Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lucas CU14-konvertera T8 special

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122

    Lucas CU14-konvertera T8 special

    Hej!!
    Jag har en 900 T8 special -89 som jag har monterat T16 motor och insprutningssyetem från en T16 med Lucasinsprutning. Har monterat Lucas motorkabelhärva, och använder det tändsystem och APC system som redan fanns i T8:an. Den tänder som den ska när man drar runt motorn.
    Men jag har inte flyttat över elcentral och kabelstammen inne i bilen, inte heller i motorrummet förutom själva Lucashärvan, och inte till soppapumpen.
    Det är en hel del kontakter på lucashärvan som inte finns någonstans att ansluta mot resten av bilen...

    Jag undrar om någon har ett ordentligt kopplingsschema på Lucas CU14, eller om någon har gjort en liknande konvertering och vet vad som är till vad, vart man kan hitta lämpliga signaler osv.
    Det är ett skarvhus ute i motorrummet precis vid styrservobehållaren som finns i lucashärvan men inte i min bil, och sen är det några kontakter inne bredvid boxen som inte heller finns någon motsvarighet till i bilen.

    Det går säkert att få till detta med lite pillande och mätande, men jag tänkte att om någon redan vet vad/vart man ska koppla in grejerna så kanske jag kan spara lite arbete på det.

    MVH
    Peder Andersen

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849

    Re: Lucas CU14-konvertera T8 special

    Lämpligast vid sådana här ingrepp är ju egentligen att sortera upp härvorna en och en för att få en bättre översikt, grund att arbeta utifrån och få klart för sej vid hur många punkter de olika systemen behövs sys ihop.... Har lekt en del med sådana här projekt och tror jag har lite dokument som berör detta... ska rota lite så får vi se vad jag kan åstakomma..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 123
    Medlem#
    7182

    Re: Lucas CU14-konvertera T8 special

    Tjena Peder!

    Här finner du en PDF av verkstadshandboken för Lucas CU14, den borde ge lite hjälp på traven.

    MVH

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122

    Re: Lucas CU14-konvertera T8 special

    PDF:en med koppligsschema verkar vara till stor hjälp. Hinner inte skruva mer på bilen i kväll, men ska sätta mig och studera kopplingsschemat.
    Jag har dissikerat kabelstammarna från donatorbilen och anslutit de flesta kablar, men det verkar som att varvtalspuls saknas, plus att jag må¨ste dra om bränsleledningarna så att pumpen startar utan att jag behöver kortsluta stiften i det gamla K-jetronic bränslepumpsreläets sockel.
    Hoppas jag får igång den i helgen!

Liknande ämnen

  1. DI/APC tillsammans med Lucas CU14?
    Av rallyelwood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 03:36
  2. Hög bränsleförbrukning, avgasvärden Lucas CU14
    Av Rickard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 21:57
  3. Någon som kan Lucas CU14?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 17:16
  4. Förkopplingsmotstånd Lucas Cu14
    Av Lars Johan Sivertsen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •