Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Klonkande ljud NG9-3

  1. #1

    Klonkande ljud NG9-3

    hej!
    jag har läst en del trådar om att folk som har problem med klonkande ljud,själv har jag likadant på min saab 9-3ss 05 som har gått ca 7000mil, de jag inte har förstått e va ska man smörja,bussningarna fram o bak?e del säger att de kan vara fjädrana så att man ska sätta en slang var?ludet kommer när du kör på grusväg samt ojämnheter på väg i låg hastighet.man hör de väldigt tydligt på förarsidan klonk klonk.trode först att de var gummina som håller uppe ljuddämparen.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    105

    Re: klonkande ljud

    Citat Ursprungligen postat av intruder24
    hej!
    jag har läst en del trådar om att folk som har problem med klonkande ljud,själv har jag likadant på min saab 9-3ss 05 som har gått ca 7000mil, de jag inte har förstått e va ska man smörja,bussningarna fram o bak?e del säger att de kan vara fjädrana så att man ska sätta en slang var?ludet kommer när du kör på grusväg samt ojämnheter på väg i låg hastighet.man hör de väldigt tydligt på förarsidan klonk klonk.trode först att de var gummina som håller uppe ljuddämparen.
    Om du läst trådar och använt sökfunktionen om ditt problem så tycker jag det är konstigt att du inte fått svar på dina frågor???
    Testa att söka på "klonkande ljud" så ska du se att du får svar.


    Detta är taget ur EN tråd::

    Det finns visst tre kända problem med framvagnarna där det ena är att 03orna saknade gummi runt nedersta kringlan på fjädrarna, vilket gjorde att det blev metall mot metall och däremellan kom det smårgrus vilket skapade oljud och orsakade att fjädrar gick av. lösningen kan då vara att trycka dit en bit slang.

    Det andra är att alla fram till 06 visst lider av problem med fjäderbenslagringarna vilket också medför ett klapprande/klonkande ljud om dom blir dåliga.

    Och det tredje är då att några ventiler i fjäderbenen strejkar vilket medför klapper/klonk och att man måste byta fjäderben.
    Jag vet att på årsm 07 byggde man bort detta genom att sätta in andra fjäderben. Och detta var även lösningen på min klapprande framvagn.
    Mvh Tommy

    9-3 2.0t vector SC -06

Liknande ämnen

  1. Klonkande ljud fram 9-3 ss
    Av PH2 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 15:33
  2. Klonkande ljud vid inbromsning
    Av Ante89 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •