Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155

    Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    Hej,

    Jag har en 9000 Aero - 97 som inte klarade besiktningen pga. film på sidorutorna fram(var klantig och tänkte inte på rutorna förrän jag satt bredvid besiktningsmannen i bilen)
    Har besiktningsrutor ståendes - någon som lite snabbt kan beskriva hur man lättast byter rutor? de tonade skall givetvis i igen efter bes.

    Har även funderat på att dra ner rutorna innan jag kör in på sbp och helt enkelt dra ur kontakten till kontrollen men eftersom jag redan fått nedslag på rutorna så gissar jag att jag måste visa upp att filmen är borta?

    ps. kan tillägga att de inte är särskilt mörka - Sunguards 35-film, besiktningsmannen hade nog köpt mitt påstående om att det skulle vara fabriks om det inte vore för att han lyckades hitta en liten snedskärning vid kanten på ena rutan.

    Mvh// Patrick
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    Inte speciellt bökigt.

    1.Tag bort dörrsidorna
    2.Hisa ned fönstret något nedanför mitten.
    3.Tag 13 nykel och lossa två bultar
    4.Vinkla rutorna uppåt med bakre delen upp först
    5.Rutan borta.
    6.gör omvänt och så är rutan där.

    /MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    Låter precis så enkelt som jag hoppades!
    Enda jag inte greppar riktigt är "4.Vinkla rutorna uppåt med bakre delen upp först" men det lär väl visa sig... knixa tills den går att få ur helt enkelt...

    När jag ändå sitter här och frågar dumma frågor, vart sitter fästena för dörrsidan?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Inte speciellt bökigt.

    1.Tag bort dörrsidorna
    2.Hisa ned fönstret något nedanför mitten.
    3.Tag 13 nykel och lossa två bultar
    4.Vinkla rutorna uppåt med bakre delen upp först
    5.Rutan borta.
    6.gör omvänt och så är rutan där.

    /MH
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    Dörrsidan plockar du väck på 5min om du aldrig gjort det innan.

    Vid handtaget har du 2gummipluttar du pillar väck med en skruvmejsel eller dyligt, där har du 2st torx t25 om jag inte minns helt fel.

    Sen har du två små täcklock vid facket, 2torx där oxå.

    Du har en liten skruv till lampglaset, plocka väck den och så kommer du se ytterligare en torx (oftast är de sönderrostade)

    Ta bort lilla luckan som sitter nedanför handtaget, 1skruv där som håller fast konsollen över handtaget.

    Sitter 4clips har jag för mig runt hela dörrsidan.

    Som sagt, det går inte att misslyckas, plätt lätt
    Saablös dåre

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    Går säkert kalas! Har rivit några dörrsidor innan men lika bra att fråga när man ändå sitter här och ser dum ut så har man ett hum om det hela iaf... Tack ska du ha! det var utförligt beskrivet...

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Dörrsidan plockar du väck på 5min om du aldrig gjort det innan.

    Vid handtaget har du 2gummipluttar du pillar väck med en skruvmejsel eller dyligt, där har du 2st torx t25 om jag inte minns helt fel.

    Sen har du två små täcklock vid facket, 2torx där oxå.

    Du har en liten skruv till lampglaset, plocka väck den och så kommer du se ytterligare en torx (oftast är de sönderrostade)

    Ta bort lilla luckan som sitter nedanför handtaget, 1skruv där som håller fast konsollen över handtaget.

    Sitter 4clips har jag för mig runt hela dörrsidan.

    Som sagt, det går inte att misslyckas, plätt lätt
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    [quote=Mr_Gear]Går säkert kalas! Har rivit några dörrsidor innan men lika bra att fråga när man ändå sitter här och ser dum ut så har man ett hum om det hela iaf... Tack ska du ha! det var utförligt beskrivet...

    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":2epdrusp
    Dörrsidan plockar du väck på 5min om du aldrig gjort det innan.

    Vid handtaget har du 2gummipluttar du pillar väck med en skruvmejsel eller dyligt, där har du 2st torx t25 om jag inte minns helt fel.

    Sen har du två små täcklock vid facket, 2torx där oxå.

    Du har en liten skruv till lampglaset, plocka väck den och så kommer du se ytterligare en torx (oftast är de sönderrostade)

    Ta bort lilla luckan som sitter nedanför handtaget, 1skruv där som håller fast konsollen över handtaget.

    Sitter 4clips har jag för mig runt hela dörrsidan.

    Som sagt, det går inte att misslyckas, plätt lätt
    [/quote:2epdrusp]

    Ett tips så du inte begår samma misstag som jag gjort nu när jag bytte inredning!
    Låsarmen sitter fast med en clips i dörren, lossnar denna kommer låset inte att låsa.

    Ganska irriterande när du låser bilen och ska handla och får klättra in via passagerar sidan
    Saablös dåre

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Gear":tpcdegno
    Går säkert kalas! Har rivit några dörrsidor innan men lika bra att fråga när man ändå sitter här och ser dum ut så har man ett hum om det hela iaf... Tack ska du ha! det var utförligt beskrivet...
    Ett tips så du inte begår samma misstag som jag gjort nu när jag bytte inredning!
    Låsarmen sitter fast med en clips i dörren, lossnar denna kommer låset inte att låsa.

    Ganska irriterande när du låser bilen och ska handla och får klättra in via passagerar sidan [/quote:tpcdegno]


    Det ska jag definitivt ha i åtanke!!! Tack för tipset har klart för mig hur det går till nu iaf(kom på att jag har ju en haynes-manual liggandes) så nu är det ännu klarare... var tom. enklare än jag vågade hoppas, det blir fint detta! Tack för hjälpen!
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    Det går att besiktiga utan dörrsidorna monterade också...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    Jag funderade på en sak... Det är väl någon anledning till att man inte kommer igenom besiktningen med tonade rutor fram

    Fast å andra sidan är det inte direkt lagligt att modifiera motoreffekten särskillt mycket utan ny regbesiktning så jag ska nog vara tyst nu.

    Hoppas besiktningen går bra!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    Byta rutorna var nemas problemas som väntat!

    Vad som dock orsakade oanade bekymmer var att få bort den lilla panelen där man ställer in sidobackspeglarna... Fan vad den satt!!!! och jag som har lackerade paneler runt om skadade ju lacken ganska tråkigt när jag skulle knäppa loss den

    Ska försöka ombes. imorgon om jag hinner, är säker på att det kommer gå som en dans nu... Tack för hjälpen!
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Gear
    Byta rutorna var nemas problemas som väntat!

    Vad som dock orsakade oanade bekymmer var att få bort den lilla panelen där man ställer in sidobackspeglarna... Fan vad den satt!!!! och jag som har lackerade paneler runt om skadade ju lacken ganska tråkigt när jag skulle knäppa loss den

    Ska försöka ombes. imorgon om jag hinner, är säker på att det kommer gå som en dans nu... Tack för hjälpen!
    Förlåt, glömde varna att den sitter som aset
    Tips i framtiden är att linda lite bomull runt mejseln och värm med en värmepistol. Min lossnade direkt efter det.
    Saablös dåre

  12. #12

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    hallå, om du petar bort reglaget som styr vilken spegel du justerar .så sitter en liten spärr under dammskyddet

    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Gear":3jrafmy2
    Byta rutorna var nemas problemas som väntat!

    Vad som dock orsakade oanade bekymmer var att få bort den lilla panelen där man ställer in sidobackspeglarna... Fan vad den satt!!!! och jag som har lackerade paneler runt om skadade ju lacken ganska tråkigt när jag skulle knäppa loss den

    Ska försöka ombes. imorgon om jag hinner, är säker på att det kommer gå som en dans nu... Tack för hjälpen!
    Förlåt, glömde varna att den sitter som aset
    Tips i framtiden är att linda lite bomull runt mejseln och värm med en värmepistol. Min lossnade direkt efter det.[/quote:3jrafmy2]

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    Citat Ursprungligen postat av zita62
    hallå, om du petar bort reglaget som styr vilken spegel du justerar .så sitter en liten spärr under dammskyddet

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Förlåt, glömde varna att den sitter som aset
    Tips i framtiden är att linda lite bomull runt mejseln och värm med en värmepistol. Min lossnade direkt efter det.
    Det satt ingen spärr på mina aero dörrsidor
    Saablös dåre

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155

    Re: Byta rutor på 9000 (för besiktning)

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av zita62
    hallå, om du petar bort reglaget som styr vilken spegel du justerar .så sitter en liten spärr under dammskyddet
    Det satt ingen spärr på mina aero dörrsidor
    Jag såg inte heller någon spärr men ska kolla när jag monterar tillbaka också
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage och dags för besiktning (Besiktning)
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:26
  2. tona rutor saab 9000
    Av TheSkillz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 20:04
  3. Byta rutor.
    Av Robin C i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-02, 22:30
  4. Tona rutor på 9000?
    Av SpufuZ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 03:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •