Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: öppet filter

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    uppl.väsby
    Inlägg
    2

    öppet filter

    Hejsan ny saab ägare undrar mest om det kan ta skada av att sätta in öppet luftfilter,tycker att ljudet blir skönare .
    Kör Vector 2.3t med automat och nav

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Re: öppet filter

    Ett öppet filter ger ett bättre flöde, dock är öppna filter oftast högflödesfilter. Inte lika mycket motstånd i filtret som ett klassiskt pappfilter.

    Lite åsanissetänk och hypotetiska funderingar;
    lägre motstånd i filtret borde bero på större maskor. Större maskor släpper igenom större partiklar. Större partiklar borde hypotetiskt kunna skada motorn.

    Vi pratar inte sand och småsten som kommer igenom filtret, men visst en aaaaningen större skaderisk finns det. Inget jag oroar mig för med mitt filter.

    Nu får någon som lyckats förstöra sin motor pga ett öppet filte slå hål på mitt påstående att du inte ska oroa dig för att använda ett öppet luftfilter

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    171

    Re: öppet filter

    Citat Ursprungligen postat av Mr_H
    Ett öppet filter ger ett bättre flöde, dock är öppna filter oftast högflödesfilter. Inte lika mycket motstånd i filtret som ett klassiskt pappfilter.
    O har man LMM så har flödet sekundär betydelse..typ: " vill ha luft (får inte) ordnar mer"

    Myggnät etc som luftfilter fungerade prima (och gav prestandahöjning) på äldre sugmotorer...i min (våran?) värld är den knappt mätbar..om man inte har ett litet organ o vill hävda sig för småbrudarna vid pressbyrån

Liknande ämnen

  1. Öppet filter og 9-3
    Av torsobon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 20:58
  2. öppet filter?
    Av saabistan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 21:15
  3. Öppet filter!
    Av jonte_j i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •