Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: andrahandsvärde på saab-bilar efter konkurs?

andrahandsvärde på saab-bilar efter konkurs?

Hej

Undrar vad som händer med alla bilar som saab har i sitt lager?
    Kommer dom att reas ut och ingen garanti lämnas? Eller skrotas dom ?
    Kanske man kan plocka delar, det lär ju behövas till alla bilar som är i drift kan man säga. Det står ju massor av nya bilar nere i Trollhättan.

Begagnade saabar kommer att bli gratis, det är dom ju nästan redan idag.
    Tur att jag sålde min för 1 år sedan.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003

Re: andrahandsvärde på saab-bilar efter konkurs?

Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Begagnade saabar kommer att bli gratis, det är dom ju nästan redan idag.
    Varför frågar du då du är säker på svaret?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    3020

Varför se allt från den mörka sidan, tänk att köpa ett par 9-5:or Aeros av årets modell för småpengar, köp 2-3 st så har du bil tills dödagar. sedan någon 9-3:a att ställa undan tills ungarna flygit ut, och ett par cabbar att ha i reserv

//MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9000 Talladega,
    2 st og900 cab

Helt original
    Reg.datum
    apr 2007

Tur att fallhöjden inte är så stor för min bil

Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005

Ja, där gjorde man bort sig rejält i höstas när man gick och köpte en 9-3ss istället för en Audi A4...

Citat Ursprungligen postat av mostling
    Ja, där gjorde man bort sig rejält i höstas när man gick och köpte en 9-3ss istället för en Audi A4...
    Det är väl inget fel på bilen? Och vad händer om alla tänker sådär?
    Ingen köper Saab. Vet en kompis som köpte en ny 9-3 ss kombi och fick den häromdagen.

Blev bilen sämre nu med konkurshotet eller vad menar du?
    Eller köpte du den som en ren investering, ja då spelar det ingen roll om det är Audi eller SAAB man köper lika dåliga investeringar i båda fallen.

Är också nyfiken på vad som händer med alla bilar vid en konkurs. Läge för en Cab kanske

Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004

Vem är det som gått i konkurs?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Helt original
    Reg.datum
    jan 2003

Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Varför se allt från den mörka sidan, tänk att köpa ett par 9-5:or Aeros av årets modell för småpengar, köp 2-3 st så har du bil tills dödagar. sedan någon 9-3:a att ställa undan tills ungarna flygit ut, och ett par cabbar att ha i reserv

//MH

Jag håller med dig, handla och ha på lager.
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007

Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Blev bilen sämre nu med konkurshotet eller vad menar du?
    Säkert dyrare. Vilket ofta är tråkigt.

Nya bilar kommer ju att gå neråt en del,men för en fem år gammal bil har jag svårt att se att det skulle bli någon större skillnad.
    Dels så finns där ju inget värde att ta av..
    Det kommer ju heller inte att bli någon skillnad i ägandet,varken service ställen eller reservdelar kommer att försvinna.

Steg 6
    Reg.datum
    okt 2004
    Medlem#
    9481

jag tror faktiskt en konkurs kan gynna dem som har sina blanka fina V4or, og900 Aeros osv i garaget...
    Dessa lite äldre bilar tror jag blir mer värdefulla.

Däremot så tex en Saab 9-5 kommer väl bli om inte ännu mer osäljbar, finns ju i hög hos närmsta saabhandlare, det lär nog inte öka i värde direkt.

Angående service osf tror jag inte det är nått så värst stort problem, först och främst så finns det ju ett stort lgaer, detta tvivlar jag på att det åker på tippen iaf..
    Lika så finns ju mekonomen mfl, de slutar ju inte sälja reservdelar för saab konkar, där finns ju många år kvar med reservdelsförsäljning.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Ni kan delvis söka svaren efter brittiska Rover 2005. Observera dock att det företaget inte gick i konkurs enl brittisk lag utan blev insolvent (dvs lån>tillgångar eller oförmåga att betala räkningar (och illikvida tillgångar)). Vill minnas att bilarna såldes på auktion.

Men förvänta dig inga superrabatter.

Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008

Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag tror faktiskt en konkurs kan gynna dem som har sina blanka fina V4or, og900 Aeros osv i garaget...
    Dessa lite äldre bilar tror jag blir mer värdefulla.

Däremot så tex en Saab 9-5 kommer väl bli om inte ännu mer osäljbar, finns ju i hög hos närmsta saabhandlare, det lär nog inte öka i värde direkt.

Angående service osf tror jag inte det är nått så värst stort problem, först och främst så finns det ju ett stort lgaer, detta tvivlar jag på att det åker på tippen iaf..
    Lika så finns ju mekonomen mfl, de slutar ju inte sälja reservdelar för saab konkar, där finns ju många år kvar med reservdelsförsäljning.
    Håller med och jag skulle inte vara orolig för reservdelar och reparationer för här i Sverige är ju Saab "stora" så det kommer att finnas en marknad länge än.
    Så om vi sköter våra Saabar och håller dom snygga och fina så stiger värdet

mvh
    Micke

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003

Köpte du en 6år gammal Saab i höstas och hoppades på att det var en bra investering?
    Fredrik J

Jag tror att Saab kommer att leva vidare!

GM har kommit på att det kostar skjortan att konka Saab och kör därför en rövare med Svenska staten. Om nu regeringen står på sig kommer GM att se till att Saab blir i säljdygligt skick och sedan sälja Saab till en av de intressenter som tydligen redan har anmält intresse. Problemet idag är att Saab är så integrerat i GM's tillverkning och det är just detta som GM måste/bör fixa innan en försäljning. Detta kommer att bli betydligt billigare för GM än att konka Saab på direkten. Men man kan ju inte skylla GM för att de inte försöker att få "någon" annan att betala denna försäljningsförberedelse i alla fall. Kanske lite off topic men men... Andrahandsvärdet på Saabar är ju redan kantat av all turbulens inom GM men med en ny visionär ägare så kan nog detta räta ut sig till viss mån.

Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005

Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Köpte du en 6år gammal Saab i höstas och hoppades på att det var en bra investering?
    Ingen som har sagt något om investering... Jag brukar ha mina bilar i max 2 år sen är det dags att testa något nytt, nu kommer troligtvis begagnat priset bli betydligt lägre än om allt detta inte höll på att hända så man kommer ju självklart att få mindre för bilen när det är dags att sälja. Allt jag säger är att jag valde fel och så är det med d.

Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Medlem#
    7159

Pratade med en bilförsäljare innan och de hade redan fått förbud att byta in saabar så ser ju inte så bra ut...

Steg 6
    Reg.datum
    okt 2004
    Medlem#
    9481

Citat Ursprungligen postat av Gerling
    Pratade med en bilförsäljare innan och de hade redan fått förbud att byta in saabar så ser ju inte så bra ut...

det har väl många handlare kört med ett bra tag, många vill ju inte ha med saab 9-5 att göra ju...
    Är ju bara att åka ner till närmsta saab ÅF och se, här i Värnamo så kan man med lätthet räkna till över 30st 9-5or, iaf sist jag vad där...

Om läget är så illa för priserna så lär ju det vara rena guldläget att köpa en bättre beg saab snart...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007

Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

Ingen som har sagt något om investering... Jag brukar ha mina bilar i max 2 år sen är det dags att testa något nytt, nu kommer troligtvis begagnat priset bli betydligt lägre än om allt detta inte höll på att hända så man kommer ju självklart att få mindre för bilen när det är dags att sälja. Allt jag säger är att jag valde fel och så är det med d.
    Är du nöjd med bilen då? Visst är det skitsurt att du ev kommer få mindre pengar pga saab krisen. Men man köper inte en ny bil enbart för den är "ny", utan man köper oxå känslan vad bilen erbjuder. Om du bara vill köpa en "ny" bil + billig i inköp och bra 2:a hands värde rekommenderar jag dig en Skoda, suveräna bilar. Men inte särskilt roliga att köra, hänger du med?
    Saablös dåre

Liknande ämnen

1. SAAB i konkurs - igen?
    Av Nikola_Tesla i forum Allmänt
    Svar: 3974
    Senaste inlägg: 2019-11-04, 10:11
  2. Högt andrahandsvärde 9-3 kombi
    Av Mussla i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 23:39
  3. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 21:09