Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Föredra 2.3t eller 2.0t?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    53

    Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Goddag! Ny på forumet då jag är på G att införskaffa mig en 9-5 som pendlarbil.. Finns som sagt en del bilar ute på marknaden med ännu fler motoralternativ & utr!

    Funderar på de olika motorerna, har hört att V6:an har kamrem så jag är ute efter ngn av de 4 cylindriga men vilken ska man välja? 2.3t eller 2.0t eller Aero?

    Har försökt nyttja sökfunktionen men ej hittat svar på min fråga.

    Tacksam för svar!

    Mvh Henrik
    Saab 9-5 Aero -07 SC

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Hejsan och välkommen hit.

    Val av bil? För det första skulle det vara av värde att veta vilken budget du har.
    För det andra, "pendlarbil", kommer den enbart att användas till/från jobb 50 km/dag eller handlar det om längre sträckor, kanske med familj som fripassgerare.

    När det gäller 9-5 är 2,3T 220hk min favorit. Ypperligt drag, inte mycket sämre prestanda än 9-5 Aero, bra i bränsleförbrukning och klart billigare att försäkra. Men den kom först som 03 eller 04. - Och en sådan kostar ju lite mer än en 2,0t 150hk -99, som man kan få för runt 40-50-tusen.

    Du fattar va?
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    53

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Så sant!

    Tänkt lägga runt 40-60!

    Kommer att köras 12 mil varannan dag med enbart mig som chaufför, landsväg..

    //Henrik
    Saab 9-5 Aero -07 SC

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    skulle börjat med att kolla vilken du får bäst försäkringspris på.

    för bränslekostnade mellan 2,0t och 2,3t är nog försvinnande liten, gissningsvis så tror jag att du får en bättre milkostnad genom att välja den som har lägst försäkringskostnad.

    V6an är ju ett väldigt bra allternativ tycker jag, med tanke på att kamkedjan ungefär har samma bytesintervall på som vad kamremmen har på v6an....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    V6an är ju ett väldigt bra allternativ tycker jag, med tanke på att kamkedjan ungefär har samma bytesintervall på som vad kamremmen har på v6an....
    Jag tycker att det är väldigt svårt att rekommendera V6an till någon. Den dricker betydligt mer än en Aero och har mindre hästar och sämre prestanda (båda då med automat). Dessutom har den sämre andrahandsvärde och något högre driftskostnader totalt sett.

    Men är man såld på V6or så är ju valet enkelt.

    Om inte Aeron drar iväg i försäkring så hade jag nog försökt hitta en fullutrustad Aero, men när bilarna börjar bli så gamla som 8-10 år då är kanske skicket viktigare än utrustning och motor.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    24

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Som pendlarbil skulle jag rekomendera 9-5 2.0t (150hk) eftersom den har lägst kostnader.

    Skulle man ångra sig och vill ha lite mer "klös" i omkörningar så finns det
    eftermaknadslösningar att införskaffa (chiptrim) hos välrenomerade återförsäljare i landet.
    Pris för ett Steg1 som ger dig 220hk/340nm kostar 2995:- inkl moms.

    Men då gäller antagligen inte samma försäkringsvillkor.
    "..an object to be loved and played with - better than a dog anyhow"
    ~Charles Darwin about getting a wife

    | SAAB 9-5 Aero Sportcombi Aut -04 || SAAB 9000 CS "Italian Aero" -94 2.0 Turbo - Omodifierad |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av nIckOt
    Pris för ett Steg1 som ger dig 220hk/340nm kostar 2995:- inkl moms.

    Men då gäller antagligen inte samma försäkringsvillkor.


    Ni som kör trimmat, uppger ni detta för ert försäkringsbolag? Strikt taget FÅR man ju inte köra trimmat, då man avviker från den effekt bilen är registrerad med. Man bör väl alltså inte få försäkra ett trimmat fordon ens? Det är väl sånt man håller jävligt tyst om till FB.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Ni som kör trimmat, uppger ni detta för ert försäkringsbolag? Strikt taget FÅR man ju inte köra trimmat, då man avviker från den effekt bilen är registrerad med. Man bör väl alltså inte få försäkra ett trimmat fordon ens? Det är väl sånt man håller jävligt tyst om till FB.
    Jag tror att väldigt få personer gör det.
    Sedan hade nog även jag valt en 2.0t och istället försökt att hitta en så ny bil som möjligt. Du borde kunna hitta en -04 med stax över 10.000mil på mätaren för 60.000:- med lite tur.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Citat Ursprungligen postat av nIckOt
    Pris för ett Steg1 som ger dig 220hk/340nm kostar 2995:- inkl moms.

    Men då gäller antagligen inte samma försäkringsvillkor.


    Ni som kör trimmat, uppger ni detta för ert försäkringsbolag? Strikt taget FÅR man ju inte köra trimmat, då man avviker från den effekt bilen är registrerad med. Man bör väl alltså inte få försäkra ett trimmat fordon ens? Det är väl sånt man håller jävligt tyst om till FB.
    I de flesta fall så sägs det inget om trim, men det är ju som med allt anant när det gälelr försäkringar, det kan ju så klart skita sig, FB skulle ju om de ville skylla olyckan på att bilen var trimmad och därmed neka ersättning.

    Sen så beror det väl även lite på vad du gjort, steg1-3 är kanske inget större problem men börjar du komam upp till 500Hk med massa ombyggnader så kanske det kan bli svårt, lika så blir det ju svårt att motivera värdet på bilen.

    En ng900 för 15K med trim för 50K är ju i ögonen på FB värd 15K.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn



    Ni som kör trimmat, uppger ni detta för ert försäkringsbolag? Strikt taget FÅR man ju inte köra trimmat, då man avviker från den effekt bilen är registrerad med. Man bör väl alltså inte få försäkra ett trimmat fordon ens? Det är väl sånt man håller jävligt tyst om till FB.
    I de flesta fall så sägs det inget om trim, men det är ju som med allt anant när det gälelr försäkringar, det kan ju så klart skita sig, FB skulle ju om de ville skylla olyckan på att bilen var trimmad och därmed neka ersättning.

    Sen så beror det väl även lite på vad du gjort, steg1-3 är kanske inget större problem men börjar du komam upp till 500Hk med massa ombyggnader så kanske det kan bli svårt, lika så blir det ju svårt att motivera värdet på bilen.

    En ng900 för 15K med trim för 50K är ju i ögonen på FB värd 15K.
    Hej!

    Jo, givetvis kan de ju strula om något händer och de kommer på en, men det jag reagerade på är påståendet att försäkringsvillkoren blir annorlunda om man trimmar. Jag kunde nämligen för allt i världen inte tänka mig att FB skulle gå med på att försäkra en bil när man berättat att man trimmat den med stegX. Eller, tittar de i tabellen och försäkrar en 9-5 2,0t st1 med Aerons premie istället?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    I de flesta fall så sägs det inget om trim, men det är ju som med allt anant när det gälelr försäkringar, det kan ju så klart skita sig, FB skulle ju om de ville skylla olyckan på att bilen var trimmad och därmed neka ersättning.

    Sen så beror det väl även lite på vad du gjort, steg1-3 är kanske inget större problem men börjar du komam upp till 500Hk med massa ombyggnader så kanske det kan bli svårt, lika så blir det ju svårt att motivera värdet på bilen.

    En ng900 för 15K med trim för 50K är ju i ögonen på FB värd 15K.
    Hej!

    Jo, givetvis kan de ju strula om något händer och de kommer på en, men det jag reagerade på är påståendet att försäkringsvillkoren blir annorlunda om man trimmar. Jag kunde nämligen för allt i världen inte tänka mig att FB skulle gå med på att försäkra en bil när man berättat att man trimmat den med stegX. Eller, tittar de i tabellen och försäkrar en 9-5 2,0t st1 med Aerons premie istället?

    Tror inte premien påverkas, men vissa bolag har ju uttryckligen i sina vilkor att försäkringen inte täcker om fordonet är modifierat, och det är väl mer att man får kolla upp vad sitt bolag har för inställning till det hela.
    Det diskuteras ju hejdlöst på OT om det där med försäkringsbedrägeri, trimning kan ju även hamna i den kategorin.
    Kan ju vara bra att veta vad sitt försäkringsbolag står i frågan så man inte står med skägget i brevlådan om det skulle hända nått.


    Så här står det i mina vilkor hos Länsförsäkringar.

    813 Skyldighet att anmäla riskökning
    Du ska genast anmäla till oss om ett förhållande som angetts
    i avtalet och som är av väsentlig betydelse för risken. Det kan
    till exempel vara hur långt du kör per år eller en effektförändring.
    Gör du inte det kan ersättningen minskas eller helt
    utebli enligt 84.

    84 Nedsättning av försäkringsersättningen
    kan göras vid
    a) oriktig eller ofullständig uppgift när försäkringen
    tecknades.
    b) underlåtenhet att anmäla ändring i förhållande som har
    uppgetts då försäkringen tecknades, till exempel ändring
    av körsträckeklass.
    c) åsidosättande av aktsamhetskrav i försäkringsvillkoren.
    Utöver eventuell självrisk sätts i normalfallet ersättningen
    ned med 10 procent för a) och b) och med 20 procent för c)
    om inte annat anges i försäkringsvillkoret. Nedsättningen
    kan bli större vid allvarligare fall och i vissa fall betalas ingen
    ersättning alls. Nedsättning är alltid minst 1 000 kronor.

    841 Oriktig eller ofullständig uppgift vid skaderegleringen
    Har den som är berättigad till ersättning efter försäkringsfallet
    uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet lämnat oriktiga
    uppgifter, eller dolt något av betydelse, kan ersättningen
    sättas ned.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Kollar man på bränsleförbrukningen på landsvägskörning är Aeron eller 220hk att föredra.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn

    Hej!

    Jo, givetvis kan de ju strula om något händer och de kommer på en, men det jag reagerade på är påståendet att försäkringsvillkoren blir annorlunda om man trimmar. Jag kunde nämligen för allt i världen inte tänka mig att FB skulle gå med på att försäkra en bil när man berättat att man trimmat den med stegX. Eller, tittar de i tabellen och försäkrar en 9-5 2,0t st1 med Aerons premie istället?

    Tror inte premien påverkas, men vissa bolag har ju uttryckligen i sina vilkor att försäkringen inte täcker om fordonet är modifierat, och det är väl mer att man får kolla upp vad sitt bolag har för inställning till det hela.
    Det diskuteras ju hejdlöst på OT om det där med försäkringsbedrägeri, trimning kan ju även hamna i den kategorin.
    Kan ju vara bra att veta vad sitt försäkringsbolag står i frågan så man inte står med skägget i brevlådan om det skulle hända nått.


    Så här står det i mina vilkor hos Länsförsäkringar.

    813 Skyldighet att anmäla riskökning
    Du ska genast anmäla till oss om ett förhållande som angetts
    i avtalet och som är av väsentlig betydelse för risken. Det kan
    till exempel vara hur långt du kör per år eller en effektförändring.
    Gör du inte det kan ersättningen minskas eller helt
    utebli enligt 84.

    84 Nedsättning av försäkringsersättningen
    kan göras vid
    a) oriktig eller ofullständig uppgift när försäkringen
    tecknades.
    b) underlåtenhet att anmäla ändring i förhållande som har
    uppgetts då försäkringen tecknades, till exempel ändring
    av körsträckeklass.
    c) åsidosättande av aktsamhetskrav i försäkringsvillkoren.
    Utöver eventuell självrisk sätts i normalfallet ersättningen
    ned med 10 procent för a) och b) och med 20 procent för c)
    om inte annat anges i försäkringsvillkoret. Nedsättningen
    kan bli större vid allvarligare fall och i vissa fall betalas ingen
    ersättning alls. Nedsättning är alltid minst 1 000 kronor.

    841 Oriktig eller ofullständig uppgift vid skaderegleringen
    Har den som är berättigad till ersättning efter försäkringsfallet
    uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet lämnat oriktiga
    uppgifter, eller dolt något av betydelse, kan ersättningen
    sättas ned.
    Tack, stod ungefär samma i mina papper, så det är väl inte egentligen något att diskutera; Händer något har man skitit i det blå skåpet om FB kommer fram till att bilen är trimmad, även om det bara är chip. OM man inte har sökt en försäkring på trimmad bil från början enligt villkoren. Men en trimmad bil får ju körförbud om den inte registreringsbesiktigas med trimmet. Skulle vara kul att höra samtalet om Johan H försöker försäkra in sin monstersaab ärligt
    Villkoren säger ju egentligen inte om de försäkrar trimmade bilar eller inte, det är väl en tolkningsfråga. Men det verkar ju vara ok om man meddelar ändrad effekt.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    ja det är ju ett vågspel, får man en tvär värderingsgubbe på sig så kan man ju helt bli utan ersättning om han går 100 efter boken.
    Den lilla erfarenheten jag har om försäkringsbolagen är väl att de oftast ser lite genom fingrarna.

    Brossan krockade med farsans bmw, var ju ganska nervöst för hur fasen det skulle gå, men inga problem.

    De vänner och bekantar jag har som fått problem är dem som är inne på olycka nr4 där det verkar lite luddigt hur det står till.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    27

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    En fråga: om man chiptrimmar med steg 1. Måste man köra 98oktan därefter? Eller kan man köra med 95? Läste på BSRs hemsida att de rekommenderar 98.

    Men betyder rekommenderar att man ska (tvång) eller bara om man vill?
    Saab 9-5 2.3t -00
    Volvo V40 2.0t -04

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av kokosnöt
    En fråga: om man chiptrimmar med steg 1. Måste man köra 98oktan därefter? Eller kan man köra med 95? Läste på BSRs hemsida att de rekommenderar 98.

    Men betyder rekommenderar att man ska (tvång) eller bara om man vill?
    Du kan köra med 95 men till vilken nytta, effekten sänks om programmet är gjort på rätt sätt när bilen börjar spika. Tyvärr har jag sett många Aero "Steg 1" med sänkt känslighet för spikdetekteringen och då får du motorskador istället
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    53

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Kollar man på bränsleförbrukningen på landsvägskörning är Aeron eller 220hk att föredra.
    Kommer att köra mestadels landsväg.. Har kikat lite på Aero de senaste dagarna. Bl.a en -00 med få ägare och ser "seriös" ut.
    Något att tänka på ang. Aero av denna årsmodell? Bilen är manuell, har ej Aero-emblem på luckan utan endast 9-5 emblem.

    Tacksam för svar!

    Mvh Henrik
    Saab 9-5 Aero -07 SC

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Kollar man på bränsleförbrukningen på landsvägskörning är Aeron eller 220hk att föredra.
    I verkligheten tycker jag att 2.0:orna går billigare. Har man dessutom en optimerad mjukvara brukar man kunna åka riktigt billigt.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Kollar man på bränsleförbrukningen på landsvägskörning är Aeron eller 220hk att föredra.
    I verkligheten tycker jag att 2.0:orna går billigare. Har man dessutom en optimerad mjukvara brukar man kunna åka riktigt billigt.
    Har inte sett någon 2.0 som drar mindre på landsväg än en 2.3 med TD04 snurra.
    Stadskörning är dock annorlunda, då drar 2.0t mindre
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Föredra 2.3t eller 2.0t?

    Jag är inte så hemma på 9-5, men jag skulle se mig om efter en Aero.

    Såhär i efterhand suktar jag efter en 9000 Aero. Aero-modellerna är mer välutrustade och har skönare säten (bland annat). Jag skulle tippa på att de klarar sig bättre på begagnatmarknaden än sina syskon, så den borde vara lättare att sälja när det väl är dags.

    Det går i och för sig att trimma sin icke-aero till motsvarande prestanda, men då ska man köra på BF98, och det verkar som att många mackar börjar ge upp den oktanhalten nu.

    Angående att en Aero är dyrare att teckna försäkring på än klenare motoralternativ stämmer i alla fall inte i mitt fall, så hör med ditt försäkringsbolag innan du köper.

    För mig var det billigare att teckna försäkring på Aero än en 2.3t. En 2.3t hade dessutom lägre premie än 2.0t.



    Citat Ursprungligen postat av Remus
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Kollar man på bränsleförbrukningen på landsvägskörning är Aeron eller 220hk att föredra.
    Kommer att köra mestadels landsväg.. Har kikat lite på Aero de senaste dagarna. Bl.a en -00 med få ägare och ser "seriös" ut.
    Något att tänka på ang. Aero av denna årsmodell? Bilen är manuell, har ej Aero-emblem på luckan utan endast 9-5 emblem.

    Tacksam för svar!

    Mvh Henrik
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

Liknande ämnen

  1. vilken topp är att föredra vid trimning ?
    Av Johmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 15:31
  2. Vilken sänkningssats är att föredra av dessa? Bil=OG9-3 Aero
    Av Evil_Toy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 15:19
  3. vilka tändstift är att föredra?
    Av CaOs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 05:01
  4. Är 3" före katten generellt att föredra?
    Av MaDmAz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 00:10
  5. Vilken topp är att föredra?
    Av Jonas O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 12:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •