Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Dammsugare ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 315

    Lightbulb Dammsugare ?

    Det är så att min gamla Elram Puma åkte på stryk idag efter en längre tids strul så nu är det dags o köpa en ny.

    Jag är ute efter nåt med lite mer kvalité, och nåt utan sugpåsar så man slipper bry sig om att köpa påsar stup i kvarten (2 hundar hemma = mycket damm)

    Vad rekomenderar ni, gärna nåt som som renar luften utan att behöva byta filter, såg nåt skit på tv shop med vatten behållare? (tveksam dock till tvshop, men måste finnas bättre saker)
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    265

    Re: Dammsugare ?

    Electrolux "skaft-dammsugare" (Vetefan vad dom kallas) typ denna :



    Fungerar bra om man har hundar hemma. Mina föräldrar har 2st labradorer hemma som fäller jäkligt bra. Dammsugaren fungerar fint och jag har för mig att det inte är någon påse i dessa.
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Dammsugare ?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Vad rekomenderar ni, gärna nåt som som renar luften utan att behöva byta filter, såg nåt skit på tv shop med vatten behållare? (tveksam dock till tvshop, men måste finnas bättre saker)
    Råkade ut för en försäljare som sålde den typen av maskiner med vattenbehållare istället för påsar, dock lite dyrare. Med all utrustning kostade den över 40 000:- När han städat klart åkte han ut illa kvickt
    Nackdelen med vattenbehållaren är att den blir ganska äcklig snabbt och måste tömmas/tvättas efter varje gång för att inte bli superäcklig. Det förutsätter ju också att allt man suger upp kan tömmas ut i avloppet om man inte har möjlighet att tömma behållaren ute.

    SJälvklart finns det fördelar också med vattenmodellen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642

    Re: Dammsugare ?

    Citat Ursprungligen postat av m0set
    Electrolux "skaft-dammsugare" (Vetefan vad dom kallas) typ denna :



    Fungerar bra om man har hundar hemma. Mina föräldrar har 2st labradorer hemma som fäller jäkligt bra. Dammsugaren fungerar fint och jag har för mig att det inte är någon påse i dessa.
    Jag och en kompis har sånna, tyckte det skulle vara smidigt att bara dammsuga upp när man ätit eftersom vi har barn, funkar ruskigt dåligt för det, satte ner den i hallen i stället för att prova men den va usel på grus också, enda den duger till hemma är att ta upp dammråttor.
    Men påslös är den

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347

    Re: Dammsugare ?

    Själv har jag investerat i en Nilfisk Extreme som fungerar ruskigt bra, dock påsar och så kostar den runt 3000:- men man behöver inte damsuga lika ofta om man har en riktigt bra dammsugare.

    Edit: http://www.expert.se/product/product.as ... ampaign=pr
    Peugeot 607 2.2 -06.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Dammsugare ?

    Vi har en Nilfisk hemma, dock gamla som gatan, men jäklar vilken bra dammsugare. Suger hundra gånger bättre än den Volta som tjejen hade. Mao Nilfisk borde vara ett märke att satsa på.

    Mvh Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    73

    Re: Dammsugare ?

    Själv kör jag med en Romba (självgående) den är påslös och är i mitt tycke en av mina bästa investeringar! Dammsuger helt okej faktiskt!
    -94 NG900 2.0T 16v -- SÅLD!
    -88 9000CC 2.0T 16v -- SÅLD!
    -00 9-5 2.0t -- SÅLD!
    -99 9-5 2.3t -- Nuvarande

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 315

    Re: Dammsugare ?

    Efter ha googlat lite så verkar det vara så att påslösa damsugare inte alls är lika hygieniska som de med påsar.
    Släpper ut mycket damm igen, men lämpar sig bra för grus i hallen o sånt.
    Hmm dilemma.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Dammsugare ?

    Om jag var alergiker skulla jag undvika påslösa damsugare vad de än påstår i reklam.
    Är helnöjde med min Miele , men en Nilfisk från -70talet fungerar minst lika bra vet jag

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135

    Re: Dammsugare ?

    Citat Ursprungligen postat av n0sferatu
    Själv kör jag med en Romba (självgående) den är påslös och är i mitt tycke en av mina bästa investeringar! Dammsuger helt okej faktiskt!
    har också en. 560 modellen. riktigt skönt då den startar själv då man är på jobbet. alltid väldammsugat golv hur länge har du haft din? några problem?
    Subaru Legacy

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    73

    Re: Dammsugare ?

    Citat Ursprungligen postat av davva
    Citat Ursprungligen postat av n0sferatu
    Själv kör jag med en Romba (självgående) den är påslös och är i mitt tycke en av mina bästa investeringar! Dammsuger helt okej faktiskt!
    har också en. 560 modellen. riktigt skönt då den startar själv då man är på jobbet. alltid väldammsugat golv hur länge har du haft din? några problem?

    Jag har en 230, slår igång den när jag far på jobbet och kommer då hem till välsuget golv Haft den i 1-1.5år nått, och har aldrig krånglat, trots att jag har både hund och katt, och dammråttor stora som noshörningar! Morsfars köpte en 430 (tror jag den heter?) typ samma som 560n fast utan timer, återvänder till dockningsstationen själv osv. Den har haft lite mer problem med hundhår än min har!
    -94 NG900 2.0T 16v -- SÅLD!
    -88 9000CC 2.0T 16v -- SÅLD!
    -00 9-5 2.0t -- SÅLD!
    -99 9-5 2.3t -- Nuvarande

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688

    Re: Dammsugare ?

    Kan också ställa mig i ledet som Roombaägare. En 560 bor det här i lägenheten.

    Fungerar riktigt bra, föräldrarna har också en, där får man dock vara ganska aktiv med rengöringen på den då dom har fyra katter samt två hundar.
    Man lär så länge man lever.

  13. #13
    guest
    Guest

    Re: Dammsugare ?

    Vi kör med en Euroclean GD930S .
    Funkar kanon med 2 hundar en bil så klarar sig en påse för oss ca 6Månader så den är ju nästan som en påslös dammsugare. .
    Så jag rekominderar om du inte vill köpa en helt ny kolla med städ firmor om dom ev kan sälja en beg.
    Låvar att du kör inte ihjäl den som privat person.
    Vi hadde föregående modell innan som heter electrolux sen nån betäkning som brosan fick.
    Den är i dag 10-15år och suger kanon och sug f så mycket bättre en dyra standard dammsugare.

    ( Vi pratade om det här hemma det här med dammsugare så som vi kom fram till ungefär var det att van köper inte dammsugare för att man vill ha massa lullul så som automtis sladd uppvinda möbelmunstycken mm mm mm lägger man samma pengar på en maskin som dom prioterat motor och kvalite i stället så blir det F så mycket bättre. Proffsmaskiner. )

    Extrautrustningen våran har är ca 5Meter slang och 30Meter kabel.
    Service = 100 % snabb smidig direkt service vid ev fel.

    Lycka till med det nya inköpet av en ny DamSugare

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784

    Re: Dammsugare ?

    Jag har katt, som tidigare var hysteriskt rädd för oljudet av min Electrolux som jag hade då. Dessutom var den rätt dålig, så jag kikade efter nåt nytt och tystare. Det blev Miele som var... inte den allra tystaste jag hittade, men den som var tystast för drägliga pengar. Funkar kanon, och denna för inte mer väsen än att katten till och med känner sej bekväm med att gå fram och nosa på den när den är igång.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Dammsugare ?

    När jag skulle byta dammsugare så testade jag först en påslös variant och den åkte tillbaka illa kvickt.
    Så fort det kom in något lite grövre i maskinen, grus t.ex. (som väl hundarna lär lyckas dra med sig in) så rasslade det som attan från behållaren.

    Köpte istället en http://www.netonnet.se/item.asp?iid=105 ... onTopOffer och är mycket nöjd!

    Svärmor köpte en sån här electrolux silence då hon ville ha en tyst sak, men drar jag ner sugeffekten på min till ungefär densamma som hon har så låter de ungefär lika högt med skillnaden att jag kan dra på en högre sugeffekt om jag vill och behöver.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •