Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Trimning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    71

    Trimning

    någon som vet vad ja ska köpa om jag vill ha typ 300 hk? har redan 3" från turbon å bakåt samnt öppet luft filter!! sorry om ja la denna tråden fel vet ej riktigt vart ja skulle skriva
    Diesel all the way
    Min bil på garaget http://www.garaget.org/?car=372311

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 949
    Medlem#
    Dolt

    Re: Trimning

    Har du en 3" katt och man följer speedparts recept så ska du ha annan programvara, en T19 turbo, annan mapsensor och spridare.
    http://speedparts.se/shop/prod/newupgra ... _94-.shtml

    Inte så detaljerat recept men alltid en början.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    71

    Re: Trimning

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Har du en 3" katt och man följer speedparts recept så ska du ha annan programvara, en T19 turbo, annan mapsensor och spridare.
    http://speedparts.se/shop/prod/newupgra ... _94-.shtml

    Inte så detaljerat recept men alltid en början.
    japp har 3" racekat
    Diesel all the way
    Min bil på garaget http://www.garaget.org/?car=372311

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249

    Re: Trimning

    Flyttar till Motor och motorstyrning.

    För att besvara frågan tycker jag inte att det finns någon anledning att byta turbo på en 9000 Aero för att nå 300 hk. Finns fina recept med alu IC och grönisar som gott och väl levererar 300 hk. Min dåvarande 9000 Aero var en av bilarna som det utvecklades på så jag kan intyga att det går riktigt bra.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 812

    Re: Trimning

    Hej !

    Bättre LLK är nödvändigt om du vill ha god effekt även när det inte är kallt ute. Greengiants spridare med 3.8 bar är lagom, inte större. Tillse bara att bränslepumpen räcker. En tåligare koppling är oxo nödvändigt.
    Std. turbon kan du kanske klara dig med, helst hade väl jag sett att man valt nå't snäppet större.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    261

    Re: Trimning

    Ptja, 300hk kan man väl alltid nå, allt beror ju på hur mycket man vill lägga på det och om det ska gå 10000mil utan rasad låda eller motor.
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    71

    Re: Trimning

    Citat Ursprungligen postat av m0set
    Ptja, 300hk kan man väl alltid nå, allt beror ju på hur mycket man vill lägga på det och om det ska gå 10000mil utan rasad låda eller motor.

    har ny renoverad öåda sedan 1000 mil så de ska jag kunna lyckas med igen
    Diesel all the way
    Min bil på garaget http://www.garaget.org/?car=372311

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    71

    Re: Trimning

    klarar jag mig med orginal delar eller e de något jag måste byta???
    Diesel all the way
    Min bil på garaget http://www.garaget.org/?car=372311

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Trimning

    Det går att stressa turbon för dem effekterna, men jag skulle rekommendera en större, kanske 18t?
    Bottendel och topp klarar ledigt den effekten, du behöver väl utöver 3" som du redan har, ett väldigt påställt program.

    Jag hade nog bytt till en bättre intercooler, större turbo, maffigare koppling, större spridare, tillsammans med 3" och racekatt då. 3 bars mapsensor är väl nyttigt också.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 696

    Re: Trimning

    Citat Ursprungligen postat av Nicco5859
    klarar jag mig med orginal delar eller e de något jag måste byta???
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Bättre LLK är nödvändigt om du vill ha god effekt även när det inte är kallt ute. Greengiants spridare med 3.8 bar är lagom, inte större. Tillse bara att bränslepumpen räcker. En tåligare koppling är oxo nödvändigt.
    Std. turbon kan du kanske klara dig med, helst hade väl jag sett att man valt nå't snäppet större.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  11. #11
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 108
    Medlem#
    6234

    Re: Trimning

    Kolla vad Trollspeed/SQR har för recept. http://www.trollspeed.se/produkter.aspx?TreeID=18
    Eller så väljer du ett annat tuning företag. Det är upp till dig vad du vill ha.

    Men en bättre koppling är du i behov av. Turbon går ju att stressa upp som sagt. Förbättra andningen med att borra lite hål i luftburken, köra med ett insats sportluftfilter.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    71

    Re: Trimning

    har k&n öppet
    Diesel all the way
    Min bil på garaget http://www.garaget.org/?car=372311

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249

    Re: Trimning

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Kolla vad Trollspeed/SQR har för recept. http://www.trollspeed.se/produkter.aspx?TreeID=18
    Eller så väljer du ett annat tuning företag. Det är upp till dig vad du vill ha.

    Men en bättre koppling är du i behov av. Turbon går ju att stressa upp som sagt. Förbättra andningen med att borra lite hål i luftburken, köra med ett insats sportluftfilter.
    Nja, 306 hk med original IC och spridare...det ger jag inte mycket för. Jag har själv upplevt skillnaden mellan det programmet (eller snarare det något snällare program det är baserat på) och det kroknar ungefär samtidigt som original i högre fart sommartid. Faktum är att jag lyckades uppnå högre toppfart med originalprogram, 3" med racekat och bortplockade VP än med det programmet...

    Skillnaden med det MapTun steg 4 jag sedermera fick mappat på min bil var som natt och dag i högre farter. Toppfarten ökade med närmare 30 km/h, om nu det är det man strävar efter.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: Trimning

    Sen så tycker jag själv att 300hk är ett ganska dumt effektmål i en sånhär bil.
    Eftersom att det nästan kostar lika mycket som 370hk+ om man lyssnar på alla er som tycker att han skall byta turbo, intercooler och koppling.

    Visst. Jag säger inte emot att man skall byta detta för att kunna utnyttja effekten och få bilen driftsäkrare.

    Men istället för att köpa grönisar, kolla på min och många andras specar här på forumet.
    Dvs 630cc spridare eller större, henko bränslepump, en bra ic, 3 bars mapsensor och en 18 el 19t med 6ans eller 7ans avgashus.
    Finns färdiga program för detta hos div trimfirmor. Bara att ringa och prata med dom. Och det har plockats ut effekter mellan 350-420hk på detta beroende på bf98 eller e85 och vilka spridare som använts.

    Håll sedan i åtanke att du kommer att behöva en ny koppling. Kanske efter en dag, kanske efter en sesong.
    Prylarna jag nämnt finns billigt hos mr exd. OCh som sagt, programvara har trimfirmorna på hylla även fast det inte står på deras sidor.

    Så mitt tips är, gå antingen på 300 billiga hästar eller satsa på mer. För det kostar lika mycket om du ska köpa de grejjer som du blivigt tipsad om tidigare i tråden.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873

    Re: Trimning

    Aeropojk:

    Nu är det nog inte riktigt så lätt, man pratar två helt olika typer av maskiner.

    En 300hk pjäs med bra tillbehör blir en mycket driftsäker maskin i närhet med orginal förutsatt att man använder sig av en kunnig mjukvaruleverantör.

    Ska man enbart på denna spec byta spridare och turbo så traskar man förbi dessa gränser och har egentligen byggt ett billigt 300hk-kit men med större uttag.

    Jag vet själv vilken enorm skillnad det är i driftsäkerhet mellan ett riktigt 300hk alternativ och ett bra 350+. Det börjar sätta enorma krav på övrig utrustning.

    Att uppgradera LKK vid trimining är i mina ögon ett måste redan vid en lättare mjukvaruuppgradering. Ja, kör man hårt med en orginalbil skulle jag också välja att uppgradera den.

    Allt handlar ju om vilka marginaler man vill ha.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    141
    Medlem#
    -

    Re: Trimning

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Bättre LLK är nödvändigt om du vill ha god effekt även när det inte är kallt ute. Greengiants spridare med 3.8 bar är lagom, inte större. Tillse bara att bränslepumpen räcker. En tåligare koppling är oxo nödvändigt.
    Std. turbon kan du kanske klara dig med, helst hade väl jag sett att man valt nå't snäppet större.
    Vad klarar orginal bränslepump? Tänker på min og9-3 B204R men det är säkert samma pump som sitter i trådskaparens bil!?

  17. #17
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 369

    Re: Trimning

    Har sagt det förr å säger det igen: Ett normalt "steg 3" för 9000 Aero är idealiskt ur många synvinklar - bra fart under galoscherna, som därtill är hanterbart och möjligt att glädjas åt under verkliga trafikförhållanden, billigt - man klarar sig utan att behöva köpa en massa nya dyra prylar, driftsäkert - ju mindre motordelar man mixtrar med och "utvecklar" desto mindre risk för strul och saker som lossnar spricker och pajar.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: Trimning

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Har sagt det förr å säger det igen: Ett normalt "steg 3" för 9000 Aero är idealiskt ur många synvinklar - bra fart under galoscherna, som därtill är hanterbart och möjligt att glädjas åt under verkliga trafikförhållanden, billigt - man klarar sig utan att behöva köpa en massa nya dyra prylar, driftsäkert - ju mindre motordelar man mixtrar med och "utvecklar" desto mindre risk för strul och saker som lossnar spricker och pajar.
    Nu är ju denna tråden nästan värdelös eftersom skaparen har gjort en köpestråd här på forumet där han söker en 300hk programvara till sin bil.
    Men ändå.

    Klart att ett steg 3 till en 9000 aero är "idealiskt" och "bra fart under galoscherna" tills man tröttnar på det och ångrar att man inte trimmat mera. Som de vissa av oss här på forumet iaf gör efter ett tag.

    Sen så vet vi ju av erfarenhet att ett bra program och tillhörande hw till en setup över steg 3 INTE gör så att det lossnar motordelar och spricker och pajar...
    Men trimmar man så ska man ju ha i åtanke att saker och ting inte håller lika länge eller lika bra som det gör orginal!
    Och nu var det ju inget steg 3 trådskaparen var ute efter. Då det "bara" ger ca 280hk.

    Redigering:
    Menar du att en mer än steg 3 trimmad 9000 aero inte kan glädjas åt under verkliga trafikförhållanden?
    Jag tycker då att det är roligare att göra en omkörning med 370kh än med 280. Eller har jag fattat helt tokigt?
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    36

    Re: Trimning

    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk

    Menar du att en mer än steg 3 trimmad 9000 aero inte kan glädjas åt under verkliga trafikförhållanden?
    Jag tycker då att det är roligare att göra en omkörning med 370kh än med 280. Eller har jag fattat helt tokigt?
    370hk är inte roligare än 280hk under "vanliga trafikförhållanden"!!
    Om man med det menar att att man kör på grusvägar för jämnan :P

  20. #20
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 369

    Re: Trimning

    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Menar du att en mer än steg 3 trimmad 9000 aero inte kan glädjas åt under verkliga trafikförhållanden?
    Jag tycker då att det är roligare att göra en omkörning med 370kh än med 280. Eller har jag fattat helt tokigt?
    Personligen upplevde jag att 18T-snett + steg 5½ var poänglöst IRL, dvs när en massa andra trafikanter var ute på vägarna. På treans växel kom man snabbt upp i illegala hastigheter och sen fanns det två växlar till, det blev lixom sällan tillfälle att utnyttja alltihop. Med 15T-#6 däremot och steg 3 gick det att roa sig med full gas och uppleva "jävlar vicket drag" utan frustrationen över att det bara var halvgas.

    Ja, jag var en vanlig landvägstrafikant och ingen strippfantomen...

    Men det var roligt att skruva och greja, om än man fick hålla efter diverse muttrar och andra fästen.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. trimning?
    Av easyraider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 23:08
  2. Trimning av 2.3T -92
    Av Slanerislana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 14:21
  3. ang trimning
    Av jimmymannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 23:14
  4. Trimning
    Av NnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 20:53
  5. Trimning!!!!!
    Av jakan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 02:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •