sig illa och är man då själv så kan det gå riktigt illa..

    fredrik_wt> Så du tycker att trots att det är så stor prisskillnad mot tex. en Can am så är det värt det? Fick prisförlag från en lokal handlare på en 800cc för 133´400:- och en 650cc 123´400:-..
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Fyrhjuling/ATV

    Citat Ursprungligen postat av Magnus2114
    Tackar för tipsen och förslagen!!
    Jag har inte kört några andra märken (mer än bara någon sväng) så det är svårt att referera något så det är kul att läsa hur ni andra upplever dom andra maskinerna..

    MaPe> Ja det håller jag helt med om, det är väldigt lätt att man kan göra sig illa och är man då själv så kan det gå riktigt illa..

    fredrik_wt> Så du tycker att trots att det är så stor prisskillnad mot tex. en Can am så är det värt det? Fick prisförlag från en lokal handlare på en 800cc för 133´400:- och en 650cc 123´400:-..
    Mja, värt det är ju en fråga man får ta ställning till... att köpa kina-skrot är inte värt det, för totalekonomiskt kommer det blir snordyrt om man inte går på nåt beg halvpaj från början (för kina maskinerna håller så där så oftast är det paj här o var) jag köpte en Kymco, som ändå är en billigare kvalitétsmaskin, jag gav 66k för den, använde den en säsong sålde den för 65k... hade jag köpt en billigare kina maskin för 45 hade jag troligen fått tillbaka 35 eftersom importören kan prisdumpa 15k över en vecka så där för att sälja ut stora lager, då har man direkt förlorat fett...
    Att köpa nytt förlorar man alltid på, men köper man en knappt inkörd can am 800 för runt 80-90, beroende på modell, gör man nog ingen större förlust på 1 säsong om man jämför med kinaskrotet...
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Dalarna/Ludvika
    Inlägg
    101

    Re: Fyrhjuling/ATV

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Citat Ursprungligen postat av Magnus2114
    Tackar för tipsen och förslagen!!
    Jag har inte kört några andra märken (mer än bara någon sväng) så det är svårt att referera något så det är kul att läsa hur ni andra upplever dom andra maskinerna..

    MaPe> Ja det håller jag helt med om, det är väldigt lätt att man kan göra sig illa och är man då själv så kan det gå riktigt illa..

    fredrik_wt> Så du tycker att trots att det är så stor prisskillnad mot tex. en Can am så är det värt det? Fick prisförlag från en lokal handlare på en 800cc för 133´400:- och en 650cc 123´400:-..
    Mja, värt det är ju en fråga man får ta ställning till... att köpa kina-skrot är inte värt det, för totalekonomiskt kommer det blir snordyrt om man inte går på nåt beg halvpaj från början (för kina maskinerna håller så där så oftast är det paj här o var) jag köpte en Kymco, som ändå är en billigare kvalitétsmaskin, jag gav 66k för den, använde den en säsong sålde den för 65k... hade jag köpt en billigare kina maskin för 45 hade jag troligen fått tillbaka 35 eftersom importören kan prisdumpa 15k över en vecka så där för att sälja ut stora lager, då har man direkt förlorat fett...
    Att köpa nytt förlorar man alltid på, men köper man en knappt inkörd can am 800 för runt 80-90, beroende på modell, gör man nog ingen större förlust på 1 säsong om man jämför med kinaskrotet...
    Du resonerar ganska roligt du. Trådskaparen har fått ett pris på en ny CanAm på drygt 133 tusen. Så påstår du att du får en begagnad som knappt är inkörd för 80-90 tusen. Samtidigt vill du framhålla att "icke-kineserna" behåller sitt värde så himla bra...

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Fyrhjuling/ATV

    Du får väl läsa en gång till om det är svårt att förstå...

    Av mina vänners erfarenhet är det löjligt svårt att bli av med kinamaskinerna om man inte är beredd att ge bort dom - och ser jag till mig själv skulle jag inte drömma om att köpa en beg om det inte var JÄTTEBILLIGT och tyvärr resonerar många så om nån ens vill köpa den, men det klart har man tänkt bruka den tills den dag den är död och färdig för skroten och dessutom står ut med en trött tung maskin då kan man alltid köpa Goes, CF och dyl. Köper man t.ex.

    http://www.blocket.se/vi/18199086.htm?ca=14_s

    så får man troligen tillbaka ganska mkt den dag man säljer. Att köpa nytt förlorar man alltid mest på, det var väl inget nytt för nån.

    Köper man en maskin som man ska ha mest för kul och fritid så ska man väl inte skräp, då kan man lika väl låta bli.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •